Winterdiscussietopic Deel 2 - Komt Koning Winter dan eindelijk op bezoek?

Topic gezien door 353056 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 27 dec 2015 - 20:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

ron12

Citaat van: snowsquall op di 05 jan 2016 - 23:37
Het werd vast lente ::)
Dit weer hadden ze een paar dagen geleden ook niet voorspelt dus wat dat betreft.....het kan nog alle kanten op, zelfs de koude kant ;D
;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Johannes96

Elke keer als de vorst een stukje opschuift, word het hier in het noorden 0,1 graad warmer, valt me nu echt op. Ook Nieuw-Beerta daalt nog steeds, lijkt wel alsof die kou van hier naar het zuiden schuift en dat het hier dan wat 'warmer' word. Overigens hier nu nog -3.1c en een gevoelstemp van dik -10. Ijs op de weg, ijspegels overal aan vast, stenen van huizen helemaal onder het ijs, alles is ook nog wit van de sneeuw dus tot nu toe heb ik zeker geen reden tot klagen. Morgen weer een ijsdag (?) dan hebben we hier ook alweer de 3de ijsdag te pakken!

gilleeesss

Nieuws over Volgende week? Nog steeds positief of is het gewoon weer een grote joke en mss kansje in NO op paar graden vorst?

glenn

Citaat van: gilleeesss op wo 06 jan 2016 - 00:34
Nieuws over Volgende week? Nog steeds positief of is het gewoon weer een grote joke en mss kansje in NO op paar graden vorst?

Nog effe geduld het ensemble van 18 u run van gfs afwachten volgens mij is die vanavond een pak kouder, zowiezo volgende week koeler met temperaturen in het zuiden dan tussen 0 en 3 graden overdag waarschijnlijk

glenn

Zoals gedacht het ensemble lijkt over het algemeen weer wat kouder te zijn tis nog ver dus nog paar dagen afwachten maar de temperatuur op 2 m pakt toch wel eens tukje kouder uit dan in de vorige run met verschillende leden die voor een reeks ijsdagen gaan in het zuiden van Nederland en voor een stuk in Vlaanderen!

Misschien is het volgende week voor het zuiden Afwachten !

Zomerliefde

Citaat van: glenn op wo 06 jan 2016 - 00:53
Zoals gedacht het ensemble lijkt over het algemeen weer wat kouder te zijn tis nog ver dus nog paar dagen afwachten maar de temperatuur op 2 m pakt toch wel eens tukje kouder uit dan in de vorige run met verschillende leden die voor een reeks ijsdagen gaan in het zuiden van Nederland en voor een stuk in Vlaanderen!

Misschien is het volgende week voor het zuiden Afwachten !
Ohh en er zitten er een paar lekkere leden tussen man! Fingers crossed dat dat uit gaat komen

peter 76

Citaat van: Zomerliefde op wo 06 jan 2016 - 01:05
Ohh en er zitten er een paar lekkere leden tussen man! Fingers crossed dat dat uit gaat komen
Helaas, de echte winters beginnen vanuit het noordoosten van het land, Als de kou via zuidoosten binnenkomt is het zo weer gedaan..

Fluffje

Als nou dat gedeelte grens Belgie /Duitsland  samenvoegt met het gedeelte in de bovenste helft van NL dan heb je poppen aan het dansen morgenochtend vroeg, net volle bak regen met temp. net boven nul
onweersdagen 2013: 10
onweersdagen 2014: 25[/

winter67


yookin

Aangezien het knmi geen code rood afgeeft.. veel meer mensen op de wegen...
En dus aanzienlijk gevaarlijker dan gisteren.. (volgens mij)

Is het terecht dat er geen weeralarm is afgegeven...Het lijkt alsof mensen zich verplicht voelen de weg op te gaan...
terwijl de omstandigheden volgens mij hetzelfde zijn als gisteren?


of vergis is me?
Stavoren

Extremissimorum

Citaat van: yookin op wo 06 jan 2016 - 07:43
Aangezien het knmi geen code rood afgeeft.. veel meer mensen op de wegen...
En dus aanzienlijk gevaarlijker dan gisteren.. (volgens mij)

Is het terecht dat er geen weeralarm is afgegeven...Het lijkt alsof mensen zich verplicht voelen de weg op te gaan...
terwijl de omstandigheden volgens mij hetzelfde zijn als gisteren?


of vergis is me?

