Herfst discussietopic 2016

Topic gezien door 54342 bezoekers
Gestart door Marsel, do 01 sep 2016 - 11:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arend

Citaat van: Armand op di 06 sep 2016 - 23:01
Nou dan, op en top nazomerweer! Lijkt zelfs nog beter (en aangenamer) dan de zomer ;) Zeker de afwisseling tussen lekker koele nachten en aangenaam warme middagen en avonden is heerlijk!

Ook als we vooruit kijken blijft het nog even doorzetten. Alleen zondag een dipje, daarna opnieuw een periode met warmte en zon. De control van EC komt zelfs met een heuse hittegolf, maar staat hier dan ook vrijwel alleen in. Zou toch apart zijn, hittegolf midden september ;D Dat is misschien een beetje teveel van het goede ;D

Gelukkig koelt het 's nachts inderdaad redelijk af. Je kunt onderhand van alles verwachten, dus die (lokale) hittegolf is misschien niet eens onmogelijk. De trend lijkt dat steeds de (in eerste instantie) koelere oplossingen worden weggepoetst. Maar de onzekerheid blijft groot, er blijft kans/hoop op een koeler scenario. ;) Uiteraard blijft het voorlopig kurkdroog.  :'(
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Hector Pascal

Citaat van: ron12 op di 06 sep 2016 - 17:21
Wintervoorspellingen zat hoor effe googleen http://wepowder.nl/forum/topic/228489
Ik bedoel dan met name voor Nederland. Of het ergens anders winter wordt, is voor mij niet interessant.
Nul bestaat niet.

Marsel

Citaat van: Hector Pascal op di 06 sep 2016 - 14:07
Wat mij opvalt dat er nu heel weinig tot geen wintervoorspellingen zijn. Dat is in voorgaande jaren wel eens anders geweest. De laatste vijf jaar kwam regelmatig het woord horrorwinter voor. Uiteindelijk is die horrorwinter er gekomen als je NIET van winter houdt. Maar laten we maar eerst de herfst afwachten en dan zo rond november eens stiekem verder kijken.

Ik vermoed dat men inmiddels wel weet hoe waardeloos dergelijke verwachtingen zijn. Het is een hype geweest de laatste jaren, zeker ten tijde van de sneeuwrijke en/of wat frissere winters in de periode 2009 - 2012. Toch zullen er vast nog wel een paar winterverwachtingen opduiken de komende maanden om, zeer waarschijnlijk, weer naar het land der fabelen verwezen te worden. Maar goed, we gaan het gewoon weer volgen.

Overigens, voorlopig is het de zomer die ons land in z'n greep houdt. Komende 5 tot 7 dagen gewoon warm tot zomers met overwegend veel zon, op een enkele 'dipdag' na. Hieronder EC00. Need i say more?

vossejongk

Nog enig neerslagsignaal Marsel? Anders wordt het sproeien geblazen :P

lander22

de zomer houd niet op!  8)

ps: dit is een prachtig stormchase artikel dat ik even wil delen! https://weerwoord.be/includes/forum_read.php?id=2205985&tid=2205985

jones

De 00z run van GFS gaat weer voor opeenvolgende tropische temperaturen van volgende maandag tot zaterdag (althans hier bij ons in België), top! En vrij uitzonderlijk denk ik :P

lander22

Citaat van: jones op do 08 sep 2016 - 11:04
De 00z run van GFS gaat weer voor opeenvolgende tropische temperaturen van volgende maandag tot zaterdag (althans hier bij ons in België), top! En vrij uitzonderlijk denk ik :P

er staat gewoon een hittegolf in de kaarten en zelfs in de pluimen redelijke ondersteuning!  :o ???

Streamertje

Jammer dat dit niet in Augustus kon toen ik vakantie had...maar soit, het blijft genieten. Laat die herfst nog maar even een poosje wegblijven.
De meest deprimerende periode van het jaar wat mij betreft..

dondertje127


Armand

De verwachtingen blijven weer lekker positief. De inval van koelere lucht lijkt steeds te worden uitgesteld. EC komt zelfs met een hittegolf voor zuidoost Nederland! De kans hierop lijkt mij in elk geval nog klein (voorlopig). Warm en zonnig wordt het in elk geval weg ;)


dennis089

ik weet niet precies de criteria voor een hittegolf maar ik verwacht in Z-O toch 4 dagen de 30 graden te worden gehaald  :o :D

Armand

Citaat van: dennis089 op do 08 sep 2016 - 18:55
ik weet niet precies de criteria voor een hittegolf maar ik verwacht in Z-O toch 4 dagen de 30 graden te worden gehaald  :o :D

5 dagen aaneengesloten een maximum temperatuur van 25+, waarvan ten minste drie dagen 30+.

Ik weet niet of we dat gaan halen, er zijn eigenlijk twee onzekerheden daarvoor:
- of het zondag 25+ wordt
- of we daadwerkelijk 3 tropische dagen zullen halen.

Lokaal kan het misschien lukken, maar regionaal (en officieel) lijkt me nu nog moeilijk te voorspellen.

pietjelol

Het zal volgende week best warm worden maar die 30 graden lijkt me stug. Bovendien vindt ik evengoed nog veel spreiding in zitten.
Kan 30 graden worden maar ook 15 graden. Bedoel ik later mee in de week. Opper zit trouwens ook bovenin

Marsel

Citaat van: vossejongk op wo 07 sep 2016 - 20:48
Nog enig neerslagsignaal Marsel? Anders wordt het sproeien geblazen :P

Ik vrees dat sproeien wordt ;). Wellicht wat lichte regen in de nacht naar zondag, maar dat is bijna letterlijk een druppel op een gloeiende plaat. Verder gewoon ongenadig hard genieten van deze zomerse omstandigheden!

