Winterdiscussietopic 2016/2017 Deel 1

Topic gezien door 151546 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 26 okt 2016 - 17:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Armand

Jongens waar maken we ons eigenlijk allemaal druk om? Het is inderdaad pas maar net november en de temperaturen liggen ook op lange termijn gewoon op normaal niveau (het gemiddelde althans).

Er is momenteel nog niet veel te zeggen over komende winter, we zullen gewoon moeten afwachten. Er is in elk geval genoeg kou aanwezig dus als de wind straks een goed draait.....

winter67

Citaat van: Armand op vr 04 nov 2016 - 21:39
Jongens waar maken we ons eigenlijk allemaal druk om? Het is inderdaad pas maar net november en de temperaturen liggen ook op lange termijn gewoon op normaal niveau (het gemiddelde althans).

Er is momenteel nog niet veel te zeggen over komende winter, we zullen gewoon moeten afwachten. Er is in elk geval genoeg kou aanwezig dus als de wind straks een goed draait.....
Alles beter dan een wc. Winter komt wel alleen de vraag is wanneer. Gfs pluim toch nog onzeker. Wat me opvalt is dat de oper constant 1 van de warmste is. 8 graden kan ik mee leven

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

JB-7aar

Zijn er nog leuke ontwikkelingen?

TMCThomas

Op de lange termijn toch weer kans op een blokkade?

(Of snap ik nog niet helemaal hoe de weerkaarten werken  :P)

Zomerliefde

Citaat van: TMCThomas op za 05 nov 2016 - 12:10
Op de lange termijn toch weer kans op een blokkade?
(Of snap ik nog niet helemaal hoe de weerkaarten werken  :P)
Nee helemaal goed ;)
Alleen wel wind van zee nog steeds met deze kaart

Edit: Aub geen plaatjes mee-quoten, dank!

winter67

Waarschijnlijk ligt de onzekerheid aan dit. Dat het na donderdag iets warmer word is zo goed als zeker . Daarna moeten de laagjes het doen als ze onder NL komen is er wel een kans op een koude periode alleen de kans is nog klein

TMCThomas

Citaat van: Zomerliefde op za 05 nov 2016 - 12:20
Nee helemaal goed ;)
Alleen wel wind van zee nog steeds met deze kaart
Oke bedankt!  :)

winter67

Mooie run gfs 12z! Komt met o/no stroming en blokkade

gilleeesss

Nou, hier ben ik ook nog eens een keertje.

Wat me opvalt is dat het weer 7+ dagen vooruit is, dat het er allemaal zo super mooi uitziet met blokkades, maar hoe dichter we komen, hoe slechter de runs worden (doet me jammer genoeg denken aan vorig jaar) maargoed. Het is nog maar 5 november. En mss al de eerste vlokjes in het uiterste NO van NL en de Ardennen volgende week.

ron12

Na de kou vanaf eind volgende week, breekt waarschijnlijk  een storm(achtige) periode aan, met hoge temperaturen 8) Eindelijk gaat de bezem door  de atmosfeer  :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weerfreak 1337

Voor wat het waard is. GFS op de extreem lange termijn een eerste winterse prik.


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

winter67

Ec helemaal bijgedraaid? Kou blijft langer? Ik zie namelijk vrijdag gewoon een oostenwind+laag die onderdoor trekt.
Conclusie zeer mooie run. Blijft met oostenwinden komen + mogelijke scandi opbouw .
Gfs pluim duidelijk kouder betreft vanaf vrijdag althans de 2 deling

Zomerliefde

Citaat van: winter67 op za 05 nov 2016 - 19:32
Ec helemaal bijgedraaid? Kou blijft langer? Ik zie namelijk vrijdag gewoon een oostenwind+laag die onderdoor trekt
Dit is gewoon koud idd

TMCThomas

is inderdaad aardig bijgedraait. en dan vooral de opper.

ron12

En onder tussen gaat de zomer gewoon door in de VS, en op Groenland is het vandaag  plus 12 graden geworden. Dus nu maar wachten op de kou hier  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Armand

GFS komt toch opnieuw met wat winterse neerslag eerst voor het noorden dinsdagnacht/morgen:



Woensdagmorgen arriveert er een laagje wat waarschijnlijk onder ons door trekt en daarna oplost. Die neerslagband die hierbij hoort kan misschien even vooraf gegaan worden door wat winterse neerslag, maar waarschijnlijk is het daar net allemaal iets te warm voor. We zullen het zien de komende dagen:

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

4seasons

Even off topic.

Op dit moment ??wolken boven de baai van Punta Cana (Dominic. Rep.)
Wel een apart gezicht:
https://www.skylinewebcams.com/en/webcam/dominican-republic/la-altagracia/higuey/punta-cana.html


Op veel plaatsen in Europa hangt erg veel bewolking c.q. valt regen:
https://www.skylinewebcams.com/



On topic:
Hier - op dit moment - sneeuwt het in Livigno (Italie):
https://www.skylinewebcams.com/en/webcam/italia/lombardia/sondrio/livigno-ski-center.html



Armand

Tot en met vrijdag gaat het in en rondom de Alpen (flink) sneeuwen, tot in de laaglanden toe. Zeker in de Zwitserse Alpen kan er op de hoogste toppen wel meer dan 1 meter sneeuw gaan vallen! Dit gaat wellicht nog voor de eerste winterse problemen op de wegen zorgen daar. Wel een sneeuwrijk begin voor de Alpen, dat is de laatste jaren wel eens anders geweest...

Hier een sneeuwkaartje voor die omgeving:


EDIT: Ik voeg nog even de legenda toe, dit is een aparte afbeelding:

Powered by EzPortal