Winterdiscussietopic 2016/2017 Deel 1

Topic gezien door 150637 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 26 okt 2016 - 17:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

matroesjka-world

Citaat van: JerryL op wo 02 nov 2016 - 15:03
Zit inmiddels alweer met winterhanden..... kwamen vorig jaar pas in januari, dit jaar dus.......het is dus kouder dan de vorige herfst

Dat moet toch echt een teken zijn hoor  ;D  Laten we het hopen !!

Ik heb trouwens al een tijdje het gevoel dat het een echte ouderwetse winter gaat worden, kijk naar de natuur:
Waar zijn alle spinnen zo snel gebleven? En normaal zie ik heel veel padden hier rondom huis, maar nu? niks...

Ik denk dus dat dat een voorbode is voor een strenge winter  8)
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

ron12

Sinds 1976 niet zoveel sneeuw als nu op de noordelijke halfrond http://www.wetteronline.de/wetternews/2016-11-02-sr  ::)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Hector Pascal

Citaat van: ma ;)roesjka-world op wo 02 nov 2016 - 16:09
Dat moet toch echt een teken zijn hoor  ;D  Laten we het hopen !!

Ik heb trouwens al een tijdje het gevoel dat het een echte ouderwetse winter gaat worden, kijk naar de natuur:
Waar zijn alle spinnen zo snel gebleven? En normaal zie ik heel veel padden hier rondom huis, maar nu? niks...

Ik denk dus dat dat een voorbode is voor een strenge winter  8)
Ik help het je hopen om een koude winter te krijgen, maar de spinnen en de padden hebben er niets mee te maken...
Nul bestaat niet.

TMCThomas


ron12

Citaat van: matroesjka-world op wo 02 nov 2016 - 16:09
Dat moet toch echt een teken zijn hoor  ;D  Laten we het hopen !!

Ik heb trouwens al een tijdje het gevoel dat het een echte ouderwetse winter gaat worden, kijk naar de natuur:
Waar zijn alle spinnen zo snel gebleven? En normaal zie ik heel veel padden hier rondom huis, maar nu? niks...

Ik denk dus dat dat een voorbode is voor een strenge winter  8)
Een spin gevonden die zit gewoon hier  http://www.onemotion.com/flash/spider/  ;) :o
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Ries

Die spinnen waren snel weg inderdaad, maar al een paar weken geleden zelfs. Pestvogels zijn heel vroeg deze kant opgekomen door plotseling kou-inval in Noord-Rusland/Siberië. Geen idee of je daar voor ons iets als voorteken aan kunt aflezen.

Wel prachtige herfstweek geweest. Geweldig mooie kleuren overal, vandaag leuk felle buien en gisteren sneeuwde het overal bladeren. Ik vind herfst door de kleuren en geuren toch een tik leuker dan de lente, heb ik me beseft. Maar in de lente ga ik het waarschijnlijk weer andersom beweren, heb ik volgens mij elk jaar :D

Kom maar op met die winter.

Weerextrem

Wat een rust hier..... ;D ;D ;D

ff iedereen blijmaken  :P


Vanuit Noordoosten komt er stevige koude lucht binnen, dat lijkt nu al een zekerheidje te zijn, gezien de termijn.


Met deze kaart zou het voldoende moeten zijn voor mogelijke winterse neerslag.

Ik weet niet hoe het verder loopt, maar dit is wel heel interessant, de WLA staat wel sterk.

ceriel

Sorry, ik ben een noob. WLA? Wat is dat?
Wanneer doen we het weer?

winter67

Citaat van: Weerextrem op wo 02 nov 2016 - 20:03
Wat een rust hier..... ;D ;D ;D

ff iedereen blijmaken  :P
Vanuit Noordoosten komt er stevige koude lucht binnen, dat lijkt nu al een zekerheidje te zijn, gezien de
Met deze kaart zou het voldoende moeten zijn voor mogelijke winterse neerslag.

