Winterdiscussietopic Deel 3 - Het wordt kouder, maar voor hoelang?

Topic gezien door 246311 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 10 jan 2016 - 21:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ron12

Waar is die site van de knmi gebleven waar je nul graden niveau in de lucht kon zien, nergens meer te vinden :-\ weet iemand de link waar die nu zit ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

GeneralDuke

Citaat van: ron12 op ma 11 jan 2016 - 14:14
Waar is die site van de knmi gebleven waar je nul graden niveau in de lucht kon zien, nergens meer te vinden :-\ weet iemand de link waar die nu zit ;)

Hier zijn iig GFS nulgradenniveaus. Voor een aantal andere modellen zijn die daar ook beschikbaar.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Bacci

Jeetje nieuwste GFS run is ook de weg kwijt, op en neer op en neer, sneeuw dan weer regen dan weer sneeuw. Met op het eind een gevecht letterlijk (weer) boven ons land, noordoosten dan weer veel sneeuw.
Dit heeft natuurlijk geen waarde, maar wel leuk om te vertellen.

Wat wel waarde heeft is komend weekend, een situatie die steeds terugkomt.
Sneeuw voor vooral de kustprovincies, wat misschien wel eens een leuke verassing kan worden. (om het maar nog niet over de randstand te hebben, als zij ook getroffen worden).

Marsel

Citaat van: Bacci op ma 11 jan 2016 - 13:59
Wat poep jij nou weer :P
*knip*

Hij heeft weldegelijk een punt.
Sneeuwkansen zijn namelijk echt niet schokkend te noemen daar de aangevoerde koele luchtmassa's vanaf donderdag nog steeds deels maritiem van karakter zijn en het FZL absoluut niet laag genoeg is voor grootschalige droge sneeuw. Uiteraard zou een koerswijziging van een van de laagjes of een intensieve buien-/neeslagzone een verrassing teweeg kunnen brengen, maar ik vermoed dat het overgrote deel van NL het gewoon met ordinaire winterse neerslag moet doen (regen, korrelhagel, natte sneeuw etc). Gebieden ver(der) landinwaarts zien de vaste fractie lokaal toenemen met wellicht regionaal een tijdelijk sneeuwdek(je) als een (buien)storing gunstig getimed is.

Tijdens het weekend komt de polaire/getransformeerd arctische luchtmassa boven ons land tot stilstand onder 'gradiëntloze' omstandigheden waardoor het 's nachts tot stralingsvorst komt en het met de lage zonnestand overdag moeizaam opwarmt. Als er ergens wat sneeuw ligt kun je dan inderdaad erg lage minima verwachten. Toch, heeft het allemaal niets met standvastig écht winterweer te maken, maar is het in mijn optiek meer gerommel in de marge. Een vuil winters weertype.

Maar goed, details zullen eind deze week bepalen óf en waar het mogelijkerwijs tot wat sneeuw komt.

ron12

Citaat van: GeneralDuke op ma 11 jan 2016 - 14:22
Hier zijn iig GFS nulgradenniveaus. Voor een aantal andere modellen zijn die daar ook beschikbaar.
Dank ik heb onder tussen ook een gevonden, die voor Nederland is.http://www.weerplaza.nl/weerkaarten/wpm/?au=8&regio=bx&element=frzlvl
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

GeneralDuke

Citaat van: ron12 op ma 11 jan 2016 - 14:37
Dank ik heb onder tussen ook een gevonden, die voor Nederland is.http://www.weerplaza.nl/weerkaarten/wpm/?au=8&regio=bx&element=frzlvl

Ah ok.
Nu die hier toch een keer gepost wordt: wat is het Weerplazamodel (en dan graag een ander antwoord dan: het weermodel van Weerplaza... 't Is volgens mij gebaseerd op GFS, wat hebben ze eraan toegevoegd?) en is het geloofwaardig?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Extremissimorum

Citaat van: GeneralDuke op ma 11 jan 2016 - 14:13
Ah interessant. Wat voor bug is dat dan? Linkje is voldoende.

