Winterdiscussietopic 2016/2017 Deel 1

Topic gezien door 151749 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 26 okt 2016 - 17:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Energizer85

Grillige EC... maar niet onaardig

Borislav

Nieuwe GFS  Gaat voor herhaling December 2010
Borislav Lekic

Hector Pascal

Citaat van: Borislav op wo 23 nov 2016 - 12:30
Nieuwe GFS  Gaat voor herhaling December 2010
Zijn potentiële kaarten. Nu maar hopen dat dit in de komende runs wordt bevestigd. Bij GFS zit het nu binnen de 240 uur, hopelijk vanavond ook bij het ECMWF. Dan hebben we iets om naar uit te kijken. Het zou tijd worden... ;)
Nul bestaat niet.

GeneralDuke

Citaat van: Hector Pascal op wo 23 nov 2016 - 12:38
Zijn potentiële kaarten. Nu maar hopen dat dit in de komende runs wordt bevestigd. Bij GFS zit het nu binnen de 240 uur, hopelijk vanavond ook bij het ECMWF. Dan hebben we iets om naar uit te kijken. Het zou tijd worden... ;)

Kaartjes? :)
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Armand

Citaat van: GeneralDuke op wo 23 nov 2016 - 13:39
Kaartjes? :)

Zitten inderdaad wat leuke kaartjes tussen, maar de ENS van GFS gaat nog niet echt mee. Dus misschien een beginnetje, maar misschien ook een verdwaalde run. Hieronder een aantal leuke kaartjes: Zou er dus nog niet veel waarde aan hechten.

Dit is nog niet eens zo diep in de LT:



Deze gaan wel wat verder weg:






Genoeg kansen voor verschillende delen van het land dus volgens GFS06z ;)

Hector Pascal

Citaat van: GeneralDuke op wo 23 nov 2016 - 13:39
Kaartjes? :)
Deze zit op 192 uur en het vervolg ziet er goed uit. Iets om te volgen in ieder geval...
Nul bestaat niet.

sneeuwstorm

Volgens een dronken rus zitten we midden in een ijstijd.
Volgens winterliefhebbers zien de kaarten er rooskleurig uit.
Volgens mij kwakkelen we ons richting de kerst.
Geen spoor van winter te bekennen in ons land helaas.
Maar wat niet is..........

AFTH14

Dit is toch wel een beetje leuk aan het worden...........!

AFTH14

Citaat van: sneeuwstorm op wo 23 nov 2016 - 20:00
Volgens een dronken rus zitten we midden in een ijstijd.
Volgens winterliefhebbers zien de kaarten er rooskleurig uit.
Volgens mij kwakkelen we ons richting de kerst.
Geen spoor van winter te bekennen in ons land helaas.
Maar wat niet is..........

Offtopic, maar stiller niet, welkom!

Energizer85

Nog geen winterse pluim, (nog) hoogstens een miniprikje

pascal

Als dit de trend is voor komende winter, denk ik dat we niet veel winter krijgen, met af en toe een miniprikje, zeer mooie kaarten over 10 dagen, en als de tijd daar is +10 met regen, hoe het nou uitziet ga ik voor een te zachte winter met een gem. van +4 over de hele winter.

Zie nieuwe GFS geen spoortje van winter.


GeneralDuke

Hmm die nieuwste GFS-pluim heeft zelfs de prik van begin volgende week niet meer.

De EC-pluim van gistermiddag heeft op LT aardig wat leden die voor een -1/5 (Tn/Tx) klimaat gaan. Dat is op zich al niet onaardig, we moeten ergens beginnen ;D
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Bacci

Vooruitzichten zien er in ieder geval beter uit dan vorig jaar  ;D Met nu zelfs al wat vorst op komst. Echt herfstweer zullen we (hopelijk) begin december niet krijgen.

joboy52

Iemand GFS06 al gezien  ;D Prachtige run

winter67

Citaat van: pascal op do 24 nov 2016 - 08:21
Als dit de trend is voor komende winter, denk ik dat we niet veel winter krijgen, met af en toe een miniprikje, zeer mooie kaarten over 10 dagen, en als de tijd daar is +10 met regen, hoe het nou uitziet ga ik voor een te zachte winter met een gem. van +4 over de hele winter.

Zie nieuwe GFS geen spoortje van winter.
Dat is de grootste onzin wat er bestaat nu al concluderen dat het dr komende 14 dagen geen winter word. Volgens mij zijn de komende 5 dagen al moeilijk te voorspellen, daarnaast wie had er vorige week verwacht dat het dinsdag koud zou gaan worden, niemand. En het is nog vroeg meestal ontwaakt de winter eind december. Nu is alles mooi meegenomen. Nieuwe run gfs is ook een beetje winters

Hector Pascal

Citaat van: pascal op do 24 nov 2016 - 08:21
Als dit de trend is voor komende winter, denk ik dat we niet veel winter krijgen, met af en toe een miniprikje, zeer mooie kaarten over 10 dagen, en als de tijd daar is +10 met regen, hoe het nou uitziet ga ik voor een te zachte winter met een gem. van +4 over de hele winter.

