Winterdiscussietopic Deel 2 - Komt Koning Winter dan eindelijk op bezoek?

Topic gezien door 353233 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 27 dec 2015 - 20:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Bacci

Is de vorstgrens nog aan het zakken of? heb het niet bijgehouden

ron12

Citaat van: Bacci op wo 06 jan 2016 - 14:16
Is de vorstgrens nog aan het zakken of? heb het niet bijgehouden
In het zuiden kun je hem lopend bijhouden,en in het noorden glijdend  ::)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

PatrickM


Mariska

Citaat van: Johannes96 op wo 06 jan 2016 - 12:25
Eindelijk code rood, schandalig dat het zo laat is maar beter laat dan niet. De meesten die de weg op zijn gegaan binnen mijn familie zijn niet aangekomen op bestemming, zegt genoeg. Heb zelf nog een politieauto uit de berm getrokken haha. -3.1c en lichte motregen, overal ijs en alweer de 3de ijsdag op komst. Gevoelstemp -12 zo maar even lekker met de hond over het ijs glijden. Nu nog steeds mensen op de schaats op de weg, apart gezicht nog steeds.

Van mensen mag je ook wel enig logisch nadenken verwachten. Het ijzelt en het ijs blijft liggen op de grond omdat het blijft vriezen. Die dikke ijslaag is niet ineens de volgende dag verdwenen na een nacht matige vorst. Ik geloof dat je daar wat warmere temperaturen voor nodig hebt   8) Ik vind dat mensen zichzelf kunnen (eigenlijk moeten) bedenken dat de omstandigheden nog steeds zeer gevaarlijk zijn. Maar omdat een hoop mensen blijkbaar niet meer logisch kunnen nadenken en totaal vervreemd zijn van het begrip 'weer' moeten er ineens allerlei codes de wijde wereld in geslingerd worden. En dan worden ze vervolgens boos dat er geen code rood is afgegeven. Mensen denk toch eens zelf na denk ik dan.


En succes met schaatsen! ;D


Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

Mariska

Citaat van: GeneralDuke op wo 06 jan 2016 - 13:03
Liever een weeralarm te veel dan een te weinig zou ik zeggen.

Liever een te weinig. Je kan zelf toch wel verzinnen dat ijzel iets is wat gevaarlijk glad is?

Het KNMI geeft ze naar mijn mening nog wel eens teveel en te snel af. Ik zal eerlijk zeggen dat ik van veel van die weeralarmen niet meer geloof. Ik trek liever mijn eigen conclusies aan de hand van dit forum, radarbeelden en andere bronnen. Vorig jaar werd er door het KNMI gestrooid met waarschuwingen. Allerlei horror onweers-en hagelbuien des doods zouden er over het zuiden trekken. Vervolgens valt er geen druppel. Lekker geloofwaardig! Zoals ik al aangaf, ik doe wel aan nowcasten en gewoon logisch nadenken.
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

Remy

Dat code rood is wel een beetje overdreven,die zou ik pas geven als de sneeuwduinen meters hoog liggen.Maar dat het glad is hier dat kan niemand ontkennen.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

ron12

Voor een beetje vorst, maar in 3 provincies wordt er nu al extra gas op gepompt, wordt wat als het straks heel Nederland onder de vorst ligt. Hier in het afgelopen dagen lente dagen gehad, Vandaag laagste temperatuur 2,1 graden hier. Vreemd verhaal hoor. :-X bron verschillende media
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

martijn


matroesjka-world

Citaat van: Mariska op wo 06 jan 2016 - 14:33
Van mensen mag je ook wel enig logisch nadenken verwachten. Het ijzelt en het ijs blijft liggen op de grond omdat het blijft vriezen. Die dikke ijslaag is niet ineens de volgende dag verdwenen na een nacht matige vorst. Ik geloof dat je daar wat warmere temperaturen voor nodig hebt   8) Ik vind dat mensen zichzelf kunnen (eigenlijk moeten) bedenken dat de omstandigheden nog steeds zeer gevaarlijk zijn. Maar omdat een hoop mensen blijkbaar niet meer logisch kunnen nadenken en totaal vervreemd zijn van het begrip 'weer' moeten er ineens allerlei codes de wijde wereld in geslingerd worden. En dan worden ze vervolgens boos dat er geen code rood is afgegeven. Mensen denk toch eens zelf na denk ik dan.


En succes met schaatsen! ;D


Makkelijk praten vanuit Eindhoven  >:(
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

matroesjka-world

Citaat van: martijn op wo 06 jan 2016 - 14:54
Eerste dodelijke slachtoffer is te betreuren :(


Waar staat dat? Kan het niet vinden.
En dan nog, valt me nog mee dat het er nog niet meer zijn inmiddels.

Ik heb ondertussen de spikes onder m'n schoenen gebonden, iets makkelijker met het uitlaten van de honden.. ;D
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

matroesjka-world

Citaat van: matroesjka-world op wo 06 jan 2016 - 15:25

Waar staat dat? Kan het niet vinden.
En dan nog, valt me nog mee dat het er nog niet meer zijn inmiddels.

Ik heb ondertussen de spikes onder m'n schoenen gebonden, iets makkelijker met het uitlaten van de honden.. ;D


Inmiddels gevonden, wel hilarisch dat deze persoon ook de hond aan het uitlaten was. Maar blijft ook een treurig verhaal natuurlijk  :o

Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

zwoof

Citaat van: Mariska op wo 06 jan 2016 - 14:38
Liever een te weinig. Je kan zelf toch wel verzinnen dat ijzel iets is wat gevaarlijk glad is?