Euh, ik weet geen link. Weet slechts dat ik een jaar of 2 geleden al dit gezien had en het er nog steeds in zit. Dacht idd ook al, 100% kans?! :)

Citaat van: GeneralDuke op ma 11 jan 2016 - 14:39
Ah ok.
Nu die hier toch een keer gepost wordt: wat is het Weerplazamodel (en dan graag een ander antwoord dan: het weermodel van Weerplaza... 't Is volgens mij gebaseerd op GFS, wat hebben ze eraan toegevoegd?) en is het geloofwaardig?

Weerplaza zelf:

Citaat van: WeerplazaEen goede weersverwachting wordt gemaakt met een heleboel informatie, niet alleen actuele waarnemingen, maar ook de berekeningen van diverse weermodellen. Weerplaza heeft sinds kort een eigen weermodel, dat is afgesteld op het weer in Nederland en de nabije omgeving. Op deze pagina kunt u de verwachtingen van het model van Weerplaza zelf bekijken.

Eén van de grote voordelen van het Weerplaza model (afgekort WPM) is de hoge modelresolutie. Het model berekent voor bijna 144 vakjes van 17x17 km in ons land een unieke verwachting. De meeste wereldwijde weermodellen, die de grote weerinstituten gebruiken, rekenen met vakjes van 50x50 km, waarvan er een kleine 17 in ons land passen. Het Weerplaza model biedt dus ruim acht keer zoveel detail! Omdat het model veel rekentijd kost, gaat het helaas wel minder ver vooruit: tot 72 uur. Het is dus met name geschikt voor de weersverwachting voor de korte termijn.

In de nabije toekomst zullen meer elementen en regio's aan deze pagina worden toegevoegd. Neem dus regelmatig een kijkje!



P.S. Sneeuw in de kustprovincies? Dat zou leuk zijn! Is al weer een tijdje geleden.
Weet nog wel 3 jaar geleden. Natte sneeuw, dat wel, maar enorme vlokken van wel zeker 10 cm! En het sneeuwde zo hard dat het even bleef liggen ook! Dat waren nog eens tijden!

ron12

Citaat van: GeneralDuke op ma 11 jan 2016 - 14:39
Ah ok.
Nu die hier toch een keer gepost wordt: wat is het Weerplazamodel (en dan graag een ander antwoord dan: het weermodel van Weerplaza... 't Is volgens mij gebaseerd op GFS, wat hebben ze eraan toegevoegd?) en is het geloofwaardig?
Ik had liever die van knmi gehad maar die kan ik niet meer vinden, waar is die gebleven.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Bacci

Citaat van: Marsel op ma 11 jan 2016 - 14:34
Hij heeft weldegelijk een punt.
Sneeuwkansen zijn namelijk echt niet schokkend te noemen daar de aangevoerde koele luchtmassa's vanaf donderdag nog steeds deels maritiem van karakter zijn en het FZL absoluut niet laag genoeg is voor grootschalige droge sneeuw. Uiteraard zou een koerswijziging van een van de laagjes een verrassing teweeg kunnen brengen, maar ik vermoed dat het overgrote deel van NL het gewoon met winterse neerslag (regen, korrelhagel, natte sneeuw etc) moet doen. Gebieden ver(der) landinwaarts zien de vaste fractie toenemen met wellicht regionaal een tijdelijk sneeuwdek(je) als een (buien)storing gunstig getimed is.

Tijdens het weekend komt de polaire luchtmassa boven ons land tot stilstand onder 'gradiëntloze' omstandigheden waardoor het 's nachts tot stralingsvorst komt en het met de lage zonnestand overdag moeizaam opwarmt. Als er ergens wat sneeuw ligt kun je dan inderdaad erg lage minima verwachten. Toch, heeft het allemaal niets met écht winterweer te maken, maar is het in mijn optiek meer gerommel in de marge. Een vuil winters weertype.

Maar goed, details zullen eind deze week bepalen óf en waar het mogelijkerwijs tot wat sneeuw komt.

