Winterdiscussietopic Deel 2 - Komt Koning Winter dan eindelijk op bezoek?

Topic gezien door 352966 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 27 dec 2015 - 20:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

pietjelol

Citaat van: Danny op di 05 jan 2016 - 17:06
Duidelijk te zien dat de koude lucht terrein gaat winnen. Op Schiphol is de wind van Zuid (vanmorgen) naar Oost (nu) gedraaid, loopt de luchtdruk op en begint de temperatuur nu aan een goede daling (0.6 graden in laatste uur). Dit zijn tekenen dat de koude lucht aan de opmars naar het zuiden is begonnen en Schiphol bijv. zou kunnen gaan bereiken later vanavond of vannacht.

http://www.weerplaza.nl/actueel/grafieken-per-meetpunt/amsterdam+airport+(schiphol)/17336/afgelopen-12-uur
Klopt zakt nu aardig snel in een uurtje van 3,5 naar 2,4 graden nu

Jelle

Citaat van: Danny op di 05 jan 2016 - 17:06
Duidelijk te zien dat de koude lucht terrein gaat winnen. Op Schiphol is de wind van Zuid (vanmorgen) naar Oost (nu) gedraaid, loopt de luchtdruk op en begint de temperatuur nu aan een goede daling (0.6 graden in laatste uur). Dit zijn tekenen dat de koude lucht aan de opmars naar het zuiden is begonnen en Schiphol bijv. zou kunnen gaan bereiken later vanavond of vannacht.

http://www.weerplaza.nl/actueel/grafieken-per-meetpunt/amsterdam+airport+(schiphol)/17336/afgelopen-12-uur

Je moet het vooral van de noordoosten of oostnoordoostenwind hebben in deze situatie. Anders komt de kou niet lekker naar beneden. Zie de voorgaande dagen met een veelal OZO'en wind. Overigens nu wel in bijvoorbeeld Enschede en Hoogeveen een wind van 80 graden uit het oost(noord)oosten.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

winter67

Citaat van: Joep op di 05 jan 2016 - 16:51
en zo kwakkelen we maar door....
Niks kwakkelen met zulke koude bovenluchten verwacht ik meer rond 0 of het warme zeewater moet het verzieken, en als er droge sneeuw valt dan komen de temperaturen wel lager te liggen. En beter kwakkel dan de 7 graden op dit moment. Daarnaast verheug ik me erop, koude bovenluchten+warm zeewater= pittige winterse buien

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Danny

Citaat van: Jelle op di 05 jan 2016 - 17:14
Je moet het vooral van de noordoosten of oostnoordoostenwind hebben in deze situatie. Anders komt de kou niet lekker naar beneden. Zie de voorgaande dagen met een veelal OZO'en wind. Overigens nu wel in bijvoorbeeld Enschede en Hoogeveen een wind van 80 graden uit het oost(noord)oosten.

Klopt zeker en om in O-NO te komen moet de wind via Oost. In de grafiek van Hupsel zie je de wind nu mooi doordraaien naar NO. De temperatuur gaat ook meteen flink omlaag. In 40min. van 6.6 naar 5.2 graden.

http://www.weerplaza.nl/actueel/grafieken-per-meetpunt/hupsel/9011/afgelopen-12-uur

Ijsbloem

 >:( Danny, hier in Osdorp  16.30 uur was het + 6,7 .C  en vanmorgen 7.1 .C zal mij benieuwen
of we hier in de vorst komen.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Danny

Citaat van: Ijsbloem op di 05 jan 2016 - 17:26
>:( Danny, hier in Osdorp  16.30 uur was het + 6,7 .C  en vanmorgen 7.1 .C zal mij benieuwen
of we hier in de vorst komen.

Het zal er om gaan spannen. Dat blijkt uit alle kaarten. Toch zaten de modellen er gisteren ook wel een stukje naarst met de vorstgrens (kwam zuidelijker dan verwacht). Dan kan vannacht zomaar weer gebeuren als de kou aan de wandel gaat. We gaan het zien. Het blijft afwachten maar er is potentie tot kou voor max ongeveer 24 uur. Alleen levert deze kou meer overlast dan pret op vrees ik helaas voor nu.

ron12

Als de dagen gaan lengen, gaat de winter strengen. Geld niet voor Nijmegen de hele dag al rond de 7 graden. :-X
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

winter67


Ijsbloem

 :o Op dit moment LIJKT het er op dat Amsterdam west boven nul blijft
en a.dam oost vorst .
Ten ono en nnw winter elders herfst ( bah zit net 15 k.m verkeerd)
Dan maar met de tram richting zeeburg ;D
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

hakkenbar


sjaak_trekhaak

in Beilen, Drenthe nu weer regen bij (volgens de auto) -2.5c....

cekstuffertz

Citaat van: Jelle op di 05 jan 2016 - 17:14
Je moet het vooral van de noordoosten of oostnoordoostenwind hebben in deze situatie. Anders komt de kou niet lekker naar beneden. Zie de voorgaande dagen met een veelal OZO'en wind. Overigens nu wel in bijvoorbeeld Enschede en Hoogeveen een wind van 80 graden uit het oost(noord)oosten.

Is de verwachting dat de ijzel ook tot Schiphol komt? Of blijft Amsterdam gespaard van de ijzel?

Armand

Hier in Zuid-Limburg helemaal geen discussie of de vorstgrens wel, of niet overtrekt. Gewoon 6 tot 8 graden...

ron12

Windrichting nu https://www.windyty.com/?temp,52.864,7.509,8 Klik ook eens op 1500 meter hoogte gewoon zuiden wind, het zuiden kan fluiten naar de kou  :(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

zwoof

De vorstgrens beweegt zich langzaam naar zuid/west. De grote vraag is tot hoever...  Welke modellen komen er het dichts bij?
Barometer stijgt temperatuur daalt, vorst  snel weer terug hier, als het niet stagneert tenminste. Nog een half graadje te gaan..  ;)

lander20

op termijn gaan we het nog is proberen denk ik, ben is benieuwd of het gaat lukken nu :p in het noorden van nl lijkt het al prijs met sneeuw en ijzel.

Erwin82

Lijkt me dat de neerslag die nu Overijssel in trekt al wel voor gladheid moet zorgen?

Oxize

Hier in Goor, nog 2 graden. Zie komende uren nog niks gebeuren.
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Powered by EzPortal