Winterdiscussietopic Deel 2 - Komt Koning Winter dan eindelijk op bezoek?

Topic gezien door 353083 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 27 dec 2015 - 20:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Mariska

Citaat van: Stephanie op wo 06 jan 2016 - 15:39
Hier ben ik het totaal mee oneens. Voorbeeld: Ik moet morgen naar schiphol rijden. Hier in het zuiden is er niets aan de hand. Stel nou dat de wegen in Noord Holland morgen in een ijsbaan veranderd zijn, dan verneem ik dat toch graag vooraf. Er valt weinig te nowcasten als je niet in die omgeving bent op dat moment.

Dit heeft niets met de waarschuwingen te maken. Dit is gewoon op een normale manier het weerbericht volgen en logisch nadenken.

De weerman zegt dat het in Amsterdam 5 graden gaat vriezen en dat in Tilburg het 3 graden boven 0 wordt. In het hele land is er kans op neerslag. Dan denk ik meteen 'Het wordt oppassen als ik morgen de weg op moet.' Dit kan je zelf van te voren ook wel bedenken zonder dat er een waarschuwing gegeven wordt.

Eigenlijk is het een heel simpel rekensommetje:

Temperatuur rond of onder het vriespunt + neerslag = (kans op) gladheid

Daar hoeven ze m.i. niet meteen allerlei codes rood, oranje of geel aan vast te hangen.

Dat er nu sprake is van al die codes begrijp ik, maar mensen moeten ook zelf na blijven denken. En dat is wat een hoop mensen blijkbaar niet meer kunnen. Mensen moeten weer eens leren logisch na te denken i.p.v. meteen te gaan lopen roepen dat er te weinig waarschuwingen af gegeven worden.
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

Zomerliefde

Citaat van: winter67 op wo 06 jan 2016 - 16:35
WOW ::) ::)
ao  index lager dan -6!!! Dat moet wel winter geven anders weet ik het ook niet meer

winter67

Citaat van: Zomerliefde op wo 06 jan 2016 - 16:38
ao  index lager dan -6!!! Dat moet wel winter geven anders weet ik het ook niet meer
Nee zijn meer factoren zoals Jan had gezegd, maar eigenlijk mag je nu gewoon zeggen het wordt winter en vergelijk het eens met gisteren, en vrees het mooiste dat EC vanavond meer leden onder 0 komen

Bacci

Vind het wel erg jammer dat alle neerslag die nu valt, valt als ijzel.

yookin

Citaat van: Mariska op wo 06 jan 2016 - 14:38
Liever een te weinig. Je kan zelf toch wel verzinnen dat ijzel iets is wat gevaarlijk glad is?

Het KNMI geeft ze naar mijn mening nog wel eens teveel en te snel af. Ik zal eerlijk zeggen dat ik van veel van die weeralarmen niet meer geloof. Ik trek liever mijn eigen conclusies aan de hand van dit forum, radarbeelden en andere bronnen. Vorig jaar werd er door het KNMI gestrooid met waarschuwingen. Allerlei horror onweers-en hagelbuien des doods zouden er over het zuiden trekken. Vervolgens valt er geen druppel. Lekker geloofwaardig! Zoals ik al aangaf, ik doe wel aan nowcasten en gewoon logisch nadenken.

Tja.. ik vind het dan weer wat simpel om te denken dat je het beter weet... Als zelfs een strooiwagen de bocht niet om kan, hoeveel bewijs wil je dan nog? T'is allemaal heel stoer hoor... Maar 66 km file.. tientallen ongelukken per snelweg...  Deze code rood was gisteren meer dan terecht. Ik woon ook in Friesland, in onze hoek was inderdaad "niks" aan de hand.
Maar nog geen haar in mijn hoofd die ook maar meent dat -omdat het niet in mijn straat geldt- het ook voor de rest van de provincie onzin is...