Ja okay dat is wel waar, maar om dan gelijk negatief te gaan doen terwijl het allemaal nog niet heeft plaatsgevonden en alles nog onzeker is, vind ik weer wat minder. Als het daadwerkelijk zo saai uitpakt, ok leef je uit. En verder denk ik dat de meeste mensen hier allang tevreden zijn dat het simpelweg kouder gaat worden, alles wat er bij komt kijken is mooi meegenomen.

Marsel

Citaat van: Bacci op ma 11 jan 2016 - 14:45
Ja okay dat is wel waar, maar om dan gelijk negatief te gaan doen terwijl het allemaal nog niet heeft plaatsgevonden en alles nog onzeker is, vind ik weer wat minder. Als het daadwerkelijk zo saai uitpakt, ok leef je uit. En verder denk ik dat de meeste mensen hier allang tevreden zijn dat het simpelweg kouder gaat worden, alles wat er bij komt kijken is mooi meegenomen.

Natuurlijk, dat begrijp ik, en ik gun het de winterliefhebbers van harte.
Maar waar het me om gaat is dat we niet gek op moeten kijken als het allemaal toch nét even iets minder spectaculair uitpakt als sommigen beweren. Voor dat pak sneeuw moet vanaf donderdag álles net goed vallen. Overigens, als het dan allemaal meezit kan het inderdaad in met name de (noord)oostelijke helft van NL nog wel eens flink koud worden in de loop van het weekend.

GeneralDuke

Citaat van: Marsel op ma 11 jan 2016 - 14:55
Natuurlijk, dat begrijp ik, en ik gun het de winterliefhebbers van harte.
Maar waar het me om gaat is dat we niet gek op moeten kijken als het allemaal toch nét even iets minder spectaculair uitpakt als sommigen beweren. Voor dat pak sneeuw moet vanaf donderdag álles net goed vallen. Overigens, als het dan allemaal meezit kan het inderdaad in met name de (noord)oostelijke helft van NL nog wel eens flink koud worden in de loop van het weekend.

Zou leuk zijn, weer eens wat wedstrijden op natuurijs.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

TimK21

Geen speld tussen te krijgen Marsel, ben het helemaal met je eens. Echt alles moet nét goed vallen wil er enige sneeuwval van betekenis vallen. Ik ga ook uit van regen die laat overgaat in wat natte sneeuw, maar verre van een sneeuwdek of uberhaupt droge sneeuw. Daar kunnen we vooralsnog alleen maar in het weekend op hopen.
Challenge accepted!

Mrkos


hesselsjoerd


Erik V

Hallo allemaal. Zag op Twitter weer diverse berichten voorbij komen dat we weer teleurgesteld gaan worden. Pfff als winterliefhebberts hebben we het niet makkelijk hier hoor haha

Zomerliefde


gilleeesss

Citaat van: Zomerliefde op ma 11 jan 2016 - 17:08
GFS wil weer niet mee.. Wat een schijtzooi!

Ja vorige run was hij wel een warme uitbijter de oper. Vind tot zondag de run wel meevallen, erna is het weer . . .

PLUIM van VORIGE run (06z run dus) (prikpunt brussel)

Jelle

Citaat van: Erik V op ma 11 jan 2016 - 17:05
Hallo allemaal. Zag op Twitter weer diverse berichten voorbij komen dat we weer teleurgesteld gaan worden. Pfff als winterliefhebberts hebben we het niet makkelijk hier hoor haha

Dat eerste is onzin. Ze weten nog niet wat de komende run v/h (op dit moment vrij stabiele) ECMWF gaat doen. Daarbij zijn de afgelopen 3 pluimen alleen maar kouder geworden.

GFS wil ook nog niet meewerken en ondanks dat ik ook mijn twijfels heb (al de hele tijd) is dat eerste ongegrond door sommige aandachttrekkers.

Erik V

We zullen zien. Laat het nu Potverdimme ns een keer meezitten.

Mdelaat97

Nieuwe EC zal iedereen teleurstellen aldus onze glazen bol MP.... Sensatiezoeker...

Powered by EzPortal