Winterdiscussietopic Deel 2 - Komt Koning Winter dan eindelijk op bezoek?

Topic gezien door 352976 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 27 dec 2015 - 20:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

zwoof

Citaat van: Energizer85 op za 09 jan 2016 - 09:52
T blijft afwachten... ???? Toch leuk die virtuele spanning flipperdeflap elke dag is t weer anders


Zekers! En gemiddeld komt er toch ook steeds hoop / uitzicht op winters weer terug. Dat was in december wel anders  :D

flyerke

ukmo zit ook op 1 lijn met EC? Vind het spijtig dat gfs weer zo ... slecht is, dat laagje zit bij gfs zeker 300km noordelijker. Wie zal het bij het rechte eind hebben, hopelijk EC maar met de afgelopen winters in het vooruitzicht wss wel gfs
Winter is coming

Jelle

Citaat van: zwoof op za 09 jan 2016 - 09:51
Flip flap met de EC oper

Toch is het een matige pluim. Niet om negatief te zijn maar om de realiteit uit te spreken. De pluim van gisteravond voor het midden is nu, vandaag dus, de pluim voor het NO'en. Feitelijk zijn de kansen dus heel iets afgenomen.

martijn

De kaarten veranderen nog wel een paar keer denk ik zo... we wachten rustig af... ::)

Jelle

Zonder dat ik een afbeelding heb, om precies te zijn, en geloof mij dan op mijn woord, zijn de kansen op vorst met 10-15 procent afgenomen voor regio midden, van ongeveer 60 naar 45/50 procent. De kans op een ijsdag is stabiel gebleven met zo'n 15 procent. Dit is ten opzichte van de run van gisteravond.

Joep


ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

zwoof

Citaat van: Jelle op za 09 jan 2016 - 10:02
Toch is het een matige pluim. Niet om negatief te zijn maar om de realiteit uit te spreken. De pluim van gisteravond voor het midden is nu, vandaag dus, de pluim voor het NO'en. Feitelijk zijn de kansen dus heel iets afgenomen.

Ik lees hem zo:  Van 14 tot 19 januari;
Grootste kans op kwakkelweer met lichte vorst in de nacht en de daar bijbehorende winterse perikelen.
reële kans (20 tot 30 procent)  op winterweer overdag.

Doordat de warme leden (5+) , die in de minderheid zijn ook vrij hoog zitten t.o.v. de koude leden, trekt dat het gemiddelde iets omhoog.

Armand

Oper is inderdaad een van de koudere leden. Dat is zeer goed te zien aan de ZO pluim;


Wel is het zo dat in elk geval de control meegaat, ben benieuwd of we deze prachtige kaarten komende dagen terug blijven zien.

Wel is het zo dat de sneeuwkansen donderdag (flink) zijn toegenomen. In de kustregio's tussen 50-60% (uitzondering Wadden, daar minder), midden rondom 70% en in het (noord)oosten zelfs 80%

Jelle

Citaat van: zwoof op za 09 jan 2016 - 10:23
Ik lees hem zo:  Van 14 tot 19 januari;
Grootste kans op kwakkelweer met lichte vorst in de nacht en de daar bijbehorende winterse perikelen.
reële kans (20 tot 30 procent)  op winterweer overdag.

Doordat de warme leden (5+) , die in de minderheid zijn ook vrij hoog zitten t.o.v. de koude leden, trekt dat het gemiddelde iets omhoog.


IK zeg altijd, statistiek liegt nooit. Daarbij vergeet je de oper en de control die alles naar beneden trekken.

Voor en op de 12e niets aan kansen.

13e:   8% kans op vorst, 0% op ijsdag
14e: 28% kans op vorst, 0% op ijsdag
15e: 50% kans op vorst, 8% op ijsdag
16e: 74% kans op vorst,16% op ijsdag
17e  68% kans op vorst, 16% op ijsdag
18e  60% kans op vorst, 22% op ijsdag
19e  52% kans op vorst, 16% op ijsdag

20e geeft 42 om 12%
21e geeft 44 om 12%
22e geeft 42 om 10%.

Kansen op echt winters weer zoals jij met 20/30 procent aangeeft is dus op de 4 beste dagen slechts 16 tot 22 procent.

