Winterdiscussietopic 2016/2017 Deel 1

Topic gezien door 151569 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 26 okt 2016 - 17:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Joep

Nieuwe ECMWF geeft over een week dubbele cijfers


TaL

Citaat van: Joep op wo 30 nov 2016 - 21:11
Nieuwe ECMWF geeft over een week dubbele cijfers

Lente  8)

Eerst maar eens de pluim afwachten :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

winter67

Citaat van: TaL op wo 30 nov 2016 - 21:43
Lente  8)

Eerst maar eens de pluim afwachten :)

Laten we de pluim meer niet posten

TaL

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Joep

Wat een verschil met gisteren, geeft alleen maar aan dat het zeer onzeker is allemaal


Armand

Ja, die warmere piek was wel een beetje te verwachten. Daar scheef ik eerder vandaag al een stukje over. Valt me wel op dat op LT het gemiddelde weer richting 5/6 graden gaat. We zitten dan medio december en dan zouden er volgens verschillende weersites en de seizoensverwachting van ECMWF wel eens wat leuks kunnen gaan gebeuren. Die paar vorstnachten volgende week zijn zo goed als zeker. Mijn aandacht gaat voorlopig dan even uit wat er vanaf de 15de gaat gebeuren. Het is natuurlijk nog erg ver weg, maar heb er best een goed gevoel over.

4seasons

Citaat van: Joep op wo 30 nov 2016 - 21:53
Wat een verschil met gisteren, geeft alleen maar aan dat het zeer onzeker is allemaal


Is ook goed te zien op de kaart (in dit geval temperatuur) van IJsland
Het wordt daar ook weer warmer ??:

http://en.vedur.is/weather/forecasts/elements/#type=temp


Global warming

Schrijf december maar vast af. Dubbele cijfers op termijn en dan nog de altijd aanwezige kerstdepressie en de eerste wintermaand is voorbij.
Januari kan voor de winter lovers nog wel wat brengen maar dat ligt niet in lijn met de klimaat verwachting.

Zullen we over een mooi voorjaar gaan speculeren  8)



joboy52

Citaat van: Global warming op do 01 dec 2016 - 00:32
Schrijf december maar vast af. Dubbele cijfers op termijn en dan nog de altijd aanwezige kerstdepressie en de eerste wintermaand is voorbij.
Januari kan voor de winter lovers nog wel wat brengen maar dat ligt niet in lijn met de klimaat verwachting.

Zullen we over een mooi voorjaar gaan speculeren  8)

Nou nou jij loop wel erg hard van stapel  ???

Ries

Verdikkie, diebult met herfstweer is net verkeerd als wij een weekend Terschelling doen. Had liever koud winterweer gehad. Dit wrdt flink trappen en met mekaar in t hotel opgesloten zitten ;-p

Ik heb ook goed gevoel voor daarna, want winter is sinds november al beter begonnen dan afgelopen jaren. Nog tot april wintergenieten!

Gerard1995

Citaat van: Global warming op do 01 dec 2016 - 00:32
Schrijf december maar vast af. Dubbele cijfers op termijn en dan nog de altijd aanwezige kerstdepressie en de eerste wintermaand is voorbij.
Januari kan voor de winter lovers nog wel wat brengen maar dat ligt niet in lijn met de klimaat verwachting.

Zullen we over een mooi voorjaar gaan speculeren  8)

Je begrijpt zelf ook wel neem ik aan dat dit heel erg voorbarig is, kom op zeg, de officiële winter moet nog beginnen hoor ;)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Jelle

Citaat van: Gerard1995 op do 01 dec 2016 - 08:54
Je begrijpt zelf ook wel neem ik aan dat dit heel erg voorbarig is, kom op zeg, de officiële winter moet nog beginnen hoor ;)

Voorbarig is het wel, maar het ziet er natuurlijk wel gewoon slecht uit. Ik zie hier veel hoopvolle berichten maar er is geen weermodel (hoofdmodel) die dit ondersteund.

Laten we gewoon het beste hopen! Er zijn in ieder geval kansen deze maand :) Om te beginnen met de licht winterse start van de week!

arjanbruggink

Citaat van: Gerard1995 op do 01 dec 2016 - 08:54
Je begrijpt zelf ook wel neem ik aan dat dit heel erg voorbarig is, kom op zeg, de officiële winter moet nog beginnen hoor ;)
Die is onderhand begonnen. Het is vandaag 1 december  8)
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Hector Pascal

Citaat van: Global warming op do 01 dec 2016 - 00:32
Schrijf december maar vast af. Dubbele cijfers op termijn en dan nog de altijd aanwezige kerstdepressie en de eerste wintermaand is voorbij.
Januari kan voor de winter lovers nog wel wat brengen maar dat ligt niet in lijn met de klimaat verwachting.

