Winterdiscussietopic 2016/2017 Deel 1

Topic gezien door 151556 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 26 okt 2016 - 17:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Armand

Citaat van: winter op ma 14 nov 2016 - 18:17
@winter67

Precies wou het net gaan posten en niet zo'n beetje uit!!
Ziet er heel goed uit. Na morgen lijken de temperaturen naar normaal te gaan om vervolgens weer fiks te dalen naar 5/6 graden overdag. Maar ben benieuwd wat de GFS en ECMWF vanavond laten zien qua kaarten en pluims richting het einde vd maand lijken de kansen op echt winter als maar groter te worden :)

Niet al te enthousiast ;)
GFS pluim laat het hooguit wat kwakkelen op LT, waarover we dus niet veel kunnen zeggen. Echt winterweer zit er voorlopig niet in en ik verwacht dat ook EC daarmee niet komt opzetten vanavond. Wel is het natuurlijk zo dat we in ieder geval ook niet (meer) met warm weer te maken krijgen. het blijft redelijk 'normaal'.

Hier de GFS pluim van vanavond:

matroesjka-world

Is er al iets over de relatieve vochtigheid van vandaag geschreven?
Het valt me op dat het vandaag wel heeeel erg vochtig is, boven gemiddeld zelfs  :o

http://www.weerplaza.nl/actueel/relatieve-vochtigheid/
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

ron12

Extreme omstandigheden noordelijk halfrond, wordt spannend de komende tijd, iets heel moois in de maak??? http://www.wetteronline.de/wetternews/2016-11-15-pw  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

winter67

Citaat van: ron12 op di 15 nov 2016 - 16:04
Extreme omstandigheden noordelijk halfrond, wordt spannend de komende tijd, iets heel moois in de maak??? http://www.wetteronline.de/wetternews/2016-11-15-pw  ;)
Denk ik ook. Wat ao en nao doet is zeer mooi, daarnaast zie ik mooie scenario's op lt alleen valt het nog net niet goed

gersmolders

Citaat van: winter67 op di 15 nov 2016 - 16:59
Denk ik ook. Wat ao en nao doet is zeer mooi, daarnaast zie ik mooie scenario's op lt alleen valt het nog net niet goed

Ook wetter.com gaat er steeds meer vanuit dat het een strenge winter gaat worden.(vanaf december)
http://www.wetter.com/blog/eisiger-winter-sibirischer-kaelteklotz-in-lauerstellung_aid_582b1d61cebfc099098b4579.html

GeneralDuke

Kan iemand het lagedrukgebied dat zondag misschien boven de Noordzee komt te liggen een beetje duiden? Kan dat een flinke herfststorm worden?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

matroesjka-world

Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Invicta

Kan iemand mij vertellen wat een Kälteklotz is? Volgens Google Translate is het een koude Klotz maar als je daar last van hebt moet je volgens mij een warmere onderbroek aantrekken  ;D

Danny

Citaat van: GeneralDuke op di 15 nov 2016 - 19:48
Kan iemand het lagedrukgebied dat zondag misschien boven de Noordzee komt te liggen een beetje duiden? Kan dat een flinke herfststorm worden?

Het zou zondag inderdaad een redelijk onstuimige dag kunnen worden maar, zeker gezien de tijd van het jaar geen hele bijzondere setting momenteel. GFS berekend nu op het hoogtepunt (zondag op maandag nacht) maximaal windstoten van een 90km/u. aan de kust.

Situatie zoals GFS nu berekend:
In de loop van de zondag zou de wind moeten gaan aantrekken. Eerst uit zuidelijke richting. GFS komt dan met windstoten tot ongeveer 80 km/u. in een groot deel van het zuiden en zuidwesten (ook landinwaarts). Dat is voor landinwaarts (Brabant en Limburg) een stevige verwachting. Later in de avond neemt de wind in het binnenland iets af en krijgt juist de kust nog iets meer wind tot z'n 90km/u.
Let op! Dit zijn de details van GFS nu! En we weten allemaal details gaan op deze termijn nog wel wijzigen.

Volgens het EC model trekt de kern laag meer westelijk, over Engeland heen wat als nog resulteerd in een winderige zondag maar nog niet veel meer als dat.

In hoofdlijnen kan het dus een ontstuimige zondag worden en deze dag verdient de komende dagen zeker onze aandacht want...... Het laag komt vanuit het zuidwesten op ons af en uit die positie willen lage druk systemen nog wel eens verrassen in verhouding met de verwachtingen (kanaalrat)  ;)

gilleeesss

Ik vind wel dat GFS veel hogedruk berekent bij groenland/gebied boven de UK... Als laagjes juist duiken kan dit toch iets worden? Als ze niet goed duiken dan is het gwn zuidenwind

Energizer85

LT is toch eens stuk hoopvoller geworden

ron12

Citaat van: Invicta op di 15 nov 2016 - 20:22
Kan iemand mij vertellen wat een Kälteklotz is? Volgens Google Translate is het een koude Klotz maar als je daar last van hebt moet je volgens mij een warmere onderbroek aantrekken  ;D
Dan is het tijd om dit in te nemen.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marc.S

Het zijn weer spannende tijden voor de winterliefhebbers!! Al met al ziet het er rooskleuriger uit dan de voorgaande jaren! :)

ron12

Citaat van: Marc.S op di 15 nov 2016 - 22:40
Het zijn weer spannende tijden voor de winterliefhebbers!! Al met al ziet het er rooskleuriger uit dan de voorgaande jaren! :)
Herhaling December2010 ligt op de loer ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Sneeuw op 30 November, wel met een korrel zout nemen,dit ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marc.S

Citaat van: ron12 op di 15 nov 2016 - 22:47
Herhaling December2010 ligt op de loer ;)

Die is zeker voor een herhaling vatbaar!

joboy52

GFS 18 op zeer lange termijn met een leuk scandihoog opzetten

Armand

De regenzone trekt langzaam het land uit en heeft hier ruim 20 mm achtergelaten. Toch wat onderschat geworden door de weermodellen. Vrijdagmorgen komt er waarschijnlijk een nieuwe plens erachteraan dus dan lopen de hoeveelheden opnieuw flink op:


Op LT ziet het er trouwens erg onzeker uit. Er zijn niet echt hele warme en hele koude leden, dus denk dat we eerder terug gaan naar normaal of gaan 'kwakkelen'. Er kan nog vanalles gebeuren, maar verschillende indexen (NAO-AO-poolwervel-enz) zien er wel positief uit voor winterweer. Spannend!

Bacci

Bah gewoon bah...Heb het gevoel dat December ook vol met depressies gaat zitten. Wanneer is de laatste keer dat we sneeuw hebben gehad in November?

Hector Pascal

Citaat van: Bacci op wo 16 nov 2016 - 16:02
Bah gewoon bah...Heb het gevoel dat December ook vol met depressies gaat zitten. Wanneer is de laatste keer dat we sneeuw hebben gehad in November?
Sneeuw in november komt niet vaak voor. Volgens mij was november 2005 de laatste keer en toen viel er in een deel van Nederland behoorlijk wat.
Nul bestaat niet.

Powered by EzPortal