Winterdiscussietopic Deel 2 - Komt Koning Winter dan eindelijk op bezoek?

Topic gezien door 353117 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 27 dec 2015 - 20:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.


winter67


Borislav

Borislav Lekic

gilleeesss

Ik heb geleert om naar een pluim te kijken als je dalende trend ziet dat er wel iets kan gebeuren --> volg de kaarten, ik zie veel gelijkenissen tussen alle ensembles tot 180h (daarna is het spaghetti, wat normaal is) --> alles wat buiten de lijn van 5 dagen valt moet je niet naar de details van temps/sneeuw etc gaan kijken, dat verandert nog tal van keren.

Bacci

Citaat van: winter67 op wo 06 jan 2016 - 18:49
Zoals verwacht niet veel sneeuw
Pluim gewoon kwakkelen

Uhm, het zijn buien he!! per regio kan het dus veel verschillen!
Verder geen slechte pluim.
En inderdaad wat gilleeesss zegt ;)

Armand

Als we de GFS 12 run bekijken kunnen best wel vrolijk worden van dit virtuele winterje. Gaat de ENS hier ook in mee? Daar gaan we nu even naar kijken.

Het is inmiddels al vrijwel zeker dat zowel de AO als de NAO index (flink) negatief gaan worden. Dit heeft tot gevolg dat de poolwervel afzwakt en dat de hoge druk zich wat meer noordelijker gaat vestigen op AO, terwijl de lage druk de plaats van 'het Azorenhoog' inneemt. Vaak levert dit in de Middelgebergtes en de Alpen een leuke winterse periode op. Ook voor de Lage Landen kan dit voor (serieus) winterweer zorgen, mits de druksystemen een beetje goed liggen.

Zo rond 12/13 januari gaat de omslag beginnen, enkele dagen later is de kans op enige vorm van winters weer groot. Hier de gemiddelde luchtdruk van de ENS:

We zien hier al mooi dat er sprake is van een negatieve (N)AO-index. De druksystemen zijn als het ware omgewisseld. Hierdoor ontstaat er bij ons een wat meer noord(westelijke) stroming, afhankelijk van de precieze lagedrukkernen. Ook wordt er hierbij dus winterse neerslag berekend.

Als we dan kijken gaat het overgrote merendeel van de ENS voor het vasthouden van deze noordelijke stroming tot en met 18 januari:

Ook daarna gaat het merendeel nog voor winterse temperaturen, maar vanzelfsprekend stijgt dan wel de onzekerheid iets.

Als we dan kijken naar de temperaturen voor de periode vanaf 13 januari dan zien we overdag boven het (zuid)oosten temperaturen tussen 0 en 2 graden. Elders tussen 2 en 4 graden. In de nachten komt het op veel plaatsen tot lichte vorst.

We zien dus dat de kans op licht winters weer aanzienlijk hoog is in de periode van 13 tot en met 18 januari. Op precieze details moeten we voorlopig nog niet op letten.

winter67

Citaat van: Bacci op wo 06 jan 2016 - 18:58
Uhm, het zijn buien he!! per regio kan het dus veel verschillen!
Verder geen slechte pluim.
Ja het zijn buien maar wel natte sneeuwbuien meer op dit moment niet, pluim slecht geef me dan liever 20 graden ipv kwakkel

Bacci

Citaat van: winter67 op wo 06 jan 2016 - 19:01
Ja het zijn buien maar wel natte sneeuwbuien meer op dit moment niet, pluim slecht geef me dan liever 20 graden ipv kwakkel

Haha hoe humeurig ben jij, ene keer dik enthousiast de andere keer weer lekker pessimistisch.

Zomerliefde

Citaat van: Borislav op wo 06 jan 2016 - 18:54
Het ENS valt toch wel wat tegen..
Ik denk dat de temps wel lager gaan uitvallen(als dit uitkomt). We hebben natuurlijk ook nog last van die vieze warme walmende Noordzee. Ik verwacht dat de pluimen kouder worden komende tijd. Er zitten ook nog erg warme leden Tussen die het gemiddelde omhoog trekt

Armand

Het komt wel goed als de warme leden verdwijnen. In elk geval weer meer kans!

J

Pluim GFS is inderdaad niet zo geweldig als de hoofdrun deed vermoeden.. Maar het is zeker geen slechte pluim, zeker voor langetermijn nog genoeg tijd om zich aan te passen (uiteraard ook risico dat het zich de verkeerde kant aanpast)

winter67

Citaat van: Bacci op wo 06 jan 2016 - 19:07
Haha hoe humeurig ben jij, ene keer dik enthousiast de andere keer weer lekker pessimistisch.
Ik had gehoopt dat deze run meer voor winter ging valt me vies tegen deze run hopen dat ec het wel ziet zitten

J

Ik vind pluimpjes van GFS sowieso vaak wel grillig. Een pluim 6 uur later heb ik regelmatig gezien dat t gemiddelde opeens 4-5 kouder/warmer lag dan zijn voorganger. Pluim ECMWF is vaak wat stabieler met geleidelijke veranderingen (op die van afgelopen oudjaarsavond na dan). Ik heb dan wel weer vaak het idee dat eventuele tekenen van een winter(prikje) net iets eerder wordt opgepikt door GFS pluim.

Bacci


Lucifer

We kunnen er (bijna) zeker van zijn dat het na 13 januari de koude(re) toer op gaat, dus die paar warme uitbijters die nog voor 10 graden of meer gaan, zijn geen goede waardemeters en zullen snel verdwijnen uit het ENS.

Heel koude uitbijters zitten er dan weer niet bij  (laagste zit rond -5) dus de kans is zeer aannemelijk dat het gemiddelde van de pluimen de komende dagen nog flink gaat zakken.

;)

dondertje127

Niet leuk voor de vogels die aan het broeden waren.
Geen idee wat er nu gebeurd met die eieren, of dat roofdieren er iets mee gaan doen :(

Ik heb gemengde gevoelens bij dit koduere weer dit keer. Je doet er helaas niks aan. En tuurlijk hou ik van vorst en liefst ook sneeuw erbij, maar dat had al in december gemoeten natuurlijk.

Bacci

Pas op he mensen, rustig rustig, ik durf dit niet meer haha, nog een teleurstelling zou echt niet gezond zijn.

Energizer85

Haha inderdaad... Ik hou me ook voorlopig nog in... Tot 2 a 3 dagen van te voren ????

winter67


Weerextrem

Citaat van: winter67 op wo 06 jan 2016 - 19:54
Ec niet slecht no tot n stroming

Niet slecht? dit noem ik een geweldige kaart, sterke blokkade op zee+ WLA opkomst en kijk goed, er onstaat ook een scandi-hoog(!)
Dit kan zomaar een hele heftige periode worden, de duur wil ik nog niet over zeggen. maar dit kan zomaar makkelijk een week winter zijn.

Powered by EzPortal