Winterdiscussietopic Deel 2 - Komt Koning Winter dan eindelijk op bezoek?

Topic gezien door 353277 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 27 dec 2015 - 20:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Erwin82

gisteren bleef het in het oosten mooi kouder als verwacht, maar heb het idee dat het vandaag toch wel erg opwarmt.
ben benieuwd hoever vanavond de koude lucht weer wil zakken...

Johannes96


Hier veel mensen op straat die schaatsen, blijft toch een gek gezicht zeker weten als je weet dat het in het midden en zuiden gewoon veel warmer is. Hier is alles nog wit van de sneeuw en dat zal ook wel even blijven liggen. Vandaag krap aan een ijsdag of niet, nu -0,8c. Benieuwd wat er vanavond gaat bijvallen aan ijzel of sneeuw, en morgen alweer de 3de ijsdag van t jaar! Maar dit is wel heel letterlijk een IJSdag.

Rayonhoofd


Kan je een paar foto's plaatsen van die schaatsende mensen ? Ben wel nieuwsgierig hoe dat er uit ziet !
"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

Mrkos

Kennis van mij is hier aan het schaatsen in Groningen


matroesjka-world

Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Rayonhoofd

"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

Energizer85

Ook de meerdaagse van het KNMI positief over een eventuele noordstroming:

In de bovenlucht is er aanvankelijk een wig van hogedruk nabij onze omgeving, deze verdwijnt geleidelijk en daardoor zet een zuidwestelijke bovenluchtstroming in. In de loop van volgende week laat de oper weer een daling van temperatuur zien door een toenemende kans op een noordcomponent in de stroming.


Samenvatting EPS-periode:

In loop van volgende week 60-70% kans op overgang naar wat wisselvallig winterweer met soms (natte) sneeuw. 30-40% kans op aanhouden van het zachte en tevens wisselvallige weertype.

Marsel

Ben toevallig een paar weken zo goed als vrij geweest. Betekent dus, op de jaarwisseling na, even geen weer voor mij. Ik blijf het dan bijzonder vinden om de afgelopen dagen naar buiten te kijken, denkende dat er niks aan de hand is, terwijl nota bene 200km naar het noordoosten de winter een behoorlijk prik uit blijkt te delen, met alle overlast van dien. Bijzonder scherpe grens wat dat betreft. Mooi om te zien, maar laat het maar lekker daar blijven. IJzel is echte ellende wat dat betreft.

Zo, ik ga weer in winterslaap. Veel plezier verder mannen (en dames) ;)!

Kwadrant

Ijzel grens zakt tot Amsterdam -- Arnhem, alles daarboven dus kans op IJzel.  :(
Don`t feed Angry Wolves

Remy

CO2 Is geen klimaat thermostaat.

martijn

De vorstgrens moet dan nog wel een stukkie zakken vanavond.  We zullen zien.

Bacci

Modelbeoordeling en onzekerheden:

De detaillering in de timing hoelang de vorst in het noordoosten aanhoudt is nog uiterst onzeker. We hebben dit gezien met de prestaties van het EC van de temperatuurbeschrijving in de afgelopen dagen. Dat kan dus betekenen dat de vorst zich wat langer zou kunnen handhaven. Toch verwacht ik dat in de loop van donderdag, mogelijk in de nacht naar vrijdag de vorst verdreven zal zijn. Kijkende naar de push die op het veroorzakende systeem zit is dit onafwendbaar. Het zou in het noordoosten nog worden voorafgegaan door sneeuwval op donderdag. In loop van volgende week zien we een stationair laag boven Scandinavie zich nestelen, de noordcomponent zorgt dan weer voor een daling van temperatuur en toenemende kansen op winterse neerslag.