Trouwens je kunt ook niet van mensen verwachten dat ze eerst radarbeelden, dit forum en andere bronnen intens gaan bestuderen.
Weersverwachtingen zijn nou eenmaal moeilijk.. Iedereen zit er wel eens naast. Het KNMI zit er ook wel eens naast ja... wat mij betreft vandaag nog met te late berichtgeving... (voor friesland)

Gezien de situatie gisteren, was een eerdere code rood zeer legitiem geweest en had het veel ellende gescheeld! 
Stavoren

martijn

Mensen zullen we hier de discussie over wel of niet code rood sluiten? Ieder zijn mening of code rood nou wel of niet nodig is, sommige mensen vinden het nou eenmaal fijn als ze gewaarschuwd worden en de andere niet!

pietjelol

Zij het een paar dagen terug al koude lucht wil soms moeilijker weg dan de modellen aangeven. Maar hij verdwijnt wel eventjes. Overigs heb de nao/ao index nog weinig gezien dat hij richting de -6 ging

Remy

Citaat van: martijn op wo 06 jan 2016 - 16:58
Mensen zullen we hier de discussie over wel of niet code rood sluiten? Ieder zijn mening of code rood nou wel of niet nodig is, sommige mensen vinden het nou eenmaal fijn als ze gewaarschuwd worden en de andere niet!
Mee eensch.! Een geintje is leuk maar heel het topic hier er mee vullen leest niet lekker door.
De paarden vinden dit ook niet leuk.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Bacci

Jeetje die voorspelde dooi in Berlijn stelt nu ook helemaal niets voor, tijdelijk temperaturen iets boven boven nul om vervolgens weer onder nul te duiken.

flyerke

Winter is coming

J

Pluimpjes zien er best oke uit, veel potentieel. Ik zeg bewust potentieel, omdat het nog best ver weg is. Ben altijd bang dat er weer zo'n stomme sterke depressie komt die de blokkade naar t oosten drukt waardoor wij aan de ''warme'' kant van de blokkade komen te zitten. Fingers crossed. 8)

Borislav

Citaat van: J op wo 06 jan 2016 - 17:23
Pluimpjes zien er best oke uit, veel potentieel. Ik zeg bewust potentieel, omdat het nog best ver weg is. Ben altijd bang dat er weer zo'n stomme sterke depressie komt die de blokkade naar t oosten drukt waardoor wij aan de ''warme'' kant van de blokkade komen te zitten. Fingers crossed. 8)

Dat is ook mijn angst

Daarom juich ik niet graag te vroeg.
Borislav Lekic

Mellink86

Groningen-stad meldt lichte regen bij -4.0, ben benieuwd hoelang we morgen in de koude lucht blijven, ik denk dat het nog wel eens lang kan gaan duren...

Jelle

Citaat van: Mellink86 op wo 06 jan 2016 - 17:29
Groningen-stad meldt lichte regen bij -4.0, ben benieuwd hoelang we morgen in de koude lucht blijven, ik denk dat het nog wel eens lang kan gaan duren...

IJzel kan wel lang duren, vorst is denk ik tussen 12:00 en 15:00 echt wel weg. Tegen de o zo machtige zuidwestenwind kan geen winter op :P

Remy

CO2 Is geen klimaat thermostaat.

J

GFS 12 Oper zint mij tot nu toe op zich wel, echter ten opzichte van de 06 probeert een storing tegen het blokkerende hoog (vlak ten westen van Groenland) te drukken. Daartegenover staat dat het hoog in de 12Z wel een stuk sterker is ten opzichte van de 06Z.

Bacci

Aaaah die vorstgrens is zo dichtbij, ik wil ook een beetje vrieslucht!  ;D :P

J

Tot nu toe (tot +252 u) is de GFS 12Z Oper in ieder geval een mooie sneeuw(buien) run.

J

12Z oper van GFS is echt om je vingers bij af te likken. Regelmatig veel neerslag bij temperaturen rond of onder 0. En ik zie zelfs een voorzichtige Polar Low rond +300u.

Jammer dat je onder zulke kaarten niet je handtekening kan zetten zodat het vast staat.

jens.

kunnen er wat mensen plaatjes posten over de sneeuwkaarten aub? :) zou graag ook megenieten :p alvast bedankt!

Powered by EzPortal