Winterdiscussietopic 2016/2017 Deel 1

Topic gezien door 151559 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 26 okt 2016 - 17:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

glenn

Wat een verschil in temperatuur in zo een klein land laat ons zeggen  :D
En de 18 u run is een stuk kouder dan zijn voorganger hammer opkomst in de komende runs???  ???

glenn

De -10*c is ondertussen in Belgie aangetikt in belgie kunnen we vandaag dus spreken van strenge vorst op 2m hoogte!  :o
De kaart komt van noodweer Benelux

ron12

Om te zoenen die temperaturen, benieuwd of het hier door koud gaan krijgen. :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Mogelijk dat kou uit Rusland binnenkort op weg gaat richting west Europa, volgende week al kouder en dat voor een langere duur. link laatste regel ;) http://www.wetteronline.de/14-tage-wetter   8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

sneeuwstorm

Volgens deze link wordt het in de dubbele cijfers

daan197611

Citaat van: sneeuwstorm op wo 30 nov 2016 - 12:19
Volgens deze link wordt het in de dubbele cijfers

Welke link dan?   En ik ziet nergens dubbele cijfers hoor.  In het weekend wordt het alweer kouder en rond sinterklaas alweer vorst in de nachten en overdag een graad of 3/5.  En verder kijken heeft totaal geen zin omdat dat toch nog wel 10tallen keren veranderd en de spreiding veel te groot is.



Ook in de 15daagse geen dubbele cijfers te vinden voor de komende dagen.

sneeuwstorm


sneeuwstorm

Maar laten we er van uit gaan dat deze site voor lente liefhebbers is. ;)

Joep

De laatste uitdraai van het Europese model (EC) is weer kouder geworden voor volgende week. (Licht) winterse weer komt terug.

Kijken wat EC straks dowet,

Kaartje Robert de Vries

Joep

Kans kouder weer volgende week; positie Hoog komende week gaat bepalend worden voor hoe de windrichting bij ons gaat worden

D. de Bruin

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

winter

Je ziet toch dat modellen niet alles kunnen voorspellen zou vannacht hier niet vriezen (kom net uit eindhoven en vond het al ijskoud aanvoelen). Temperatuur gaat ook weer richting het vorstpunt terwijl er een 4 graden voorspeld was.

vossejongk

Heee de vinger.. die zien we graag :P

ron12

Citaat van: winter op wo 30 nov 2016 - 17:27
Je ziet toch dat modellen niet alles kunnen voorspellen zou vannacht hier niet vriezen (kom net uit eindhoven en vond het al ijskoud aanvoelen). Temperatuur gaat ook weer richting het vorstpunt terwijl er een 4 graden voorspeld was.
Brabant en Limburg is het koud
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jelle

Citaat van: winter op wo 30 nov 2016 - 17:27
Je ziet toch dat modellen niet alles kunnen voorspellen zou vannacht hier niet vriezen (kom net uit eindhoven en vond het al ijskoud aanvoelen). Temperatuur gaat ook weer richting het vorstpunt terwijl er een 4 graden voorspeld was.

Jawel hoor. In het zuidoosten zou het nog kunnen vriezen. Dat was voorspeld. Verder zou het gisteren volgens de verwachtingen in heel Nederland vriezen dus ook daar zaten ze niet fout.

sneeuwstorm


Armand

Vanaf zondag inderdaad weer (terug) naar het licht winterse weertype met nachtvorst. Vanaf zondag draait de wind namelijk naar het zuidoosten, waardoor er dus droge en koele lucht wordt aangevoerd over het vaste land:


Echter ziet het er steeds meer naar uit dat ergens vanaf 8 december het hoog verder Europa intrekt, waardoor we dan meer zuidwestelijke of westelijke winden gaan krijgen:


Vanzelf sprekend gaan dan de temperaturen ook omhoog. Ditzelfde patroon zien we vanavond ook terug komen bij UKMO en GEM, tevens zat het al een beetje in de pluimen dus kunnen we ervan uitgaan dat de kans groot is dat het vanaf 8 december weer even iets warmer wordt (maar waarschijnlijk ook geen overtuigende, dubbele cijfers)

Wat er hiernaar gebeurt is uiterst onzeker. Er zit dan enorme spreiding in de pluimen en het kan dan werkelijk alle kanten op. GFS laat de lagedrukinvloed wat groter worden en komt met een groot hogedrukgebied boven Groenland. De combinatie van deze twee kan dan voor sneeuw zorgen:


Ik denk ook dat de kans aannemelijk is dat we medio december misschien opnieuw terug gaan naar (licht) winters weer, want de hoge druk bij Groenland komt dan steeds vaker terug en kan ons hierbij helpen. De onzekerheid is nog te groot voor bevestiging. ;)

martijn

Citaat van: Armand op wo 30 nov 2016 - 18:13
Lang verhaal....
weer mooi verhaal Armand dank hiervoor!

Global warming

Nog zo'n 4 uur dan begint de meteorologische winter. Ik als winterhater begin dan de eerste van 90 dagen ellende af te strepen.
Voor de eerste 15 decemberdagen ben ik niet zo bezorgd. Prima weer met kans op één klein winterprikkie.

De rest van de winter is voor mij nog in nevelen gehuld maar ik hoop op een erg vroeg voorjaar en een laf wintertje.

Maar voor medestanders zit ik hier in het verkeerde topic  8)

dondertje127

Citaat van: ron12 op wo 30 nov 2016 - 17:34
Brabant en Limburg is het koud

Om 18.30 was het 0.0 graden op de plek waar hier nog 0.8 graden stond om 18.20 uur. Het is dat ik toevallig rond 18.43 uur een keer naar de huidige temperatuur keek. Ik was er nog best verbaasd over, omdat het tijdelijk zachter wordt. Ik had al minimaal 2 graden verwacht daar. Toch nog weer eerst afgekoeld voordat alle temperaturen oplopen.

En wat een minimum temperaturen vannacht zeg op dat kaartje bovenaan. Werkelijk strenge vorst geweest in Brabant? Hier ook al -8,7 graden. Heerlijk zeg, eindelijk weer eens echte winterkou. Als dit een voorbode is van komende winter dan verheug ik me erop. Ik zou het heerlijk vinden als we weer zo'n winter krijgen zoals de winters 2009/10 t/m 2012/13. Als 2016/2017 zich erbij zou kunnen voegen dan zouden het minstens 5 van de 10 jaar in deze decade (+ een stukje 2009) strenge winters zijn, waarvan er zelfs 2 op rij met een Landelijk witte kerst. Zeer uniek is het al die 4 winters op rij, maar een 5e of meer erbij zou nog unieker zijn.

En eindelijk is november eens lekker koud. Al die jaren leek of was het veeeel te zacht en nu eindelijk eens winterse taferelen. Ik ben allang klaar voor de winter, mits de ijsbeer losbreekt en ook met heel veel sneeuw tot ver in februari.

Powered by EzPortal