Winterdiscussietopic 2016/2017 Deel 1

Topic gezien door 151524 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 26 okt 2016 - 17:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

winter67

Citaat van: JerryL op do 03 nov 2016 - 08:51
De winter zou natuurlijk ook niet te vroeg moeten komen..... witte Kerst is wat we willen

Nee witte sinterklaas is prioriteit 1! Ook al verwacht ik een dikke wc in december
Gfs ook bijgedraaid pluim is minder warm meer leden gaan rond 6 daarnaast oper 1 van de warmste leden

henkensjoeke

Citaat van: hesselsjoerd op do 03 nov 2016 - 08:18
Ecmwf weer mooi met hogedruk op scandinavie. Gfs daar in tegen dikke wc. Denk toch dat gfs gelijk heeft
heb meer vertrouwen in het europa kaarten

JerryL

Citaat van: henkensjoeke op do 03 nov 2016 - 11:43
heb meer vertrouwen in het europa kaarten
Volgens mij valt niet te zeggen dat model A beter is dan model B. Dat komt vooral omdat het nog altijd verwachtingen zijn. Niets zo veranderlijk als het weer, geldt zeker voor ons land. Ach het is ook wel leuk elk jaar die spanning: wel winter of geen winter.

Hector Pascal

Citaat van: JerryL op do 03 nov 2016 - 13:27
Volgens mij valt niet te zeggen dat model A beter is dan model B. Dat komt vooral omdat het nog altijd verwachtingen zijn. Niets zo veranderlijk als het weer, geldt zeker voor ons land. Ach het is ook wel leuk elk jaar die spanning: wel winter of geen winter.
Volgens mij kan dat wel. Je vergelijkt de prognose met de daadwerkelijke uitkomst. Dan zal 1 van de 2 beter scoren en volgens mij is ECMWF iets betrouwbaarder dan GFS.
Nul bestaat niet.

GeneralDuke

Citaat van: Hector Pascal op do 03 nov 2016 - 13:36
Volgens mij kan dat wel. Je vergelijkt de prognose met de daadwerkelijke uitkomst. Dan zal 1 van de 2 beter scoren en volgens mij is ECMWF iets betrouwbaarder dan GFS.

Daarnaast presteren verschillende modellen bij verschillende situaties, verschillend (volg je 'm nog? :) ).
Dacht een paar dagen geleden in de Guidance te lezen dat in dit soort situaties EC doorgaans wat beter scoort (complexe lagedrukgebieden bij elkaar). Weet niet of dat nu nog steeds de precieze situatie is.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Tower

Waarom alleen voor het midden en zuidoost, noorden-noordoost zie ik nog niet  ::)


Citaat van: joboy52 op wo 02 nov 2016 - 22:00
Dit kun je toch wel een mooie pluim van EC noemen:

Pluim midden:

Pluim zuidoost:

Edit: Geen plaatjes mee-quoten aub, dank!

TMCThomas

Donderdag ochtend wat (natte) sneeuw berekend voor het oosten van het land?

ron12

Citaat van: winter67 op do 03 nov 2016 - 09:58
Nee witte sinterklaas is prioriteit 1! Ook al verwacht ik een dikke wc in december
Gfs ook bijgedraaid pluim is minder warm meer leden gaan rond 6 daarnaast oper 1 van de warmste leden
Winter ver te zoeken met Sinterklaas. Die wc zit er inderdaad in zowel voor als na die tijd.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Død Snø

Laten we hopen dat het uitkomt. Mijn stadje Wageningen zit alweer precies tussen de grens van sneeuw en regen. Dit wordt spannend  ;D

Hector Pascal

Citaat van: ron12 op do 03 nov 2016 - 15:33
Winter ver te zoeken met Sinterklaas. Die wc zit er inderdaad in zowel voor als na die tijd.
Met dit soort plaatjes kun je net zo goed een kaartje van 5 december 2022 laten zien. Het heeft evenveel waarde als het getoonde kaartje, niets...
Nul bestaat niet.

Energizer85

Iets zeggen over 5 december terwijl het 3 november is.... nutteloos... de modellen hebben al moeite met 5 dagen for god sake....

winter67

Omdat de gfs oper weer slecht is laat ik maar de positieve leden posten Bij afbeelding 3 een storm vervolg nw stroming met erg koude bovenluchten. Daarnaast zie ik veel laagjes voorkomen sommige onder NL sommige er net boven

Zomerliefde

Citaat van: ron12 op do 03 nov 2016 - 15:33
Winter ver te zoeken met Sinterklaas. Die wc zit er inderdaad in zowel voor als na die tijd.
700 uur?!!
Ben je gek geworden?

joboy52

Nou EC tovert weer mooie kaarten uit de kast  ;D




hesselsjoerd

Ja zou het net zeggen echt grandioos. Hij is nog niet helemaal binnen maar tot nu toe (216) echt bruut! Ben erg benieuwd  ;D ;D ;D ;D

Weerextrem

Goed, Ik lees dat GFS weer bagger is, dat is inmiddels een bekend verhaal. ze gebruiken namelijk verkeerde inputs, berekeningen gaan ook op langjarige gemiddelde.

Maar daarom juich ik ook niet te vroeg, ik vind dat een 'Vinger' boven op zee veel belangrijker. Deze is nu behoorlijk krachtig. tot einde run zelfs bij ECWMF. Dat is zelfs ongekend voor deze tijd.

UKMO is ook een betrouwbare weermodel, helaas kunnen we de 850 hPa niet bekijken.

deze komt redelijk zelfs overeen met ECWMF


Andere uitvoering dan wat UKMO aangeeft

winter67

Pluim gfs. Echt raar lt constant dezelfde temperaturen

Armand

EC is inderdaad weer prima, zeker voor LT. KNMI Modellenbeoordeling spreekt namelijk over toenemende invloed van lagedruk boven IJsland op langere termijn, terwijl EC oper hier helemaal niks van wil weten:


Ben benieuwd waar de ENS straks mee komt, ik verwacht dat niet veel leden mee zullen gaan. Het positieve is dat EC oper drie runs achter elkaar met een toch wel overtuigend Scandihoog komt, dat de inval van warme lucht vanaf zee enigszins verlaat, of dus zelfs uitstelt!

Zomerliefde

Pluim:


Handjevol leden die meegaan met de oper

Weerextrem

Citaat van: Zomerliefde op do 03 nov 2016 - 21:41
Pluim:

Voordat jullie de pluim willen afkraken ;), dit is te zien dat er veel wolken gaat hangen.
volgens mij zijn deze waarschijnlijk zelfs de welbekende 'mist'dagen. echt heel veel mist zal er gaan komen.
waardoor de temperatuur niet echt onder de nul komt., echter bij opklaringen in de nacht kan het gaan vriezen!!.

Powered by EzPortal