Winterdiscussietopic 2016/2017 Deel 1

Topic gezien door 151551 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 26 okt 2016 - 17:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Bacci

Nieuwe EC pluim is ook niet slecht te noemen.

winter67

Citaat van: GeneralDuke op ma 28 nov 2016 - 12:05
Haha ja, als er op LT een westcirculatie te zien is dan wordt het meteen gepost met "wordt niks dit jaar". Komt een model op LT wel met winters weer op de proppen, dan zeggen ze niks "want het is nog zo ver weg". ;D
Dit is geen lt volgens deze run begint het al vanaf zondag op lt wel west circulatie ;) toch niet blijft bij no circulatie

Armand

Volgens de nieuwe GFS run blijft de kern van het hogedrukgebied zowat de hele run rond onze omgeving liggen, wat dus redelijk koel weer oplevert, zonder neerslag van betekenis.

Met Sinterklaas:


Vier dagen later:


Hier denk je even, 'oh hij gaat weg':


Nou niet dus ;D:

sneeuwstorm

ik ben als winterliefhebber wat gunstiger gestemd  dan de afgelopen week.
Eind van de week een graad of 8 maar tijdens het weekend volgt kou!
Vaak kijk ik met een scheef oog naar de Deense weerberichten.
En die zijn eenduidig dat het een vroege winter gaat worden.
We wachten het af maar het wordt wel spannend.

Armand

Bij de nieuwe GFS pluim is de bandbreedte erg klein geworden. Vrij zeker dat het (na die paar warmere dagen) koud blijft voor een redelijk langere periode:


Borislav

De pluim gaat al de goede kant op , nu nog wat bijspijkeren die kaarten zodat het nog wat kouder kan worden.
Borislav Lekic

gilleeesss

Idd geen slechte pluim (ja ja ja ik ga eventjes zagen).. Maar ik vind het maar een 'kut' setting momenteel met dat hogedrukgebied gewoon pal op ons :D Zal gewoon 5 graden en lichte vorst opleveren wss. Dus ik, als sneeuwliefhebber, zijn deze kaarten niet echt rooskleurig :P maar wat niet is kan nog komen, als je met 15 graden pluim zit, is de kans namelijk nog kleiner om plots wat winterse neerslag te zien op de kaarten :P

Borislav

Het is zeker niet de beste setting , maar het koelt wel af in de juiste brongebieden.   
Bij ons gaat het ook al lekker afkoelen.
Maar dat hoog moet gaan verplaatsen.
Borislav Lekic

Armand

Citaat van: gilleeesss op ma 28 nov 2016 - 18:56
Idd geen slechte pluim (ja ja ja ik ga eventjes zagen).. Maar ik vind het maar een 'kut' setting momenteel met dat hogedrukgebied gewoon pal op ons :D Zal gewoon 5 graden en lichte vorst opleveren wss. Dus ik, als sneeuwliefhebber, zijn deze kaarten niet echt rooskleurig :P maar wat niet is kan nog komen, als je met 15 graden pluim zit, is de kans namelijk nog kleiner om plots wat winterse neerslag te zien op de kaarten :P

Ben het inderdaad met je eens. Ik zie ook liever sneeuw op de kaarten staan. Bovendien is de kern steeds boven onze omgeving te vinden, wat dus betekent dat we het echt van stralingskou moeten hebben. Heb dan liever een oostelijke wind met ijsdagen dan stralingskou.

Achja, van de andere kant mogen we ook niet echt klagen. Het is tenminste nog een beetje winters weer. Vind het al mooi om weer die blauwe kleuren op de temperatuurkaart te zien ;) In het uiterste oosten gaan we al richting de -5 zie ik. Dat zou erg snel zijn en bovendien erg koud voor november!

gilleeesss

Citaat van: Armand op ma 28 nov 2016 - 19:05
Ben het inderdaad met je eens. Ik zie ook liever sneeuw op de kaarten staan. Bovendien is de kern steeds boven onze omgeving te vinden, wat dus betekent dat we het echt van stralingskou moeten hebben. Heb dan liever een oostelijke wind met ijsdagen dan stralingskou.

