Herfst discussietopic 2016

Topic gezien door 54899 bezoekers
Gestart door Marsel, do 01 sep 2016 - 11:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Armand

Hier trok er afgelopen avond nog een stevige buienlijn over met inweer en zware windstoten. In zuidoost Maastricht werd zelfs een windstoot van 101 km/u gemeten! Voor ons in het zuiden komt dat niet elk jaar voor.... Zelf heb ik er weinig van meegekregen, zat wel in Maastricht, maar was druk aan het werjmk.

Marsel

He, daar is 'ie weer, de zon! Fantastisch weertje hier op dit moment. Lekkere zuidwestelijke bries, niet koud en de zon er volop bij. Slechts af en toe een ondiepe Cu die vrij rap voorbij scheert en behoorlijke 'diepte' in het zwerk (lees lekker onstabiele grenslaag). Richting de Noordzee op forse afstand overigens duidelijk zichtbare Cb's, mooi plaatje zo. Je zou bijna aan een prille voorjaarsdag gaan denken.... ::).

Morgenmiddag lekker uitwaaien, een echte herfstdag.
Het is een beetje afhankelijk van de hoeveelheid uitwisseling met de bovenlucht maar het kan morgen op verschillende plekken nog wel eens pittig uitpakken, niet zozeer de steady wind want die is immers zuidelijk en niet uitzonderlijk sterk, maar met name de windstoten zouden landinwaarts op kunnen gaan vallen. In de warme sector van de depressie staat morgenmiddag al snel 50kt op 2000ft bijvoorbeeld. Gezien de te verwachte opbouw van de grenslaag morgen is enige uitwisseling aannemelijk en kom je dus ook lokaal landinwaarts in potentie uit op behoorlijk windstoten (lokaal tot rond 45kt oid). Modellen geven dit ook mooi weer. Morgenmiddag naast de (noord)westelijke delen van het land dus ook zeker de heuvels van Limburg in de gaten houden (doormenging boven ruw terrein). Toch is ook elders een zware windstoot (>75km/h) niet uitgesloten.

AFTH14

Beetje gerommel momenteel omgeving Alkmaar, stelt niet veel voor tot zover. Krijgen we morgen nu storm of gaat het meevallen? Op twitter zie ik veel kaartjes voorbij komen, waarin het woord orkaan veelvuldig genoemd wordt.

Marsel

Citaat van: AFTH14 op za 19 nov 2016 - 19:14
Beetje gerommel momenteel omgeving Alkmaar, stelt niet veel voor tot zover. Krijgen we morgen nu storm of gaat het meevallen? Op twitter zie ik veel kaartjes voorbij komen, waarin het woord orkaan veelvuldig genoemd wordt.

Orkaan.... >:(.
Ik word soms zo moe van de huidige tijd. Iedereen die ook maar denkt een klein beetje verstand van het weer te hebben probeert zich met dergelijke uitingen 'bekend' te maken. Alles voor de clicks en likes, en dat gaat absoluut ten koste van de kwaliteit.

Maar goed, om op je vraag terug te komen; het kan morgenmiddag lokaal best pittig uitpakken. Zuid tot zuidwesterstorm op de Noordzee ten westen van Nederland maar gezien de windrichting boven land minder sterke steady wind (5-7bft). Het noordwesten kan met die windrichting wel de 9bft halen.
Even opletten op de windstoten met name, die kunnen morgenmiddag even venijnig uitpakken. Grote delen van het land mogen gusts 35-45kt verwachten (zie sterke wind op geringe hoogte). Richting het westen en noordwesten gusts regelmatig 45-50kt met in het noordwesten (incl. Wadden) richting eind van de middag even 50-55, mogelijk 60kt. Ook even op de heuvels van NL en BE letten morgen, dat ruwe terrein wil nog wel eens een extra impulsuitwisseling bewerkstelligen.

AFTH14

Citaat van: Marsel op za 19 nov 2016 - 20:46
Orkaan.... >:(.
Ik word soms zo moe van de huidige tijd. Iedereen die ook maar denkt een klein beetje verstand van het weer te hebben probeert zich met dergelijke uitingen 'bekend' te maken. Alles voor de clicks en likes, en dat gaat absoluut ten koste van de kwaliteit.

Maar goed, om op je vraag terug te komen; het kan morgenmiddag lokaal best pittig uitpakken. Zuid tot zuidwesterstorm op de Noordzee ten westen van Nederland maar gezien de windrichting boven land minder sterke steady wind (5-7bft). Het noordwesten kan met die windrichting wel de 9bft halen.
Even opletten op de windstoten met name, die kunnen morgenmiddag even venijnig uitpakken. Grote delen van het land mogen gusts 35-45kt verwachten (zie sterke wind op geringe hoogte). Richting het westen en noordwesten gusts regelmatig 45-50kt met in het noordwesten (incl. Wadden) richting eind van de middag even 50-55, mogelijk 60kt. Ook even op de heuvels van NL en BE letten morgen, dat ruwe terrein wil nog wel eens een extra impulsuitwisseling bewerkstelligen.