Het KNMI geeft ze naar mijn mening nog wel eens teveel en te snel af. Ik zal eerlijk zeggen dat ik van veel van die weeralarmen niet meer geloof. Ik trek liever mijn eigen conclusies aan de hand van dit forum, radarbeelden en andere bronnen. Vorig jaar werd er door het KNMI gestrooid met waarschuwingen. Allerlei horror onweers-en hagelbuien des doods zouden er over het zuiden trekken. Vervolgens valt er geen druppel. Lekker geloofwaardig! Zoals ik al aangaf, ik doe wel aan nowcasten en gewoon logisch nadenken.

Tja, het blijft moeilijk met die waarschuwingen. Uiteraard is dit te wijden aan de onvoorspelbaarheid van het exacte verloop van het weer met de kans dat het loos alarm blijkt te zijn. Daar kan het KNMI zijn geloofwaardigheid verliezen.

Maar ik vind dat als er een risico is, wij daar ook van op de hoogte moeten worden gebracht. Ook zie ik dan graag het beeld en de waardes erbij van de mogelijke risico's. Hier kan men dan zelf een afweging op maken.  Incidenten zoals bij pukkelpop hadden b.v. voorkomen kunnen worden door een juist weeralarm af te geven wordt gezegd.  En daar zit het hem nu juist.... Er was aanvankelijk niets aan de hand, terwijl er wel  een risico was op die dag dat dit kon gebeuren..  Je moet haast elke 5 minuten in relatief kleine gebieden updaten als je het goed wil doen.  Sinds enkele jaren is er nu de Noodweercentrale die geallieerd en time for time in beeld brengt wat er zich op dat moment afspeelt in de gebieden.  Je ziet de kaart verkleuren als er zich een mogelijk gevaarlijke situatie in een bepaalt gebied voor kan doen. Ik vind dit persoonlijk de beste methode momenteel om waarschuwingen te geven. Zo'n kaart zou standaard overal beter zichtbaar en toegankelijk moeten zijn. Niet om paniek te zaaien maar om mensen op de hoogte te houden van de actuele situatie en/of potentiële gevaren mbt het weer.  De afweging om iets wel of niet te gaan doen, maak je doorgaans nog altijd zelf.  :D

Stephanie

Citaat van: Mariska op wo 06 jan 2016 - 14:38
Liever een te weinig. Je kan zelf toch wel verzinnen dat ijzel iets is wat gevaarlijk glad is?

Het KNMI geeft ze naar mijn mening nog wel eens teveel en te snel af. Ik zal eerlijk zeggen dat ik van veel van die weeralarmen niet meer geloof. Ik trek liever mijn eigen conclusies aan de hand van dit forum, radarbeelden en andere bronnen. Vorig jaar werd er door het KNMI gestrooid met waarschuwingen. Allerlei horror onweers-en hagelbuien des doods zouden er over het zuiden trekken. Vervolgens valt er geen druppel. Lekker geloofwaardig! Zoals ik al aangaf, ik doe wel aan nowcasten en gewoon logisch nadenken.
Hier ben ik het totaal mee oneens. Voorbeeld: Ik moet morgen naar schiphol rijden. Hier in het zuiden is er niets aan de hand. Stel nou dat de wegen in Noord Holland morgen in een ijsbaan veranderd zijn, dan verneem ik dat toch graag vooraf. Er valt weinig te nowcasten als je niet in die omgeving bent op dat moment.

matroesjka-world

Morgen blijf ik in ieder geval wel thuis. Vandaag had ik spijt dat ik naar m'n werk was gegaan, maar morgen neem ik het risico niet weer:

http://nieuws.weeronline.nl/6-1-2016-nog-dagenlang-glad-in-noordoosten/
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

hesselsjoerd

Wow het kan nog flink tekeer gaan dus.. Volgens mij wordt het nog wel eens onderschat hoe standvastig zo'n plaklaag is. Had persoonlijk verwacht dat het vrij snel over en uit zou zijn met de winterse situatie hier, het tegendeel blijkt waar ;)

Remy

Citaat van: ron12 op wo 06 jan 2016 - 14:50
Voor een beetje vorst, maar in 3 provincies wordt er nu al extra gas op gepompt.
Dat gas komt uit speciaal daar voor aangelegde buffers en pompen is alleen nodig als we het er in willen drukken.Booster pompen zijn weer een ander verhaal.Wat er afgelopen week tot nu speelt is een temperatuur daling over heel het land.Met de jaarwisseling liep ik in mijn T-shirt hier buiten bij een lekkere tien tot vijftien graden.Momenteel gaat overal de kachel aan scheelt een factor vier aan vraag naar gas en stroom.Alle windmolens trekken momenteel bakken stroom bijvoorbeeld en industrie ook voor alles dat niet mag bevriezen.Die windmolens trekken gezamenlijk bovendien nog veel ook als er weinig of geen wind is.Dan mogen we een complete kolen centrale bij stoken voor hun wiek ver(w)arming.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Armand

In de avond zal ik waarschijnlijk weer een update op het aankomende winterweer schrijven.
Ziet er steeds iets beter uit, Ardennen en Eifel zijn vrijwel zeker van vorst en sneeuw

Bacci

Temperaturen beginnen weer te dalen!! Ook lichte neerslag verpreid over het land!! OPPASSEN!!


Powered by EzPortal