Winterdiscussietopic Deel 2 - Komt Koning Winter dan eindelijk op bezoek?

Topic gezien door 353218 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 27 dec 2015 - 20:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

flyerke

Citaat van: Bacci op zo 10 jan 2016 - 17:30
Zou wat zijn als GFS straks gelijk gaat krijgen, grootste bummer ooit.

Stel je voor ...
Winter is coming

Armand

GFS blijft wat zachter dan EC.

EDIT: Hoop toch dat deze run een warme uitbijter is, want zelfs de kans op winterse buien is best klein te noemen in de GFS 12z run...

pascal

Citaat van: Bacci op zo 10 jan 2016 - 17:30
Zou wat zijn als GFS straks gelijk gaat krijgen, grootste bummer ooit.

Zou me niks verwonderen als GFS het bij het rechte eind heeft.
(UKMO vind ik persoonlijk ook weer wat minder)

Jelle

Citaat van: pascal op zo 10 jan 2016 - 17:40
Zou me niks verwonderen als GFS het bij het rechte eind heeft.
(UKMO vind ik persoonlijk ook weer wat minder)

Mij ook niet. Het EC ziet wel vaker winters weer en ook het UKMO gaat niet echt ver genoeg om te zeggen of het nou een mooie blokkade is of niet. Heb je eigenlijk tot 200 uur voor nodig vind ik. Want zover kijken we ook bij het EC en GFS. Verder ziet het UKMO weinig sneeuw. GFS ziet niets helaas :-/

Thunderfreak

Citaat van: Jelle op zo 10 jan 2016 - 17:42
Mij ook niet. Het EC ziet wel vaker winters weer en ook het UKMO gaat niet echt ver genoeg om te zeggen of het nou een mooie blokkade is of niet. Heb je eigenlijk tot 200 uur voor nodig vind ik. Want zover kijken we ook bij het EC en GFS. Verder ziet het UKMO weinig sneeuw. GFS ziet niets helaas :-/

Jah maar tot 200 uur ver kijken voor een blokkade is natuurlijk vrij nutteloos! Als binnen de 140 al zoveel veranderd dan mag je wel aan nemen dat er gewoon nog zoveel onzekerheden zijn, laat staan kijken op 200+

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Jelle

Citaat van: Thunderfreak op zo 10 jan 2016 - 17:43
Jah maar tot 200 uur ver kijken voor een blokkade is natuurlijk vrij nutteloos! Als binnen de 140 al zoveel veranderd dan mag je wel aan nemen dat er gewoon nog zoveel onzekerheden zijn, laat staan kijken op 200+

Dat kan je wel zeggen maar zowel het EC, UKMO, GFS en het GEM model hebben allemaal verschillende uitkomsten (rond 200 uur) terwijl ze rond 144 uur nog allemaal een beetje hetzelfde idee of dezelfde richting aangeven.

Armand

GEM komt dan weer met een mooie situatie:

Eerst gaat lage druk onder ons door, mede doordat er hoge druk ontstaat ten oosten van ons;


Daarna zien we een mooie oostelijke stroming ontstaan met een langerekt hogedrukgebied:


Ook op lange termijn blijven we in de koudere lucht, weliswaar op het randje ;)



Joep

WRF berekent in run van vanmorgen sneeuw voor het zuiden van NL


Thunderfreak

Citaat van: Jelle op zo 10 jan 2016 - 17:50
Dat kan je wel zeggen maar zowel het EC, UKMO, GFS en het GEM model hebben allemaal verschillende uitkomsten (rond 200 uur) terwijl ze rond 144 uur nog allemaal een beetje hetzelfde idee of dezelfde richting aangeven.

Ja maar je zegt zelf dat je tot 200 uur zou willen kijken, maar wat heeft dat voor nut? Jah kijken of er een blokkade getekend word, heel erg mooi maar totaal ongeloofwaardig! meen te herinneren dat er 2 weken geleden ook een flinke blokkade tevoorschijn kwam op de kaarten (GFS en EC) daar is niks van over gebleven. Dus UKMO zit gewoon goed in elkaar want tot 200 uur kijken is vrijwel nutteloos, en dat we kijken tot 240 uur bij gfs en ec tja het is dat de kaarten tot zover gaan maar voor mij hoeft dat niet.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Ijsbloem

 ;) Alle mitsen en maren die elke dag weer terugkomen, kom ik tot de volgende verwachting ( voor het westen)
Mix van EC, ECWMF, GFS.