Thanks!

ron12

West Frankrijk gaat het goed te keer nu, Meer wind dan verwacht daar, depressie wordt ook dieper dan verwacht mogelijk 966 mbar
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Mogelijk Sting-jet ontwikkeling bij kern, veel schade verwacht zuid GB  :o
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marsel

Het sterkste windveld met iets geruimde winden trekt as we speak het zuidwesten van het land in, zie waarnemingen. Met het noordwaarts trekken van het laag zal de wind de komende uren verder aantrekken, ook landinwaarts. Eerder genoemde waarden lijken gezien de 00z output nog steeds valide met op zee en langs de kust, zeker het noordwesten, enige tijd zuid tot zuidwesterstorm 9bft. Gusts landinwaarts op veel plekken 40-45kt (=fors), richting het westen en noordwesten 50-55 en in het noordwestelijk kustgebied (incl. wadden) mogelijk rond 60kt einde van de middag. In deze situaties is een lokale hogere uitschieter nooit helemaal uitgesloten, maar deze waarden lijken goed haalbaar vanmiddag. Even goed oppassen dus vanmiddag  :).

winter67

De zogenaamde 20mm is niet gevallen vanochtend

4seasons

Citaat van: winter67 op zo 20 nov 2016 - 12:51
Paniek om niks amper regen. Wind stelt ook niks voor gewoon 1 grote grap
???
Ik weet niet waar jij woont maar hier aan de kust waait het behoorlijk.
En wat zal er nog aan komen ?



Channel Islands battered by hurricane force winds overnight
Dozens of trees down, damaged property and flooding were the result of record-breaking winds hitting the Channel Islands last night.
Guernsey was hit by the highest gusts on record since 1990, at hurricane force 12 - the highest force on the scale.
http://www.itv.com/news/channel/2016-11-20/channel-islands-battered-by-hurricane-force-winds-overnight/



Blue Islands plane damaged by storm
http://www.itv.com/news/channel/update/2016-11-20/blue-islands-plane-left-out-of-action-due-to-storm-damage/


winter67

Citaat van: 4seasons op zo 20 nov 2016 - 12:58
  ???
Ik weet niet waar jij woont maar hier aan de kust waait het behoorlijk.
En wat zal er nog aan komen ?



Channel Islands battered by hurricane force winds overnight
Dozens of trees down, damaged property and flooding were the result of record-breaking winds hitting the Channel Islands last night.
Guernsey was hit by the highest gusts on record since 1990, at hurricane force 12 - the highest force on the scale.
http://www.itv.com/news/channel/2016-11-20/channel-islands-battered-by-hurricane-force-winds-overnight/



Blue Islands plane damaged by storm
http://www.itv.com/news/channel/update/2016-11-20/blue-islands-plane-left-out-of-action-due-to-storm-damage/
Was een foutje. Ik woon vlakbij de kust alleen vond ik het meevallen was erger geweest

Joep

Zware storm nu 10BFT en windstoten tot 117 km per uur!

117 km/u - IJmuiden
115 km/u - Hoek van Holland
107 km/u - Vlissingen
105 km/u - Voorschoten


4seasons

Citaat van: winter67 op zo 20 nov 2016 - 13:01
Was een foutje. Ik woon vlakbij de kust alleen vond ik het meevallen was erger geweest
OK  ;)

Maar net zoals met de winterverwachting gaat de natuur zijn eigen gang.

Meldingen via twitter over stormschade:
https://twitter.com/hashtag/stormschade



4seasons

Bericht van de VID via twitter;
Bomen op de weg zoals #A9 bij Ouderkerk zijn geen uitzondering:
op meerdere plaatsen meldingen van stormschade op de snelweg
https://twitter.com/vid


En hier op de kaart te zien waar de meldingen vandaan komen:
http://www.vid.nl/kaart.html


Extremissimorum

Citaat van: Joep op zo 20 nov 2016 - 13:05
Zware storm nu 10BFT en windstoten tot 117 km per uur!

117 km/u - IJmuiden
115 km/u - Hoek van Holland
107 km/u - Vlissingen
105 km/u - Voorschoten

Al ruim een uur nu gemiddeld 10 BFT. Het is officieel een zware storm! Hij gaat de boeken in als opvolger van 25 juli 2015!
P.S. Windstoot 134 km/u IJmuiden! :o

4seasons

Interactieve kaart storm-meldingen:


Dit zijn de meldingen van de laatste 6 uur > landelijk:

https://112alarm.net/kaart.php?regio=&special=storm&tijd=6

winter67

Hoogste windstoot 138km. En windkracht 10 terwijl het hoogste punt nog moet komen

matroesjka-world

Citaat van: winter67 op zo 20 nov 2016 - 13:49
Hoogste windstoot 138km. En windkracht 10 terwijl het hoogste punt nog moet komen

Heeerlijk !! En dat op een vrije dag, nu kunnen we er optimaal van genieten.
De storm is hier inmiddels ook gearriveerd, 10 minuten geleden een zeer zware windstoot, wat volgens mij de draaiing naar zuid-west was.
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

ron12

Noord Westen en wadden meeste wind nog komende uren
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Giso84

Ik vind het wel genieten.
Trouwens best knap hoor zo'n landing met een vliegtuig, zie link.

Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

Powered by EzPortal