Winterdiscussietopic Deel 2 - Komt Koning Winter dan eindelijk op bezoek?

Topic gezien door 353088 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 27 dec 2015 - 20:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Eric

Citaat van: Bacci op za 09 jan 2016 - 17:49
Jeetje, na die EC run is alles opeens slecht?
GFS is beter ten opzichte van zijn vorige runs, dat is wat ik bedoel. En na donderdag is het helemaal zo slecht niet, ja pas na de 18e.
Ben ik nou de enige die dit ziet?
Helaas ziet men alleen maar wat men WIL zien.......  >:(

winter67

Citaat van: Weerextrem op za 09 jan 2016 - 17:45
Mede daarom verwacht ik een winterweer in Nederland, met voorafgaan een sneeuwbom voor zuid-zuidoost en noord-oost.
West en zuidwest krijgen ook wel hun portie maar dit lijkt in aantal cms stuk minder te zijn.

daarna hebben we een Scandi-hoog winter
Gfs ziet ook blokkade maar dan minder overtuigend

Bacci

GFS komt in de buurt van EC, kleine verschuivingen en ook hier het hele land sneeuw met daarna vorst


Weerextrem

Citaat van: winter67 op za 09 jan 2016 - 17:55
Gfs ziet ook blokkade maar dan minder overtuigend

Daarom zeg ik: wachten tot Input van weermodellen anders word, als de hoog ontstaat boven groenland.

maar ik zou wel een slag in arm houden Wvb sneeuwsituatie, zeer zeker in binnenland (gevaarlijk weer!) op donderdag.

Armand

Citaat van: Bacci op za 09 jan 2016 - 17:49
Jeetje, na die EC run is alles opeens slecht?
GFS is beter ten opzichte van zijn vorige runs, dat is wat ik bedoel. En na donderdag is het helemaal zo slecht niet, ja pas na de 18e.
Ben ik nou de enige die dit ziet?

Nee hoor ik ook. Sommige zijn wat té veeleisend na die EC run. Pluimen geven gewoon kwakkelweer aan. GFS is daarom niet zo slecht idd. Natuurlijk zijn er ook kansjes op winterweer, maar die zijn eigen even groot als de warme kansjes. Best logisch dan, want het gemiddelde van alles is gewoon kwakkelweer ;). Het ligt allemaal aan de details, het kan allemaal, maar we moeten realistisch blijven ;)

Weerextrem

Citaat van: Armand op za 09 jan 2016 - 18:05
Nee hoor ik ook. Sommige zijn wat té veeleisend na die EC run. Pluimen geven gewoon kwakkelweer aan. GFS is daarom niet zo slecht idd. Natuurlijk zijn er ook kansjes op winterweer, maar die zijn eigen even groot als de warme kansjes. Best logisch dan, want het gemiddelde van alles is gewoon kwakkelweer ;). Het ligt allemaal aan de details, het kan allemaal, maar we moeten realistisch blijven ;)

Klopt, maar het ligt echt aan de Inputs van het weermodellen. Mij zou echt niet verbazen.... dat wij een echte scandi-hoog weer krijgen.
Ik wil wel mededelen met iedereen: KIJK naar donderdag, het is potentieel zeer gevaarlijke dag voor zuidoost,oost en (noordoost ) Nederland. Het zwaartepunt ligt rond/net na avondspits in zuiden en zuidoost. (sneeuw,ijsregen (regen acht ik veel mindere kans op)

winter67

Citaat van: Weerextrem op za 09 jan 2016 - 18:12
Klopt, maar het ligt echt aan de Inputs van het weermodellen. Mij zou echt niet verbazen.... dat wij een echte scandi-hoog weer krijgen.
Ik wil wel mededelen met iedereen: KIJK naar donderdag, het is potentieel zeer gevaarlijke dag voor zuidoost,oost en (noordoost ) Nederland. Het zwaartepunt ligt rond/net na avondspits in zuiden en zuidoost. (sneeuw,ijsregen (regen acht ik veel mindere kans op)
Ik denk de kustgebieden erger ivm met warme zeewater mits de zee een rol gaat spelen

Borislav

Voor ECMWF (en vermoedelijk ook GFS) geldt...

- na dag 3 wordt het aantal blokkades (boven continentaal Europa/Scandinavië) onderschat
- overgang naar blokkade is het moeilijkste te verwachten
- bovenstaande geldt vooral als initieel sprake is van een westelijke jet met een sterk noordelijk (Atlantische rug) of zuid afgebogen tak (negatieve NAO)
- de persistentie van blokkades wordt onderschat
- de persistentie van een zonale stroming (positieve NAO) wordt overschat en de overgang naar zonaal te vaak ingezet
- de overgang van Atlantische rug naar Scandinavische blokkade wordt het minst vaak juist ingeschat

Bovenstaande geldt hoofdzakelijk voor de periode van dag 3 tot dag 8. Na dag 8 zijn de operationele modellen waardeloos, tot dag 10 kan je het ensemblegemiddelde nog gebruiken. Voor dag 10-15 geldt: alleen -kansen- zijn in grove lijnen (warm, koud, nat, droog) te gebruiken.