Wat een onzinnige opmerking. "Als dit de trend is..." Logisch dat het dan niet kouder wordt, want het is steeds dezelfde trend. Bovendien +4 is een zeer extreem warme winter en de warmste ooit. Iedereen weet toch dat het alle kanten op kan gaan, maar dat zachte oplossingen gewoon nou eenmaal vaker voorkomen. Er kan dus nog niets gezegd worden over aankomende winter...
Nul bestaat niet.

Lucifer

Citaat van: Hector Pascal op do 24 nov 2016 - 12:30
Wat een onzinnige opmerking. "Als dit de trend is..." Logisch dat het dan niet kouder wordt, want het is steeds dezelfde trend. Bovendien +4 is een zeer extreem warme winter en de warmste ooit. Iedereen weet toch dat het alle kanten op kan gaan, maar dat zachte oplossingen gewoon nou eenmaal vaker voorkomen. Er kan dus nog niets gezegd worden over aankomende winter...

Akkoord. Maar ook ik zag de laatste dagen op menig fora het hosanna-sfeertje toenemen vwb. een mogelijk vroege winterinval. De meest gekke kaartjes met sneeuwval bij pakjesavond werden al gepost. Voor zij die er wat meer van afweten is dat geen probleem. Zij weten dat dit de output is van 1 model van 1 berekening. Maar er lezen uiteraard ook mensen mee die minder kaas gegeten hebben van de theoretische kant en voor hen is het vaak verwarrend om al deze tegenstrijdige informatie te verwerken, zeker als er niet voldoende duiding bij wordt gegeven, zoals dat vaak gaat op sociale media en fora.

Ik zie vooral dat we een klein en kort prikje mogen verwachten dit weekend en begin volgende week. Helaas lijkt de kans dat de wind opnieuw uit (zuid)westelijke richting zal beginnen waaien vanaf woensdag/donderdag toch zeer aannemelijk. Met een logische stijging van temperatuur als gevolg. Uiteraard zijn er enkele andere leden die kiezen voor koudere oplossingen, maar zij lijken toch in de minderheid te zijn. Begin december lijken we dus opnieuw te evolueren naar een iets minder fris weertype (7-9 graden) waarbij ook de nachtvorst opnieuw verdwijnt.  Echt winterweer zit er voorlopig dus (nog) niet in. Al is dat natuurlijk geen ramp aangezien het nog maar eind november is  ;)

Let op, ik wil zeker niet de party-pooper zijn die de kansen op winterweer probeert te minimaliseren, maar een realistische en nuchtere kijk op de zaak, kan voor sommigen een zoveelste ontgoocheling besparen.


Armand

Citaat van: Lucifer op do 24 nov 2016 - 15:20
*verhaal*

Snap je punt helemaal en je hebt ook helemaal gelijk. Ik post ook zo af en toe wat winterse kaarten op dit forum (als die er zijn ;) ), omdat het een winterdiscussie topic is, waarbij we dus eens naar die situaties kunnen kijken en volgen. Kan me dus ook voorstellen dat er (onervaren) mensen meelezen die denken dat deze kaarten ook echt gaan uitkomen, terwijl dit dus vaak niet het geval is (helaas).

Daarom zet ik er altijd minimaal één keer iets in van: 'Let op, lange termijn!' of 'waarschijnlijk wordt het eenmalig dat ... met deze kaarten komt, omdat de ENS niet meegaat.' of 'De onzekerheid is te groot.'
Dit om natuurlijk enige teleurstelling te voorkomen. ;)

Hoop dat mensen deze LT kaarten die ik zo af en toe wel een post niet erg/vervelend vinden, anders kunnen jullie dat gerust aangeven ;). Ik doe het meer om dus wat positieve kanten te vinden en met andere liefhebbers te delen, zodat er toch nog een beetje 'winter' is terug te vinden in het winterdiscussietopic ;D

Lucifer

Citaat van: Armand op do 24 nov 2016 - 15:40
antwoord op verhaal

Bedankt Armand!

Deze kaartjes mogen en MOETEN zeker nog gepost worden. Wat is er immers leuker dan voorpret en winterse kaartjes met lijntjes die ver onderuit gaan in het ENS. Blijf vooral posten, ik geniet er zeker ook van!

Ik had het eerder over de berichten die zonder duiding winterweer voorspellen. Vandaag lees ik nog op de online versie van een Belgische krant dat het zaterdag overdag gaat vriezen. Wat moet je daar nu mee? Het grote publiek neemt dit aan voor waar en is zondag boos omdat het +6 was  :)

Moraal van het verhaal: Blijf allemaal alsjeblief die leuke kaartjes posten, maar vermeld de slaagkans er wel bij. Kijk voor een echt goeie indicatie naar het gehele ENS. van de verschillende modellen met gemiddelde van berekening als goeie waardemeter.

Ik zou zeggen: op naar een knalwinter met veel sneeuw! 

Stephanie

Citaat van: Lucifer op do 24 nov 2016 - 16:10


Deze kaartjes mogen en MOETEN zeker nog gepost worden. Wat is er immers leuker dan voorpret en winterse kaartjes met lijntjes die ver onderuit gaan in het ENS. Blijf vooral posten, ik geniet er zeker ook van!



Eens! Er komt deze winter hopelijk een keer dat ze namelijk wél uitkomen, en dan is het leuk om terug te zien dat het al zo vroeg in de kaarten stond :)

Powered by EzPortal