Winterdiscussietopic 2016/2017 Deel 1

Topic gezien door 151543 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 26 okt 2016 - 17:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Armand

Eerste buienlijntje ging gepaard met een zeer zware windstoot boven Den Helder:

matroesjka-world

Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Marsel

Citaat van: matroesjka-world op do 17 nov 2016 - 20:24
Hoe serieus moeten we dit nemen?

http://www.112wolvega.nl/stormplatform-nl-waarschuwt-mogelijke-tornado-nederland/

Niet, het KF is jou al gepasseerd en de meeste activiteit is voor het noorden van NL inmiddels verloren gegaan. Voor de ingetekende gebieden is de grootste dreiging dus verleden tijd.
In geval van lijnconvectie op een KF (zoals nu) zijn er in dergelijke windrijke situaties altijd kansen dat er ergens op de lijn, veelal aan de voorzijde, lokaal excessieve windsnelheden voorkomen (zie kop van Noord -Holland eerder vanavond, hoewel eea nog geverifieerd moet worden). Dat kunnen zeer zware windstoten zijn of een tijdelijke hoos. Deze excessen komen veelal slechts in een zeer klein percentage van de totale lijn voor, waardoor je eerder kunt spreken van pech als je het daadwerkelijk met schade moet bekopen. De hoos van een paar weken terug die een molen z'n kop koste in Noord-Holland was er ook zo eentje. Ik vind de waarschuwing veel te zwaar aangezet, ook op voorhand eerder vandaag....

ron12

In GB zijn er verschillende geweest vandaag,met veel schade met name in Wales
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marsel

Citaat van: ron12 op do 17 nov 2016 - 20:57
In GB zijn er verschillende geweest vandaag,met veel schade met name in Wales

Correct, maar dat is geen Nederland ;);D.

gilleeesss

Nuja, we hebben denkik alles al gehad hier in west vlaanderen, regen, zon, hagel, smeltende sneeuw, donder :P Was zelf eventjes een papje op straat, temperatuur daalde in een bui rond 13:40 van 5°C naar 1°C in nog geen minuut tijd.

Bacci


Armand

De EC run is best interessant te noemen. Op LT een flinke uitstroom van koude lucht over Rusland en Oost-Europa:


Met een beetje verandering en geluk weet die koude lucht zo begin december ook richting de Benelux te stromen. De kou komt dus waarschijnlijk wel weer wat dichterbij

Marsel

Citaat van: Armand op za 19 nov 2016 - 11:31
De EC run is best interessant te noemen. Op LT een flinke uitstroom van koude lucht over Rusland en Oost-Europa:
Met een beetje verandering en geluk weet die koude lucht zo begin december ook richting de Benelux te stromen. De kou komt dus waarschijnlijk wel weer wat dichterbij

Deze kaart vertekent in mijn optiek door de projectie. Als je de WZ variant pakt zie je dat de koude uitstroom, zoals je overigens terecht aangeeft, eerder op de Balkan gericht is. In mijn optiek ademt de getoonde afbeelding gewoon dat het hoog zéér waarschijnlijk een zakker zal worden/afgeplat raakt door depressieactiviteit noord ervan. Dat is ook wat de opers van zowel GFS00 als EC00 laten zien in de volgende tijdstappen. Dan is die kou dus absoluut niet snel bij ons. Anderzijds, en dat ben ik met je eens, kan een kleine verschuiving zomaar tot winters weer leiden. Maar goed, het is weer super LT geneuzel en blijkbaar is de tijd van strohalmen aanpakken al begonnen jongens ;). De winter is nog lang en veel slechter dan vorig jaar kan het niet worden :D.

Energizer85

 Voorlopig geen winter in de pluim...

Armand

Citaat van: Marsel op za 19 nov 2016 - 11:40

Deze kaart vertekent in mijn optiek door de projectie. Als je de WZ variant pakt zie je dat de koude uitstroom, zoals je overigens terecht aangeeft, eerder op de Balkan gericht is. In mijn optiek ademt de getoonde afbeelding gewoon dat het hoog zéér waarschijnlijk een zakker zal worden/afgeplat raakt door depressieactiviteit noord ervan. Dat is ook wat de opers van zowel GFS00 als EC00 laten zien in de volgende tijdstappen. Dan is die kou dus absoluut niet snel bij ons. Anderzijds, en dat ben ik met je eens, kan een kleine verschuiving zomaar tot winters weer leiden. Maar goed, het is weer super LT geneuzel en blijkbaar is de tijd van strohalmen aanpakken al begonnen jongens ;). De winter is nog lang en veel slechter dan vorig jaar kan het niet worden :D.

