Winterdiscussietopic Deel 2 - Komt Koning Winter dan eindelijk op bezoek?

Topic gezien door 353104 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 27 dec 2015 - 20:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

martijn


Edwin

Van mij mag het hier ook wel eens winter worden en gaan sneeuwen in de Achterhoek. Smerig herfstweer. Dan heb ik nog liever 10 graden of meer
Never Stop Exploring

Arend

Citaat van: TMCThomas op ma 04 jan 2016 - 19:06
Ze hebben zich aardig terug getrokken.

Roodweercentrale is weer lekker bezig. De geanimeerde verwachtingen op basis van UKMO op die site zijn wel leuk, maar verder...  :-X

Temperatuur hier inmiddels -1,2. Eindelijk weer eens een interessante setting zoals we die nu meemaken. Mooi!
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

zappahh

Wat een verschil tussen Groenlo-Hupsel (achterhoek( en vliegbasis Twente op een afstand van hemelsbreed veertig kilometer een verschil van 3 graden. Toch is Hupsel wel regelmatig het koudste station, maar nu even niet.

Armand

Als we GFS ENS eens nader bekijken komen we tot de conclusie dat de oper, samen met een stuk of 4/5 leden aan de warme kant zit. Dit kunnen we goed zien bij het bekijken van de pluim (in dit geval de pluim voor zuidoost).

Als we die 4 warme leden die fors in de minderheid zitten wegdenken, zakt het gemiddelde tot 2/3 graden overdag en rond 0 's nachts. Bovendien zien we de sneeuwkansen onderin de pluim stijgen tot (ver) boven de 20%. De kans op een (licht) winters weertype zal dus stijgen. Een echte koude winterperiode zit er nog niet echt in, maar dit is een goed begin toch?

Zo rond 13 januari moet deze trend langzaam gaan beginnen. Als we de gemiddelde luchtdruk van de ENS erbij pakken zien we toch wel opvallende dingen. Lage druk rondom Nederland blijft, maar boven Groenland is de hoge druk wat toegenomen. En nog opvallender, op de plaats waar normaal het Azorenhoog ligt, is nu een lagedrukkern ingetekend! We zien dat het 'Azorenhoog' nu iets noordelijker berekend is:


Vanuit deze kaart kunnen we verschillende kanten op. Ik kijk hierbij waar de hoge druk zich naartoe verplaatst. Dan komen we uit op vier globale situaties: Scandi-hoog, hoge druk IJsland, Eurohoog, hoge druk Middellandse Zee. Ik heb ze expres genoteerd van meest gunstig naar ongunstig voor winterweer. Over de precieze kansen voor de vier scenario's vind ik het nog te vroeg, wel valt op de de kans op het laatste scenario kleiner is dan de kans op de meer winterse scenario's (dit kun je ook zien aan de pluim) Van alle vier de scenario's heb ik een voorbeeld gepakt uit de ENS. Die ga ik nu verder uitwerken.

We beginnen met het Scandi-hoog:

Niet het beste Scandi-hoog, maar de temperaturen blijven in een later stadium ook overdag (ruim) onder 0. We zien hier hoge druk boven Scandinavië waarmee transportkou onze kant opgestuurd wordt. Eigenlijk moet het lagedrukgebied nabij Italië nog iets sterker zijn, ook wel het 'trekpaard' genoemd. Hierbij komt de koudestroom nog wat beter op gang.

Dan de hoge druk boven IJsland:

Hoge druk blokkeert de weg voor lagedrukgebieden op de AO. Aan de oostzijde van dit hogedrukgebied steekt vervolgens een stevige noordelijke wind op. Met de juiste positie van de afzakkende lagedrukgebieden vanuit Scandinavië/Rusland is hier veel sneeuw bij mogelijk. Anders resulteert dit scenario toch vaak in flinke winterse buien/sneeuwbuien.

Het Eurohoog:

Echt koud wordt het hiermee trouwens niet. Hoge druk bevindt zich boven de Benelux gevuld met warme bovenluchten. De kans op sneeuw is hierbij dan ook erg klein. Stralingskou is hierbij wel mogelijk, maar dat is natuurlijk niet de lievelingskou van een winterliefhebber... Enkele leden berekenen dit hoog enkele honderden kilometers hoger, dan krijgt het een beetje dezelfde werking als een Scandi-hoog en dan kan het wel kouder worden in het juiste geval.