Achja, van de andere kant mogen we ook niet echt klagen. Het is tenminste nog een beetje winters weer. Vind het al mooi om weer die blauwe kleuren op de temperatuurkaart te zien ;) In het uiterste oosten gaan we al richting de -5 zie ik. Dat zou erg snel zijn en bovendien erg koud voor november!

Ja idd, we zijn nog maar eind november, true that :P Zoals Borislav zegt, laat het maar lekker afkoelen in de andere gebieden met deze setting en het bij ons ook gewoon licht winters. Hoog kan nog altijd goeie kant opschuiven (of ook slechte kan) We shall see ;) Alvast nog 2 dagen genieten met ruitjes krabben héhé :D

(Ps, even een LT LT LT LT LT LT kaartje van 1 lid genomen van GFS, dromen maar dat t die kant op gaat dat hogedrukgebied :P Admins mogen gerust dit plaatje verwijderen als ze liever niet hebben dat ik zo'n extreem lange termijn plaatje post van 1 bepaald lid)

winter

Spannend of we echt de winter induiken vandaag in ieder geval hoppie koud :P
Daarnaast GFS run mooie run! Waarbij er in de stratosfeer interessant iets lijkt te gaan gebeuren en een negatieve NAO index :)
Maar hoop meer op sneeuw en dat is nog niet zo snel zichtbaar in de kaarten vlg :(

Tower


Arend

De krant voor mijn regio neemt alvast een voorschot op morgen. Beetje in de stijl van de telegraaf:

http://www.tubantia.nl/regio/de-handschoenen-kunnen-uit-de-kast-koudste-29-november-ooit-in-twente-1.6687449

Citaat van: winter op ma 28 nov 2016 - 20:06
Maar hoop meer op sneeuw en dat is nog niet zo snel zichtbaar in de kaarten vlg :(

Koud wordt het hier meestal vanzelf, die sneeuw, dat is inderdaad een stuk lastiger!  :)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

ron12

Nieuwe warmte golf richting pool gebied opkomst temperatuur afwijking op 850 hpa volgende week  :'(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weerextrem

Citaat van: ron12 op ma 28 nov 2016 - 21:47
Nieuwe warmte golf richting pool gebied opkomst temperatuur afwijking op 850 hpa volgende week  :'(

Let wel; verstoorde patroon leidt tot warmte boven de noordpool. dit werkt alleen maar beter voor ons.
Al moet de verstoorde patroon niet lang duren boven de noordpool dat wel.

dondertje127

Was het in Twente toch bijna echt de eerste ijsdag van seizoen 2016-2017 afgelopen zaterdag 26 november, behalve dat laatste uurtje niet tussen 23.00 uur en 00.00 uur. Nèt niet, maar overdag heeft het wel de hele dag gevroren.

Hier wil de pittige vorst gek genoeg niet lukken. Raar, we zitten elke keer ineens in een minder koud putje hier.

Ries

Brrrr, -7.5 volgens knmi. Zo ff warm aangekleed hardlopen door de witbevroren wereld, heerljk :)

zwoof



En voor de kleine mensjes onder ons; op 10 cm ;)




JerryL

Wat een heerlijk begin van de dag. Het begon gisteravond al met een snelle afkoeling. Hoewel het na vandaag weer flink lijkt op te warmen heb ik er wel een goed gevoel bij. Heeft iemand zich al durven branden aan de voorspelling voor een witte kerst?

winter67

Vooruitzichten lange termijn
dinsdag 06 december tot en met dinsdag 13 december
Grote kans op een droog, rustig en vrij koud weertype. ;D
ZEER MOOIE EC PLUIM

Powered by EzPortal