Helemaal met je eens Marsel. Dat hoogt zakt hoogst waarschijnlijk in zuidelijke richtingen, waardoor lagedrukgebieden ook weer langzaam meer invloed zouden kunnen krijgen. Echt winterweer zit er dus (waarschijnlijk) nog niet in, maar ook warm herfstweer met temperaturen boven 10 graden zal waarschijnlijk achterwegen blijven.
We zullen zien wat de tijd ons gaat brengen ;)

Zomerliefde

Het is natuurlijk nog redelijk lange termijn. 9 dagen is nog erg ver weg. Maar er hoeft maar één detail te veranderen en de Warmte-advectie lukt wel en er wordt een scandihoog gevormd en  dan kan het heel leuk worden... Maar  we moeten daar niet vanuit gaan...

pascal

mmm, ziet er niet goed uit.


gilleeesss

Precies t zelfde verhaal weer als vorig jaar??:( maarja tis nog maar november, ik weet het.. Maarja als deze trend zich weer voor doet.

Ries

Weer 6 maand herfst...nou moet ik zeggen dat ik me van de afgelopen 15 jaar ofzo zelfs maar 1 goeie winter weet te herinneren...zo'n ouderwetse waarin vorst en sneeuw normaal is. Dus zal me niks verbazen...zwaaaaar deprimerend vooruitzicht.

Energizer85

Citaat van: Ries op zo 20 nov 2016 - 09:18
Weer 6 maand herfst...nou moet ik zeggen dat ik me van de afgelopen 15 jaar ofzo zelfs maar 1 goeie winter weet te herinneren...zo'n ouderwetse waarin vorst en sneeuw normaal is. Dus zal me niks verbazen...zwaaaaar deprimerend vooruitzicht.

Hoezo de winter nu al afschrijven terwijl ie amper begonnen is? Geen garanties in dit zeeklimaat. Het kan vriezen het kan dooien. Gewoon de ontwikkelingen volgen. En genieten wat t weer brengt; afgelopen 3 dagen 7 onweersbuien gehad, das ook genieten. En er zijn nog kansen genoeg voor AANKOMENDE winter op winters weer.

Ries

Ik schrijf 'm nog niet af hoor, ik vrees alleen een herhaling van voorgaande jaren. Ik zit dagelijks de pluimen omlaag te kijken  ;D omdat ik er best in geloof dat het een goed koude, sneeuwrijke winter kan worden. Alleen is de ervaring van afgelopen jaren dat als het voor kerst nog niet gelukt is, je enkel nog een (fikse, soms) prik in februari kunt verwachten (zoals een aantal jaren geleden, tot -20). Vaak is een zachte stroming t/m december nog moeilijk voor langere duur dan een paar dagen te doorbreken dan. Dus ja, sceptisch en pessimistisch maar zeker nog wel hoopvol! Alles kan in theorie!

TMCThomas

Je  moet maar zo denken, er zit in ieder geval wel een dalende trend in de pluim:

Zynex

Rusland is op het moment echt bizar koud :o! Hopen maar op een Oostenwind..

Ries

Citaat van: Energizer85 op zo 20 nov 2016 - 10:02
En genieten wat t weer brengt; afgelopen 3 dagen 7 onweersbuien gehad, das ook genieten.
What the... waar dat joh?! (Velserbroek, duidelijk) Ik bedoel, zoveel hebben wij hier het hele jaar zelfs niet gehad! En al helemaal afgelopen dag nadanoppes.

Citaat van: TMCThomas op zo 20 nov 2016 - 11:59
Je  moet maar zo denken, er zit in ieder geval wel een dalende trend in de pluim:
Ja, die zit er zeker al eventjes aardig vastig in. Prettig vooruitzicht, normale temps  ;D

Powered by EzPortal