Ik heb geen idee hoe het er nu is, maar de omstandigheden lijken mij hetzelfde als gisteren.

Hier (Hoorn, NH) is het iig rustig, geen ijzel niks aan de hand. Ligt precies op de vorstgrens nu. Er komt nog wel wat neerslag aan. Ben benieuwd wat dat gaat brengen.

Jan van Ooijen

Pfoe, GFS op het einde diep winter, helaas is het lange termijn

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

winter67


Armand

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 06 jan 2016 - 08:04
Pfoe, GFS op het einde diep winter, helaas is het lange termijn

Niet alleen de oper, slecht enkele leden gaan NIET voor winterweer ;) Nu maar hopen dat we dit blijven terugzien en dat EC ook meegaat. Zuidoosten wordt volgens GFS het koudst. Dus hier de pluim van Zuid-Limburg  ::)

hesselsjoerd


Ries

Citaat van: yookin op wo 06 jan 2016 - 07:43
Aangezien het knmi geen code rood afgeeft.. veel meer mensen op de wegen...
En dus aanzienlijk gevaarlijker dan gisteren.. (volgens mij)

Is het terecht dat er geen weeralarm is afgegeven...Het lijkt alsof mensen zich verplicht voelen de weg op te gaan...
terwijl de omstandigheden volgens mij hetzelfde zijn als gisteren?


of vergis is me?
schijnt hier niet veel ijzel bij te zijn gekomen en gistermiddag waren alle doorgaande wegen en fietapaden gewoon begaanbaar. Alleen in de wijken is t glad. Ik stap zo ook gewoon de fiets op, wel met n omweg over grotere fietapaden :)

Armand

Citaat van: hesselsjoerd op wo 06 jan 2016 - 08:26
Wauw mooie runs! Hoe zit het met de sneeuwkansen?

sneeuwkansen volgens GFS 00 vanaf 12 januari:
Wadden hebben de meeste sneeuwkansen: Tot 60%
De rest van het land heeft sneeuwkansen tot 40-55%

matroesjka-world

Citaat van: Extremissimorum op wo 06 jan 2016 - 07:56
Ik heb geen idee hoe het er nu is, maar de omstandigheden lijken mij hetzelfde als gisteren.

Hier (Hoorn, NH) is het iig rustig, geen ijzel niks aan de hand. Ligt precies op de vorstgrens nu. Er komt nog wel wat neerslag aan. Ben benieuwd wat dat gaat brengen.

De situatie is verergerd doordat het nu hard regent bij -2. Als er nu niet goed gestrooid is/wordt dan wordt het spekglad, wat op bepaalde plekken zoals parkeerterreinen al het geval is.
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Arend

Uit de KNMI guidance:

Modelbeoordeling:

Modellen zijn redelijk consistent qua positionering van de vorstgrens en daarmee de onderkoelde neerslag. De actualiteit laat zien dat het allemaal net iets zuidelijker zit dan de modellen denken (ca 25 km) Hirlam is het traagst met de noordwaartse progressie van de vorstgrens en wijkt daarmee af van Harmonie en EC, de voorkeur gaat uit naar laatstgenoemden.

Volgens mij presteert Hirlam momenteel beter dan de andere twee. Maar we zullen zien. Het zou zo maar kunnen dat we hier dan vandaag de eerste ijsdag gaan beleven.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Joep

Heerlijk koud overal en met die run van GFS hopelijk ook bij ons uiteindelijk

kaartje weathernews

Powered by EzPortal