Als laatste en slechtste scenario:

Dit heeft al bij menig winterliefhebber voor ergernis gezorgd en we zijn al met al wel bekend met dit soort kaarten dus ik hou het kort: ZW-stroming en zacht ;)

Dat waren dan de vier scenario's. Samenvattend: Het lijkt toch kouder te worden naar temperaturen iets onder normaal. De kans op winterse neerslag neemt toe, maar de kans op echt structureel winterweer is nog redelijk klein, al is er wel potentie voor.

Tot slot nog enkele frappante kaarten die tevoorschijn getoverd werden de twee leden van GFS:

Zie hier een super-hogedrukgordel van Moskou tot bijna New York...  ::)
 

Ook boven Groenland neemt de hoge druk toe, maar dit is toch best wel extreem. Hogedrukkern van boven de 1075 hPa boven Groenland!

Ter vergelijking: Het all-time wereldrecord voor de hoogste luchtdruk staat op 1083,8 hPa ergens in Siberië ;)


epicurus

Vaak hoor je toch dat sneeuw een behoorlijke impact kan hebben op het weer. In Scandinavie lag de afgelopen tijd geen sneeuw. Pas vorige week/ deze week is het er echt gaan sneeuwen en nu ligt er toch al zo'n 15-20 cm. Mogelijk gaat dit nog invloed hebben omdat er eigenlijk wereldwijd weinig sneeuw ligt.

Weerfreak 1337

2016 is begonnen, en dat betekent dat het algemene onweerstopic voor dit jaar ook weer is geopend: http://www.meteo-service.nl/index.php/topic,6228.msg110164.html#msg110164 :)

@ Armand: Top gedaan met mooie voorbeelden uit de berekeningen erbij! :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

ron12

Ze zijn er weer stroomdipjes al 3 sinds 18.30 uur diverse meldingen ::)  Dat wordt wat vannacht als het gaat ijzelen  :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

winter67


Weerfreak 1337

Het hoog mag wat mij betreft wat noordelijker, maar het is nog ver! :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

martijn


Donnydekoning


Armand

Bedankt voor de reacties!  ;D

EC lijkt ook mee te gaan en komt met een licht winters weertype: 2 tot 4 graden overdag, in de nacht rond of onder 0 en een licht buiensignaal. Dat ook allemaal vanaf de 13de.

Armand

Citaat van: Donnydekoning op ma 04 jan 2016 - 20:06
Temperatuur kaartjes? Sneeuw?

13 januari:
In vroege ochtend kans op lichte vorst:


Overdag ook niet al te hoog:


8 graden is ver te zoeken

Stephanie

Wat een duidelijke uitleg Armand, dank! Ik vind dat soort kaarten altijd lastig te lezen omdat jede neiging hebt om op de kleuren af te gaan, dus zit is zeer behulpzaam!


Ries

Citaat van: ron12 op ma 04 jan 2016 - 20:02
Ze zijn er weer stroomdipjes al 3 sinds 18.30 uur diverse meldingen ::)
hier nog niks gemerkt

Extremissimorum

1 ding is zeker: mensen die de komende tijd naar de Alpen gaan zullen niets te klagem hebben.

Plaatselijk tot 2 meter mogelijk.

Armand, geweldig geschreven.
Zeer benieuwd naar de pluim van ec.

Mrkos


Remy

Citaat van: ron12 op ma 04 jan 2016 - 20:02
Ze zijn er weer stroomdipjes al 3 sinds 18.30 uur diverse meldingen ::)  Dat wordt wat vannacht als het gaat ijzelen  :P
Schuift wel meer omlaag maar die zijn er al weer.Ben benieuwd als het vat krijgt op de 380KV serious shit dat is lijnen.Behalve een mooi geluid kan dan zomaar half europa op zwart gaan,ik vindt dit wel geinig maar serieus dit is geen grap en heeft niet veel nodig nu bij dit weer.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Powered by EzPortal