Ik weet niet hoe het verder loopt, maar dit is wel heel interessant, de WLA staat wel sterk.
Niks bijzonders gewoon 6 graden misschien natte sneeuw daarna gewoon de dubbele cijfers weer in

Zomerliefde

Citaat van: winter67 op wo 02 nov 2016 - 20:50
Niks bijzonders gewoon 6 graden misschien natte sneeuw daarna gewoon de dubbele cijfers weer in
2-4 graden

Armand

EC laat inderdaad eerst koude lucht naar onze omgeving stromen. Vervolgens vormt er zich boven ons hoofd een hogedrukgebied, waardoor de kou aanhoudt:


Alleen GFS laat de hogedrukblokkade boven vaste land wat uit elkaar brokkelen, waardoor we al gauw weer onder invloed van zee komen en de temperaturen weer oplopen. Er is dus nog steeds wat onzeker over hoe koud en hoe lang deze koudere periode aanhoudt:


EC valt overigens wel erg koud uit in de nieuwe run.
We zien op 10 november zelfs temperaturen onder 4 graden overdag om 12 uur in een groot deel van het land. In Zuid-Limburg zelfs onder 2 graden!


Ook de nacht naar 11 november wordt volgens EC koud. Tegen de ochtend worden er op sommige plekken in het land zelfs temperaturen van onder de -4 graden berekent!


Als deze twee kaarten uit zouden komen, dan zouden de eerste Hellmannen al in november kunnen vallen. Niet geheel onmogelijk dus, maar wel nog voorzichtig blijven gezien de termijn. Eventuele bewolking kan dan al snel roet in het eten gooien, daar is nu dus natuurlijk nog niet veel over te vertellen. Het ziet er in elk geval uit dat we een paar dagen koud weer gaan krijgen, met waarschijnlijk vorst in de nachten.

EDIT: Neerslag wordt er overigens nauwelijks berekent, ik zou ook niet van winterse neerslag uitgaan. Heel misschien eens wat natte motsneeuw ergens in een dorpje in Nederland ;)


Weerextrem

Citaat van: Armand op wo 02 nov 2016 - 20:58
EDIT: Neerslag wordt er overigens nauwelijks berekent, ik zou ook niet van winterse neerslag uitgaan. Heel misschien eens wat natte motsneeuw ergens in een dorpje in Nederland ;)

Dat was te verwachten met een Hogedrukgebied. de Lagedrukgebied die onder ons wegzakt biedt ook niet veel neerslag, helaas.
Maar voorlopig kijk ik naar Warmte Lucht Advectie, deze is bepalend voor de verloop van het weer.

Weerextrem

Citaat van: ceriel op wo 02 nov 2016 - 20:09
Sorry, ik ben een noob. WLA? Wat is dat?
Warmte Lucht Advectie. oftewel 'de vinger'


joboy52

Dit kun je toch wel een mooie pluim van EC noemen:

Pluim midden:


Pluim zuidoost:

Zomerliefde

Zeer zeker een mooie pluim voor begin november.

ceriel

Citaat van: Weerextrem op wo 02 nov 2016 - 21:15
Warmte Lucht Advectie. oftewel 'de vinger'
Bedankt. De term 'vinger' zegt me wel wat. Een gewild lichaamsdeel op de winterweerkaart :D
Wanneer doen we het weer?

ron12

Er is een probleem volgende week, de vorstgrens blijft tussen de 500 en 1000 meter schommelen, dus als het gaat sneeuwen, dan krijgt Limburg krijg mogelijk natte flatsen. ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Tam

Bijna vriezen bij Deelen. Nu 0,2 daarzo

hesselsjoerd

Ecmwf weer mooi met hogedruk op scandinavie. Gfs daar in tegen dikke wc. Denk toch dat gfs gelijk heeft

JerryL

De winter zou natuurlijk ook niet te vroeg moeten komen..... witte Kerst is wat we willen

Powered by EzPortal