Winterdiscussietopic Deel 2 - Komt Koning Winter dan eindelijk op bezoek?

Topic gezien door 353154 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 27 dec 2015 - 20:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Joep

Hier het Groenlandhoog en lekker koud :)
Wel grappig dat de kou nu vanuit het zuiden lijkt te komen


martijn

Benieuwd wat de neerslag straks gaat doen hier. Zal wel ijzel zijn

Arend

Als ik de reacties hier zo lees en verder wat ik links en rechts te horen krijg, dan zal toch een groot deel van de mensen in de gebieden die sterk getroffen zijn door de ijzel blij zijn dat het einde in zicht komt. Het is behoorlijk ontwrichtend, hoewel er natuurlijk ook van de nood een deugd gemaakt wordt als je al de filmpjes van wegschaatsers voorbij ziet komen.
Maar: scholen gesloten, mensen die niet naar hun werk kunnen, openbaar vervoer plat, veel verkeersongelukken, botbreuken, zelfs doden. Denk ook even aan de mensen die door leeftijd of gebrek zich onder normale omstandigheden al moeilijk kunnen verplaatsen en die nu door de ijzel van hulp verstoken blijven. Voor al die mensen komt nu het einde gelukkig in zicht.

Als weerliefhebber geniet je van een bijzondere setting en/of extremen, maar het is goed dat het morgen ten einde komt. Het was even een mooie demonstratie van waar het weer in Nederland (nog steeds) af en toe tot in staat is. Hier stelde de ijzel tot nu toe weinig voor (of er zou vanavond/vannacht nog iets moeten gebeuren). En dan maar hopen dat we binnenkort weer eens kunnen genieten van een flink pak sneeuw!  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

MamaAs

Citaat van: Weerextrem op wo 06 jan 2016 - 19:56
Niet slecht? dit noem ik een geweldige kaart, sterke blokkade op zee+ WLA opkomst en kijk goed, er onstaat ook een scandi-hoog(!)
Dit kan zomaar een hele heftige periode worden, de duur wil ik nog niet over zeggen. maar dit kan zomaar makkelijk een week winter zijn.

Haha inderdaad! Wow! Heerlijk weer wat voorpret. Er gebeurt tenminste IETS.

Hier vandaag ook wat overlast door de gladheid, konden de straat moeilijk uit, maar dat is niets vergeleken met andere delen van het noorden.

winter67

Citaat van: Joep op wo 06 jan 2016 - 20:46
Hier het Groenlandhoog en lekker koud :)
Wel grappig dat de kou nu vanuit het zuiden lijkt te komen
Heb je toevallig ook de temperatuur kaart van Europa?

Joep


zwoof

Citaat van: Joep op wo 06 jan 2016 - 20:46
Hier het Groenlandhoog en lekker koud :)
Wel grappig dat de kou nu vanuit het zuiden lijkt te komen

Dat is toch ook wat er gebeurd. Noordelijke stroming door de trog, waardoor koude via zuid-oost binnen kan komen  :-\

Joep

Citaat van: zwoof op wo 06 jan 2016 - 21:12
Dat is toch ook wat er gebeurd. Noordelijke stroming door de trog, waardoor koude via zuid-oost binnen kan komen  :-\
Ja dat klopt wat ik bedoel is dat het noorden nu in de winter zit en er als laatste uitgaat en dat het zuiden
volgende week als eerste weer de winter ingaat en het noorden dan nog geen winter heeft. Vond ik grappig...

winter

Deze kaarten woohw, prachtig!
GFS was al mooi, nu met ondersteuning van ECMWF. Kan het toch niet meer fout gaan. Dit kan weer serieus bakken met sneeuw opleveren. Zeker aangezien de wind meer uit het noorden komt i.p.v. Noord-west waardoor ook voornamelijk de kustgebieden nu sneeuw kunnen verwachten.
Maar, nog even afwachten!
Hopelijk gewoon sneeuw voor heel Nederland, NS gaat het wel verkloten in dat geval  :'( :'(

Armand

Citaat van: Joep op wo 06 jan 2016 - 21:17
Ja dat klopt wat ik bedoel is dat het noorden nu in de winter zit en er als laatste uitgaat en dat het zuiden
volgende week als eerste weer de winter ingaat en het noorden dan nog geen winter heeft. Vond ik grappig...

Haha, klopt. Vind ook helemaal niet erg. Flinke sneeuwbuien en dan een aantal weken vorst erover. Zou geweldig zijn ;) Maar nog even niet gaan dromen, want we hebben dit wel vaker fout zien gaan.

J

Citaat van: winter op wo 06 jan 2016 - 21:19
Deze kaarten woohw, prachtig!
GFS was al mooi, nu met ondersteuning van ECMWF. Kan het toch niet meer fout gaan. Dit kan weer serieus bakken met sneeuw opleveren. Zeker aangezien de wind meer uit het noorden komt i.p.v. Noord-west waardoor ook voornamelijk de kustgebieden nu sneeuw kunnen verwachten.
Maar, nog even afwachten!
Hopelijk gewoon sneeuw voor heel Nederland, NS gaat het wel verkloten in dat geval  :'( :'(
Tuurlijk kan het nog wel fout gaan, dat hebben afgelopen twee winters helaas wel bewezen. Echter, rond 2009-2012 viel bijna alles wel goed wanneer het eerst een twijfeltje was. Het kán dus weldegelijk.

J


Kermisspin

Citaat van: Arend op wo 06 jan 2016 - 20:56
Verhaal

Mooi gezegd!

De ijzel hier in het noorden begint bij velen vervelend te worden. Vanmorgen op de A37 een vrachtwagen op zijn kant zien gaan. In no-time een complete ijsbaan......echt in luttele seconden. Gelukkig was de chauffeur ongedeerd. Hij had zijn vrouw ook nog mee. 

Maaltijd service voor ouderen die niet bezorgd kunnen worden. Openbaar vervoer wat plat ligt, zelfs hulpverlening glijdt van de weg. PostNL die de post en pakketten niet of amper rond krijgen.

Ook veel valpartijen en botbreuken en materiële schades.

Winterweer is super en uiteraard zijn er genoeg die ervan genieten. Heb ze zowel in Groningen als in Drenthe door de straten zien schaatsen. Apart om te zien maar.........het mag nu inderdaad wel iets minder met de ijzel!

Just my two cents :)

Volvo for life!

pietjelol

ook hier nu glad. Net een beetje regen en ik zie de straten glinsteren in het licht dus glad.

Weerfreak 1337

Prachtige run van EC. Ook mooie temperaturen te zien!

Bron kaart: Wetteronline

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

yookin

code rood in friesland is uitgebreid tot 11:00 morgenochtend..


Hier in stavoren: Mist
Stavoren

Ijsbloem

 :DTsja, hele forum klagen dat het maar geen winter wil(de )worden ,hebben ze ijs en vorst
is het weer niet goed. ;D
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Bacci


hesselsjoerd


PatrickM

Gemiddelde in de pluim ligt een paar graden hoger vergeleken met vanmorgen, oper en control zitten beneden.

Powered by EzPortal