Energizer85

En momenteel weer 12 (!!!!!) graden verschil in ons kleine landje

winter67


Armand

Als we naar de GFS ENS kijken dan zien we dat het vanaf 12/13 januari voornamelijk winterprikken worden. De kans op een echte winterse periode is erg klein. Het ensemble van zowel EC als GFS is er wel mee eens dat we 13 tot en met 15 januari in een meer polaire luchtsoort zitten met voornamelijk op 850hPa koude temperaturen onder de -5. Aan de grond blijft de temperaturen waarschijnlijk enkele graden boven 0 overdag, en in de nacht kan het gaan vriezen indien het opklaart.
Hier het gemiddelde van GFS ENS:

We zien boven Scandinavië een lagedrukgebied. Samen met de zwakke blokkade op AO wordt er dus koud lucht uit het noorden deze richting op gestuurd.

Na 15 januari neemt de onzekerheid toe. Dan zien we zowel het aantal warmere als koudere scenario's toenemen zowel bij EC als GFS. Er is dus zeker wat winterse neerslag mogelijk tussen 13 en 15 januari, vanwege de nog lange termijn schat ik deze kans voorlopig op 40%.

De komende runs gaan meer duidelijkheid geven ;)

Jelle

Citaat van: Joshoon op di 05 jan 2016 - 10:03
In het noordoosten zelfs ruim.
Voor vandaag lijken de meeste leden ook nog onder de nul te blijven, en dat zou betekenen dat er weinig verbetering (qua gladheid) in de huidige situatie zal komen tot donderdag ochtend.

Dat denk ik niet. Ik denk dat de vorst tot diep in Gelderland komt. Ook delen van Utrecht en Noord Holland. Pluim is voor vannacht en morgen te warm.

Joep

Citaat van: Armand op di 05 jan 2016 - 15:06
Als we naar de GFS ENS kijken dan zien we dat het vanaf 12/13 januari voornamelijk winterprikken worden. De kans op een echte winterse periode is erg klein. Het ensemble van zowel EC als GFS is er wel mee eens dat we 13 tot en met 15 januari in een meer polaire luchtsoort zitten met voornamelijk op 850hPa koude temperaturen onder de -5. Aan de grond blijft de temperaturen waarschijnlijk enkele graden boven 0 overdag, en in de nacht kan het gaan vriezen indien het opklaart.
Hier het gemiddelde van GFS ENS:

We zien boven Scandinavië een lagedrukgebied. Samen met de zwakke blokkade op AO wordt er dus koud lucht uit het noorden deze richting op gestuurd.

Na 15 januari neemt de onzekerheid toe. Dan zien we zowel het aantal warmere als koudere scenario's toenemen zowel bij EC als GFS. Er is dus zeker wat winterse neerslag mogelijk tussen 13 en 15 januari, vanwege de nog lange termijn schat ik deze kans voorlopig op 40%.

De komende runs gaan meer duidelijkheid geven ;)
en zo kwakkelen we maar door....

Jelle

Verkeerde zin geciteerd  ;D. Het was een reactie op iemand die met de pluim kwam en meldde dat de vorstgrens nauwelijks/niet verder zou zakken vannacht en morgen.

Ries

Ze schaatsen hier ook op straat :) grappig is dat. Fietspaden en doorgaande wegen zijn wel goed schoon maar in de wijken is het op stoepen en wegen allemaal ijs. M'n achterdeur is ook verijst haha

Danny

Citaat van: martijn op di 05 jan 2016 - 14:28
De vorstgrens moet dan nog wel een stukkie zakken vanavond.  We zullen zien.

Duidelijk te zien dat de koude lucht terrein gaat winnen. Op Schiphol is de wind van Zuid (vanmorgen) naar Oost (nu) gedraaid, loopt de luchtdruk op en begint de temperatuur nu aan een goede daling (0.6 graden in laatste uur). Dit zijn tekenen dat de koude lucht aan de opmars naar het zuiden is begonnen en Schiphol bijv. zou kunnen gaan bereiken later vanavond of vannacht.

http://www.weerplaza.nl/actueel/grafieken-per-meetpunt/amsterdam+airport+(schiphol)/17336/afgelopen-12-uur

Powered by EzPortal