Zullen we over een mooi voorjaar gaan speculeren  8)
Dit zijn van die opmerkingen waar je nou helemaal niets mee kan. En dan ook nog die zinloze opmerking over klimaatverwachting. Waarom zou het in januari niet koud kunnen worden. Dan kan wel degelijk, ook in een opwarmend klimaat.
Nul bestaat niet.

Lucifer

Citaat van: Jelle op do 01 dec 2016 - 09:07
Voorbarig is het wel, maar het ziet er natuurlijk wel gewoon slecht uit. Ik zie hier veel hoopvolle berichten maar er is geen weermodel (hoofdmodel) die dit ondersteund.

Kijk, dit is exact wat ik een week geleden wilde aantonen. Het is in deze periode van het jaar niet moeilijk om winterse kaartjes tevoorschijn te toveren. Die zijn er immers altijd. Structureel winterweer daarentegen is er voorlopig niet te bekennen, maar dat is ook helemaal niet erg. Laat ons niet vergeten dat we vandaag pas begonnen zijn aan de meteorologische winter.

Het lijkt er dus op dat we tot medio december niet meteen grote verwachtingen hoeven te koesteren betreffende winterse aspiraties. Daarna lijkt de kans - mits alle puzzelstukjes op de juiste plaats vallen - om een winterse setting te genereren wel groter te worden. Dit toonde Armand, dacht ik, al aan met enkele kaartjes. Die hoef ik dus niet meer te posten  :)

Voorlopig blijft het dus even uitkijken naar half december. Moest het geluk aan onze zijde zijn, zou dat natuurlijk extra leuk zijn omdat de timing dan ideaal valt met de aankomende feestperiode van kerst. Geef de moed dus nog niet op en laat ons om te beginnen alvast genieten van enkele zonnige koude winterse dagen vanaf zondag!  :)




GeneralDuke

Wat één slechte modelrun al niet kan veroorzaken  ::)
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

winter67

Wintervoorspelling 2016-2017
30 november | 10:16 uur   -   Laatste update Vandaag | 07:06 uur
Komende winter met sneeuw en op ijs
Vandaag mijn definitieve wintervoorspelling, op 1 december, het begin van de meteorologische winter. In mijn voorspelling ga ik ervan uit dat wij meer winter zullen meemaken in vergelijking met de voorgaande jaren. Over het geheel genomen pakt de winter uit met een temperatuur die normaal is tot te koud.
Ik verwacht de komende winter een of meerdere keren een pak sneeuw. Dat zal regionaal verschillend uitpakken. Ik ben positief als het gaat om de kans op natuurijs te kunnen schaatsen. Dat moet deze winter wel lukken. Misschien wel een (wat) langere periode. De winter zal deze decembermaand al opspelen met kans op de eerste serieuze sneeuw. Kerst ligt moeilijk, maar de kans op een winterse kerst schat ik voorlopig in op 50%.
Algemeen: deze winter is ook regelmatig een winter van koude lucht die dichtbij ligt, maar ons net niet of net wel bereikt. Verder wordt het een winter met soms een grillig weertype. Er komt dan ook van alles voorbij. Van storm tot rustig weer, mist, sneeuw, gladheid, koude(re) perioden tot echt zacht weer. Vaak overlast voor het verkeer.

sneeuwstorm

December voorspelling 2016-2017

Vanaf 15 December verschijnt er een hoog boven Scandinavië.
De wind draait naar het Noord-Oosten  en de temperaturen komen overdag niet verder dan een graad of 4 onder nul.
De nachten zullen strenge vorst opleveren.
Ijsmeesters beginnen zich te roeren rond de 20ste van de maand.
Ze houden hun hart vast want er zakt een lage druk gebied af met de nodige sneeuwval.
De sneeuwscheppen zijn met de kerstdagen niet aan te slepen.
Kortom een fantastische virtuele  winter.
De reis er naar toe is vaak nog boeiender dan de eind bestemming.
En dan hier de voorlopige uitslag: Witte kerst 99%!
Dit is mijn voorspelling en daar kunt u het mee doen.

Hector Pascal

In december 1962 hadden we een beetje hetzelfde weer als nu. Een hoog in de buurt die af en toe wat kouder weer bracht. De temperatuur steeg op de 15e zelfs naar 11,1 graden. Vanaf de 21 sloeg het weer om en werd het compleet winter. Het weer kopieert zich niet, maar als het toch enigszins kan...
Nul bestaat niet.

Hector Pascal

Dit is in ieder geval positief nieuws, geen garantie...
Nul bestaat niet.

Powered by EzPortal