Citaat van: pietjelol op do 08 sep 2016 - 19:55
Het zal volgende week best warm worden maar die 30 graden lijkt me stug. Bovendien vindt ik evengoed nog veel spreiding in zitten. Kan 30 graden worden maar ook 15 graden. Bedoel ik later mee in de week. Opper zit trouwens ook bovenin.

Nou, ik vermoed dat we de volgende opstuw van warmte absoluut niet moeten onderschatten!
Kijk bijvoorbeeld eens naar het GFS12 ensemble. Spreiding vrijwel nul(!) met ma t/m wo een diepe zuidelijke stroming op hoogte waarmee lucht vanuit het gloeiend hete Spanje onze kant op wordt gevoerd. Aan de grond waarschijnlijk ZZO maar de kans op 30C lijkt mij tijdens deze dagen op z'n minst significant te noemen.

De vraag is even of dinsdag de laatste hete dag is of dat we de woensdag en in mindere mate donderdag er nog bij kunnen trekken. Aangezien we tegen die tijd met een cut-off ten westen van het Europese vaste land te maken hebben is de oostwaartse progressie van het PF en de daar vooruit geplaatste thermische vore waarschijnlijk onderhevig aan vertragingen. Zou zomaar kunnen dat we op de genoemde dagen (ma t/m wo) een Tx van grofweg 27-32C oid kunnen verwachten.....

Eens kijken waar EC12 straks mee komt. Maar dat we deze warme opstoot niet  moeten onderschatten lijkt me vrij duidelijk. Erg bijzonder allemaal hoor, hoewel een landelijke hittegolf er waarschijnlijk niet gaat komen omdat we zondag 'missen'.

pietjelol

Naja we zullen wel zien. Máar zit er eigenlijk niet meer op te wachten 30 graden. Veel te warm

Arend

Citaat van: pietjelol op do 08 sep 2016 - 21:31
Naja we zullen wel zien. Máar zit er eigenlijk niet meer op te wachten 30 graden. Veel te warm

Ik denk dat het grootste deel van de Nederlanders hier niet op zit te wachten, maar het is niet anders. Misschien dat er na volgende week dan eindelijk een periode met aangenaam weer aanbreekt, maar het huidige patroon is tot nu toe wel erg hardnekkig. Oper staat in de pluim van Twente eind volgende week onderin. Opmerkelijk dat er her en der in de weerpraatjes nog steeds gesproken wordt over neerslag in het aankomend weekend. Waar moet dat vandaan komen?
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Energizer85

Citaat van: Arend op do 08 sep 2016 - 22:24
Ik denk dat het grootste deel van de Nederlanders hier niet op zit te wachten, maar het is niet anders. Misschien dat er na volgende week dan eindelijk een periode met aangenaam weer aanbreekt, maar het huidige patroon is tot nu toe wel erg hardnekkig.


Nou........... Van mij mag t zo blijven... Ik zeg dikke duim! Prima weertje.... De overgang naar koud kil grijs donker winderig weer zal wel des te pijnlijker worden voor mij

ron12

Volgende week record hoge temperaturen voor September 33 graden zuidoost Nederland mogelijk. 8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marsel

Citaat van: Arend op do 08 sep 2016 - 22:24
Ik denk dat het grootste deel van de Nederlanders hier niet op zit te wachten, maar het is niet anders. Misschien dat er na volgende week dan eindelijk een periode met aangenaam weer aanbreekt, maar het huidige patroon is tot nu toe wel erg hardnekkig. Oper staat in de pluim van Twente eind volgende week onderin. Opmerkelijk dat er her en der in de weerpraatjes nog steeds gesproken wordt over neerslag in het aankomend weekend. Waar moet dat vandaan komen?

Mwa, ik heb even een snel polletje opgestart in mijn directe (werk)omgeving en ik kan concluderen dat de grote meerderheid dit een heerlijkheid vindt (rond 75%), ondanks dat men moet werken. Lange zomeravonden in septebmer zijn nu eenmaal zeldzaam en het beeld van de relatief slechte zomer van 2016 (vwb weerbeeld en Tx) zit bij velen nog in het koppie. Dus deze 'compensatie' komt ondanks het late tijdstip voor velen als geroepen.

Overigens staat er, na de huidige warmte periode, absoluut iets bijzonders te gebeuren komende week. Zoals ik gister al zei, een opstuw van warmte die niet te onderschatten is. Synoptisch lijkt alles gewoon bijna perfect te vallen om boven W-EUR nog enkele malen thermisch vuurwerk toe te laten. Gezien GFS00 is de onzekerheid vwb de hoge 20'ers en mogelijk lage 30'ers bijna nul. Kijken waar EC00 straks mee komt in het ensemble.

Trouwens....hier nu al de 4e dag deze week met veel zon en droog weer en Tx (ver) boven 20C. Alleen dinsdag was hier minder florissant qua weerbeeld maar nog steeds benauwend warm met >20C. Als je dan bedenkt dat we waarschijnlijk t/m komende woensdag/donderdag mooi en steeds heter weer voorgeschoteld krijgen, en we sinds de laatste week van augustus al regelmatig warmte/hitte gehad hebben, sluit deze zomer alles bij elkaar met een genadeklap af. Toch niet gek, het had ook 16 graden en regenachtig kunnen zijn..... ;)

Jenkie

Het gaat toch niet net voor de 17e omslaan??  :'(

Powered by EzPortal