12-1   max. 6.C/minima  2.C   neerslagsoort    regen
13-1     ''      5.C     ''          2.C           ''                    regen/hagel
14-1     ''      7.C     ''           3.C          ''                    regen
15-1     ''       4.C    ''          -1.C          ''                     geen
16-1    ''        2.C   ''           -3.C          ''                    geen
17-1    ''        -0      ''          -5.C          ''                      sneeuw
18-1    ''        1.C  ''          -0.C          ''                     regen>>sneeuw
19-1    ''        5.C   ''             4.C        ''                      regen 
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Jelle

Citaat van: Thunderfreak op zo 10 jan 2016 - 18:03
Ja maar je zegt zelf dat je tot 200 uur zou willen kijken, maar wat heeft dat voor nut? Jah kijken of er een blokkade getekend word, heel erg mooi maar totaal ongeloofwaardig! meen te herinneren dat er 2 weken geleden ook een flinke blokkade tevoorschijn kwam op de kaarten (GFS en EC) daar is niks van over gebleven. Dus UKMO zit gewoon goed in elkaar want tot 200 uur kijken is vrijwel nutteloos, en dat we kijken tot 240 uur bij gfs en ec tja het is dat de kaarten tot zover gaan maar voor mij hoeft dat niet.

UKMO zit helemaal niet beter dan de rest. Dat is dus geklets. Iedereen zit nu zo'n beetje gelijk met het UKMO, pas vanaf de 120-140 uur beginnen duidelijke verschillen te komen. Omdat het UKMO hier niet aan mee kan doen betekend niet dat die het beter doet.

Thunderfreak

Citaat van: Ijsbloem op zo 10 jan 2016 - 18:09
;) Alle mitsen en maren die elke dag weer terugkomen, kom ik tot de volgende verwachting ( voor het westen)
Mix van EC, ECWMF, GFS.

12-1   max. 6.C/minima  2.C   neerslagsoort    regen
13-1     ''      5.C     ''          2.C           ''                    regen/hagel
14-1     ''      7.C     ''           3.C          ''                    regen
15-1     ''       4.C    ''          -1.C          ''                     geen
16-1    ''        2.C   ''           -3.C          ''                    geen
17-1    ''        -0      ''          -5.C          ''                      sneeuw
18-1    ''        1.C  ''          -0.C          ''                     regen>>sneeuw
19-1    ''        5.C   ''             4.C        ''                      regen

Ik neem aan dat je weet dat EC gewoon ECWMF is?

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

gilleeesss

Kvind t allemaal nog maar bagger al die runs :) voor mij moet het toch beter als ze me willen overtuigen.

Thunderfreak

Citaat van: Jelle op zo 10 jan 2016 - 18:21
UKMO zit helemaal niet beter dan de rest. Dat is dus geklets. Iedereen zit nu zo'n beetje gelijk met het UKMO, pas vanaf de 120-140 uur beginnen duidelijke verschillen te komen. Omdat het UKMO hier niet aan mee kan doen betekend niet dat die het beter doet.

Hij is net zo bagger of goed als de rest, alleen de beperking in vooruit kijken is goed! wat heeft het voor meerwaarde om ver vooruit te kijken, helemaal niks!


--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

martijn


Bacci

Echt scheit aan alles, ik volg gewoon de EC pluim. Als blijkt dat die toch ook weer omslaat, het zei zo.

Trouwens onweer op zee richting het zuidwesten.

J

Ondanks dat de GFS pluim nog steeds veel slechter is als die van EC, zijn de koude oplossingen op middel(lange) termijn wel toegenomen. GFS12 Oper zit duidelijk aan de bovenkant van de pluim.


joboy52

Citaat van: J op zo 10 jan 2016 - 18:54
Ondanks dat de GFS pluim nog steeds veel slechter is als die van EC, zijn de koude oplossingen op middel(lange) termijn wel toegenomen. GFS12 Oper zit duidelijk aan de bovenkant van de pluim.

Is toch weer iets richting EC geschroven, om iets positief te noemen.  :D

lander20

das duidelijk een warme uitbijter! het lijkt wel moeilijk voor de modellen om het weer te berekenen nu?

ik lees ook iets over de mogelijkheid tot een flinke ssw? :) afwachten maar

Energizer85

Benieuwd naar EC.... Gaat ie doorzetten, of bijdraaien...????

Powered by EzPortal