Aldus Ben lankamp
Borislav Lekic

Weerextrem

Citaat van: winter67 op za 09 jan 2016 - 18:15
Ik denk de kustgebieden erger ivm met warme zeewater mits de zee een rol gaat spelen

Eens, echter valt er eerst regen met temperaturen rond 4-5 graden in overdag, maar het is goed mogelijk dat later sneeuw valt, alleen ik kan nu niet zeggen maar ik ben ook bang dat westen gewoon pech heeft met hoge zeewatertemperatuur met een stevige Noordwesterwind, jullie moeten wind hebben van uit Noordoost, maar ik zie dat niet heel snel gebeuren. Tenzij posities van L meer naar Westen toe gaat (niet al te westelijk).
Dan is het in heel Nederland een feest.

Thunderfreak

Om nu al waarschuwingen te geven is een beetje overdreven!

Als het aan EC ligt zal het gehele Noordelijke deel van NL niet veel sneeuw krijgen.
Als het aan GFS ligt valt er alleen natte troep die geen waarschuwing waard is.

Als als als.

Morgen kunnen de kaarten warm water regen aangeven bij 10 graden, of nog meer sneeuw als de koers van het laagje meer zuidelijk gaat, dus geheel NL in een NO stroming.

Morgen kan het laagje ook via de wadden gaan en gaan we verder waar we gebleven zijn.


--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Bacci

Citaat van: Borislav op za 09 jan 2016 - 18:19
Voor ECMWF (en vermoedelijk ook GFS) geldt...

- na dag 3 wordt het aantal blokkades (boven continentaal Europa/Scandinavië) onderschat
- overgang naar blokkade is het moeilijkste te verwachten
- bovenstaande geldt vooral als initieel sprake is van een westelijke jet met een sterk noordelijk (Atlantische rug) of zuid afgebogen tak (negatieve NAO)
- de persistentie van blokkades wordt onderschat
- de persistentie van een zonale stroming (positieve NAO) wordt overschat en de overgang naar zonaal te vaak ingezet
- de overgang van Atlantische rug naar Scandinavische blokkade wordt het minst vaak juist ingeschat

Bovenstaande geldt hoofdzakelijk voor de periode van dag 3 tot dag 8. Na dag 8 zijn de operationele modellen waardeloos, tot dag 10 kan je het ensemblegemiddelde nog gebruiken. Voor dag 10-15 geldt: alleen -kansen- zijn in grove lijnen (warm, koud, nat, droog) te gebruiken.

Nog nadere uitleg? want het lijkt een beetje op wishful thinking. Je gaat er eigenlijk al vanuit dat het kouder wordt...

Borislav

Citaat van: Bacci op za 09 jan 2016 - 18:29
Nog nadere uitleg? want het lijkt een beetje op wishful thinking. Je gaat er eigenlijk al vanuit dat het kouder wordt...


Komt bij Ben Lankamp vandaan.
Borislav Lekic

Weerfreak 1337

Waarschijnlijk is dat inderdaad zijn ervaring met de modellen. We gaan het zien hoe het zich gaat ontwikkelen. :)
Ben zeer benieuwd naar de run van ECMWF zometeen.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

winter67

Oper warme uitbijter na 17e bij Duitse pluimen voor die tijd kwakkel na 17e " kansje" op echte winterkou
De nl pluim wilt nog niet :(

Jan van Ooijen

Laat eerst maar eens wat sneeuw vallen waardoor het water ook afkoelt, daarna mag van mij vorst komen voor mooie ijsvloer
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weerextrem

Citaat van: winter67 op za 09 jan 2016 - 18:43
Oper warme uitbijter na 17e bij Duitse pluimen voor die tijd kwakkel na 17e " kansje" op echte winterkou
De nl pluim wilt nog niet :(

vergeet het nou... ik kijk ook niet meer naar GFS, ze willen het maar niet snappen ::) ::) :P

martijn


Bacci

Citaat van: martijn op za 09 jan 2016 - 19:01
Oosten kans op meeste sneeuw

En dan zeggen dat GFS slecht is, het is maar net waar je woont. Tuurlijk willen we het liefst voor het hele land sneeuw, maar de kans daarop is (bijna altijd, soms bij dooiaanvallen wil het in het hele land tijdelijk flink sneeuwen) erg klein (ja tenzij alles perfect goed valt). Wil je dan ook nog vorst hebben, moeten zulke laagjes altijd een bepaalde route afleggen, in ons land kun je nou eenmaal niet vaak alles hebben.

winter67


yookin

kortom.. we weten het "weer" niet...

Er zal "iemand" gelijk krijgen.. Puur natte vinger werk...
Gelijk is meestal op basis van " het meest logische"..

Jammer maar helaas.. begin steeds minder van alle verwachtingen/pluimen te geloven.
Hebben jullie dat niet?
Die teleurstelling?

Ik snap inmiddels dat je naar en trend moet kijken.. Maar dan nog..






Stavoren

Powered by EzPortal