Joep

Ah dit kan maar één ding betekenen en ik weet niet wat het is  (door Hajo Wintersportweerman)

De nieuwe run van het Amerikaanse was echt horror. Ik wist niet hoe gauw ik weer in bed moest kruipen met de deken over mijn hoofd getrokken in foetushouding als in de ergste nachtmerrie. Puur teflonweer – back to X-mas – vanaf 18 januari.
Maar nu  zien we dat de hoofdrun een pure uitbijter is. Wel eentje die de koers volgt waarvan in de laatste runs altijd ene paar lijntjes waren. Dat maakt dat we op onze hoede moeten zijn. Dat er geen garanties zijn. Maar dat we deze modelrun wel door de WC mogen spoelen.

Het Europese model doet dit vanochtend. Mooie sneeuwstoring die met 15cm sneeuw precies mooi over België onder ons door trekt. Laat het in het noorden maar zwart ijs zijn! En dat kan...

Ik heb goede zin met de huidige fase van winter 2015-2016. Er is altijd nog kans op december 2010 achtige Lake Effect Snow langs de Hollandse kust. Zie hierboven Europees model vanochtend. Kwakkelen is bij ons ALTIJD waarschijnlijker, maar laten we hopen dat diegenen die hem al afgeschreven hadden ongelijk krijgen.

Hele verhaal op: http://www.wintersportweerman.nl/2016/01/09/70370/ah-dit-kan-maar-een-ding-betekenen-en-ik-weet-niet-wat-het-is/

Bacci

Winter of niet, donderdag kan best een leuke dag worden! staat nu al een tijdje op de kaarten en pluimen, en als het duidwerkelijk tot (echt) sneeuw komt dan kunnen de dagen erna ook kouder uitpakken.

Armand

Citaat van: Bacci op za 09 jan 2016 - 10:47
Winter of niet, donderdag kan best een leuke dag worden! staat nu al een tijdje op de kaarten en pluimen, en als het duidwerkelijk tot (echt) sneeuw komt dan kunnen de dagen erna ook kouder uitpakken.

Inderdaad, ik vind ook dat we ons eerst moeten focussen op donderdag. Als er daadwerkelijk sneeuw zou vallen dan kan de pluim alsnog omslaan naar een kouder weertype

zwoof

Citaat van: Jelle op za 09 jan 2016 - 10:34

Daarbij vergeet je de oper en de control die alles naar beneden trekken.



Oper zit weliswaar onderin in de pluim midden, maar staat daarentegen helemaal alleen . Er zijn meer leden die het gemiddelde naar boven trekken.

Jelle

Citaat van: zwoof op za 09 jan 2016 - 11:00
Oper zit weliswaar onderin in de pluim midden, maar staat daarentegen helemaal alleen . Er zijn meer leden die het gemiddelde naar boven trekken.

Zie mijn kansuiteenzetting. Op basis v/d pluim en dus de grafiek van winterplaza. 5 dagen is de kans op vorst tussen de 50 en de 75 procent. De kans op een ijsdag is in het beste geval 22 procent. Ik wil nou niet zeggen dat dat meteen winter is.

Oper en control zijn sterkere leden dan de anderen naar boven. En er gaan er meer naar boven dan de oper en de control die helemaal onderin zitten met z'n tweeën.

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jelle

Citaat van: Bacci op za 09 jan 2016 - 10:47
Winter of niet, donderdag kan best een leuke dag worden! staat nu al een tijdje op de kaarten en pluimen, en als het duidwerkelijk tot (echt) sneeuw komt dan kunnen de dagen erna ook kouder uitpakken.

Dat is een feit natuurlijk. Een volle sneeuwdag voor heel het land met 5-10 cm is al echt tof :)

Jelle

GFS run loopt nu tot op de 18e. Hogedrukkern ligt dan op de grens van Duitsland en Polen. Omdat Frankrijk enz.. al wat vorst hebben zorgt dit bij ons overdag voor 3 graden en 's nachts voor -3. Nu kijken wat het vervolg is. Vrees dan een ZW'en wind maar de run is beter dan haar voorganger.

Bacci

Citaat van: Jelle op za 09 jan 2016 - 11:39
GFS run loopt nu tot op de 18e. Hogedrukkern ligt dan op de grens van Duitsland en Polen. Omdat Frankrijk enz.. al wat vorst hebben zorgt dit bij ons overdag voor 3 graden en 's nachts voor -3. Nu kijken wat het vervolg is. Vrees dan een ZW'en wind maar de run is beter dan haar voorganger.

Mooi is nu het lagedrukgebied dichtbij Moskou, stuurt de kou onze richting op via Scandinavie.

GeneralDuke

Over maandag: volgens mij lijkt het erop dat het lagedrukgebied recht over Nederland gaat trekken, het windveld ligt dan voornamelijk over België en Noord-Frankrijk. Zien meer mensen dit?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Powered by EzPortal