Winterdiscussietopic 2016/2017 Deel 1

Topic gezien door 151577 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 26 okt 2016 - 17:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

GeneralDuke

Nice, nice :) Even wennen op de fiets maar ik vind t wel lekker zo.
En, weer Hellmann puntjes!
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Bacci

Heerlijk hoor allemaal, nu al betere winter dan vorig jaar  ;D :-X

sneeuwstorm

Inderdaad de EC pluim doet vermoeden dat we daadwerkelijk winter krijgen volgende week.

Energizer85

Interessant stukje op weer.nl

Citaat:

Koude oostenwind

Nu een grote sprong in de tijd. Dat hebben we hier al vaker gedaan. Echt interessant voor winterliefhebbers zijn de ontwikkelingen rond het midden van de maand december. Het signaal voor hogedruk boven Scandinaviƫ wordt in feite alleen maar sterker in de berekeningen van het ECMWF model. Een scenario met een koude oostenwind en vorst van betekenis kan ons dan zo maar ten deel vallen. In feite zijn dergelijke sterke en aanhoudende signalen op een termijn van 3 tot 4 weken vooruit tamelijk zeldzaam.

Poolwervel verplaatst

Het is goed mogelijk dat de merkwaardige patronen rond de Noordpool een (deel van de ) verklaring in zich bergen. Zo zien we op grote hoogte (in de stratosfeer) dat de poolwervel dit jaar maar niet goed uit de verf wil komen boven de (nog altijd te warme) Noordpool. De koude poolwervel is verschoven naar de kant van Siberiƫ. Tegelijkertijd zien we een soort van warme uitstulping richting Canada. Die situatie houdt stand tot na het weekend. In de loop van volgende week verschuift de wervel zich mogelijk wel naar Canada maar ook dan lijkt een mooie normale, ronde poolwervel niet van de grond te komen. En blijft de voorkeur voor geblokkeerde stromingspatronen aanwezig.

TaL

Hohoho een mooi gemiddelde van de EC pluim dat klopt maar het is meer een 50/50 verdeling, dus nog niet zomaar ervan uit gaan dat die winter er komt, maar we staan er idd al beter voor dan het vorige jaar ;)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Bacci

Citaat van: TaL op di 29 nov 2016 - 13:51
Hohoho een mooi gemiddelde van de EC pluim dat klopt maar het is meer een 50/50 verdeling, dus nog niet zomaar ervan uit gaan dat die winter er komt, maar we staan er idd al beter voor dan het vorige jaar ;)

Inderdaad, betekent dat het nog kouder kan worden  ;D
Waar heb ik mijn scha...

GeneralDuke

Ssssssttttt!!!! >:( >:( >:( Don't jinx it.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Reutel

Zeau, wat een pluim zeg!  8)

En allemaal dankzij de veel te warme Noordpool.

Invicta

Citaat van: Reutel op di 29 nov 2016 - 15:34


En allemaal dankzij de veel te warme Noordpool.

Ik zeg: Kom maar op met die CO2!

Jelle

Zow! Stevig hoog op de hoogte van Denemarken in de nieuwe run van het EC. Dat zou echt een winterse aanvoer betekenen aangezien de kou al vrij zuidelijk zit in Rusland. Nu op 168u dus het is de vraag of dit doorpakt. Ik heb helaas geen kaartje maar dit is de beste 168u die ik tot nu toe heb gezien.

GFS ziet dit in mindere mate maar het UKMO ziet precies hetzelfde!!

winter67

Citaat van: Jelle op di 29 nov 2016 - 19:41
Zow! Stevig hoog op de hoogte van Denemarken in de nieuwe run van het EC. Dat zou echt een winterse aanvoer betekenen aangezien de kou al vrij zuidelijk zit in Rusland. Nu op 168u dus het is de vraag of dit doorpakt. Ik heb helaas geen kaartje maar dit is de beste 168u die ik tot nu toe heb gezien.

GFS ziet dit in mindere mate maar het UKMO ziet precies hetzelfde!!

Hierbij het kaartje

Borislav

Iemand meer info over het vervolg ? van EC
Borislav Lekic

joboy52

Citaat van: Borislav op di 29 nov 2016 - 19:59
Iemand meer info over het vervolg ? van EC

Wordt geen scandihoog maar een eurohoog. Beetje zoals we nu hebben. Wel potentie in deze run.

Markos

Hoop dan wel dat er wat sneeuw gaat vallen. ;) Deze koude is heel leuk, maar zonder sneeuw is het voor mij niet compleet... Al kan het nog -10 vriezen.

winter67

Citaat van: Markos op di 29 nov 2016 - 20:19
Hoop dan wel dat er wat sneeuw gaat vallen. ;) Deze koude is heel leuk, maar zonder sneeuw is het voor mij niet compleet... Al kan het nog -10 vriezen.

Sneeuw kan je vergeten. Zolang dat hoog bij ons in de buurt blijft komt er geen sneeuw. En in de recente runs blijft dat hoog in de buurt alleen koud meer niet voorlopig

Weerextrem

Citaat van: joboy52 op di 29 nov 2016 - 20:06
Wordt geen scandihoog maar een eurohoog. Beetje zoals we nu hebben. Wel potentie in deze run.

Ho, ik zou maar niet te hard roepen... Eurohoog komt mede door dat er laagje boven scandi ontstaat, het leert vaak dat het op termijn weer oplost. in het verdere vervolg zit ik echt te zinspelen op een scandi hoog. Ook gezien de verstoorde patroon en laatst zag ik een kaart dat er een kans op een dikke poolwervel uitbraak over heel europa heen komt, waarvan noordelijke europa in zeer koude gebied komt.(dus wij ook)

Weerextrem

Citaat van: winter67 op di 29 nov 2016 - 20:21
Sneeuw kan je vergeten. Zolang dat hoog bij ons in de buurt blijft komt er geen sneeuw. En in de recente runs blijft dat hoog in de buurt alleen koud meer niet voorlopig
Ook kan er neerslag vallen in de hogedrukgebied, maar op deze manier zal het echter tijdje niet gebeuren. We moeten van dooiaanvallen hebben. Komt goed hoor, wees niet bang... sneeuw zal er een keer aan pas komen.

gilleeesss

ik vind gfs pluim niet zo speciaal, niets verbetert tbh :)

Jelle

Eigenlijk is de GFS pluim sowieso echt ruk. Nu al 6 graden te warm voor het midden van het land. Geen 1 lid gaat voor vorst komende nacht. Nou.. dat klopt niet helemaal xD Zie hier de pluim: http://www.weerplaza.nl/15daagseverwachting/?r=midden&type=gens_pluim

Joep

Pluim stuk kouder dan gisteren


Powered by EzPortal