Winterdiscussietopic Deel 2 - Komt Koning Winter dan eindelijk op bezoek?

Topic gezien door 353013 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 27 dec 2015 - 20:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Thunderfreak

Citaat van: flyerke op vr 08 jan 2016 - 19:50
ik vind EC goed, op +168u waait de wind uit het noordwesten om daarna vanaf +216u uit het oosten te gaan waaien en kan de diepvries open? Nu hopen dat er dan al wat sneeuw ligt :-). Weet niet wat de kenners hun mening is?





Kijk even naar het heden, kaarten van gisteren en nu ;-) zijn er niet echt beter op geworden. Dus het termijn dat jij laat zien is leuk maar te ver weg.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

pascal

Citaat van: flyerke op vr 08 jan 2016 - 19:50
ik vind EC goed, op +168u waait de wind uit het noordwesten om daarna vanaf +216u uit het oosten te gaan waaien en kan de diepvries open? Nu hopen dat er dan al wat sneeuw ligt :-). Weet niet wat de kenners hun mening is?

Kou word verder naar achteren geschoven, eerst rond 12 jan. nu rond 18 jan.

Extremissimorum

Marco Verhoef zojuist: woensdag mogelijk neerslag met winters karakter.

Later grotere kans.

Joep

Scandihoog en oostenwind volgend weekend (wel weer ver weg)


Joep

Citaat van: Extremissimorum op vr 08 jan 2016 - 20:27
Marco Verhoef zojuist: woensdag mogelijk neerslag met winters karakter.

Later grotere kans.
Zal wel natte sneeuw zijn denk ik

Bacci

Citaat van: Joep op vr 08 jan 2016 - 20:34
Zal wel natte sneeuw zijn denk ik

Heb je verder nog sneeuwkaarten? Weet je trouwens ook of je op wetteronline daarvoor een pro of premium abbo voor nodig hebt? Nvm al gevonden, premium dus.

Joep


Bacci

Ah kijk dat ziet er beter uit! Thanks voor het posten van de kaarten!

Joep

Citaat van: Bacci op vr 08 jan 2016 - 20:40
Heb je verder nog sneeuwkaarten? Weet je trouwens ook of je op wetteronline daarvoor een pro of premium abbo voor nodig hebt? Nvm al gevonden, premium dus.
Dit zijn 'beste sneeuwkaarten in de run.

Is premium abon.

Ruud

Citaat van: 4seasons op vr 08 jan 2016 - 19:40
Over molshopen in de winter

Iedereen kent de molshopen in het gras. In de winter is de vorming van molshopen een indicatie voor de ontwikkeling van de temperatuur.


Wat doet een mol ter voorbereiding op de winter
Ter voorbereiding op de winter graaft een mol lange gangen naar diepere grondlagen. Vaak zie je in de herfst en begin winter ineens extra molshopen verschijnen. De mol graaft vast diepe gangen.


Ontstaan er geen nieuwe molshopen
Het gaat kouder worden. Regenwormen en andere grondbewoners, het voornaamste voer van de mol, kruipen naar diepere grondlagen. Wanneer het kouder gaat worden en vorst komt gaat de mol in lager gelegen gangen op jacht.


Het vriest en er ontstaan nieuwe molshopen
De temperatuur gaat stijgen. De mollen beginnen weer in de hogere grondlagen te zoeken en beginnen weer gangen te graven. De grond moeten ze ergens kwijt, op een plek waar ze er geen last van hebben en dat is boven de grond.


Bron: Plantenenbeesten.info



Even hier vermeld nav opmerking familielid die van iemand hoorde dat er veel molshopen zijn.
NB
Begin januari vorig jaar idem zelfde omstandigheden (molshopen gesignaleerd).



Of het werkelijk een indicatie is voor de huidige temperatuurontwikkeling ?   Afwachten maar.


Grappig, afgelopen winter heb ik iets in deze strekking ook al gepost. Werd niet door iedereen in dank afgenomen... :P

Siebenvm

Citaat van: Joep op vr 08 jan 2016 - 20:51
ECMWF einde run lekker koud (wel weer week verder)

Hmm, zit rond die periode in Winterberg. Denk dat wat extra berenvellen meenemen geen overbodige luxe is.  ;D

Bacci

Citaat van: Joep op vr 08 jan 2016 - 20:56
Dit zijn 'beste sneeuwkaarten in de run.

Is premium abon.

Aiii, wordt een interessante situatie donderdag/vrijdag. Helaas is die sneeuwbom van gisteren/eergisteren? (zoals verwacht) verdwenen, maar dit kan ook wat worden.

Harry de Hond

Citaat van: Siebenvm op vr 08 jan 2016 - 20:56
Hmm, zit rond die periode in Winterberg. Denk dat wat extra berenvellen meenemen geen overbodige luxe is.  ;D fijn een weekendje bikkelen.
Ik het volgende weekend. In een tentje. Hoop dat er lekker wat nieuwe sneeuw ligt.  ;D
Juist.



glenn


Joep

ECMWF flirt met een Scandinavisch hogedrukgebied. Pakt de Winter nu wel zijn kans?

Meteorologg Michael vd Poel

Bacci

Tja maar kou weer vooruit geschoven, morgen is het weer een ander verhaal.

Pluim dan maar, vies (normaal) hollands winterweer:

Vanaf donderdag wel nog redelijke spreiding en die paar zachte leden zullen ook wel weggaan denk ik, oftewel gemiddelde kan eigenlijk alleen nog maar kouder worden.

winter67


Bacci

Jeeey zuiden is nu eindelijk iets kouder dan het noorden  :P

Powered by EzPortal