Winterdiscussietopic Deel 2 - Komt Koning Winter dan eindelijk op bezoek?

Topic gezien door 352951 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 27 dec 2015 - 20:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Armand

Citaat van: Bacci op ma 04 jan 2016 - 14:59
Is/wordt het in Gelderland dan koud genoeg voor ijzel?

Sneeuwt ook weer redelijk in Groningen en begint weer wit te worden: http://www.groningencam.nl/

En zie ik nou op HIRLAM dat wanneer de vorst het land binnentrekt er ook neerslag aankomt? (zuidelijke/midden provincies toch sneeuw?)

Ai, ai, ai wat dichtbij... Als de mensen in het noorden nu eens allemaal met de föhn buiten gaan staan en dan naar het zuidwesten blazen op de volste stand dan komt het misschien nog goed  ::) ::)

JerryL

Wat is de potentie voor de rest van het land de komende periode? Staat er nog winter op het programma of blijft het bij deze speldenprik in het Noord(oosten)

Kermisspin

Ik ben benieuwd hoe dit vanavond en vanacht gaat aflopen. Het schijnt dus behoorlijk te gaan ijzelen.

Volvo for life!

Bacci

Citaat van: JerryL op ma 04 jan 2016 - 15:14
Wat is de potentie voor de rest van het land de komende periode? Staat er nog winter op het programma of blijft het bij deze speldenprik in het Noord(oosten)

Ik zou zeggen, lees voorgaande pagina's.

Jan van Ooijen

Citaat van: JerryL op ma 04 jan 2016 - 15:14
Wat is de potentie voor de rest van het land de komende periode? Staat er nog winter op het programma of blijft het bij deze speldenprik in het Noord(oosten)

Staan wel wat opties open. Helaas is dit nog lange termijn
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

zwoof

Citaat van: Armand op ma 04 jan 2016 - 15:13
Ai, ai, ai wat dichtbij... Als de mensen in het noorden nu eens allemaal met de föhn buiten gaan staan en dan naar het zuidwesten blazen op de volste stand dan komt het misschien nog goed  ::) ::)

Haha! Of het dan zover komt met die warme lucht... Maar het zakt heel langzaam verder.. Enschede tikt de 'min' ook aan nu.

GeneralDuke

Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

gilleeesss

Citaat van: Bacci op ma 04 jan 2016 - 14:36
GFS niet slecht op lange termijn, veel sneeuwkansen vanaf de 13e/14e.

Hier een hele mooie, om even lekker virtueel te kunnen genieten.

Ik wil stoppen met hopen, maar als je zo'n kaarten ziet wil ik hier toch wel voor tekenen... >:(

JerryL

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 04 jan 2016 - 15:16
Staan wel wat opties open. Helaas is dit nog lange termijn

De lange termijn zien we maar als licht aan het einde van deze inmiddels twee jaar durende tunnel.  >:( Helaas zijn het deze kleine speldenprikjes waar we het - vooralsnog - van moeten hebben.  :(

zwoof


TMCThomas


Armand

Citaat van: zwoof op ma 04 jan 2016 - 15:47
Laatste update noodweercentrale:


Ik vind het wel gedurfd van ze om nu al voor een groter deel van Nederland code rood te geven. Code geel oke, maar nu al direct code rood vind ik een beetje paniek zaaien!

De Franse en Zwitserse Alpen krijgen tot en met donderdag ook weer wat sneeuw te verwerken en daar is de afgelopen dagen al flink wat sneeuw gevallen. Ook (zuid)oostelijke Europa krijgt een (dun) sneeuwlaagje.


Edit: Legenda staat er niet bij
Geel: 1 tot 5 cm
Groen: 5 tot 10 cm
Oranje 10 tot 15 cm
Blauwtinten 15 tot 40 cm
paars 40 tot 50 cm
gelige/roze puntje in het paars: tot 90 cm

Jan van Ooijen

Citaat van: Armand op ma 04 jan 2016 - 15:52
Code geel oke, maar nu al direct code rood vind ik een beetje paniek zaaien!


Noodweercentrale hanteert andere waardes dan KNMI ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

GeneralDuke

WRF ziet toch een sneeuwdekje voor midden-NL donderdagochtend...  :)
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

zwoof

Citaat van: Armand op ma 04 jan 2016 - 15:52
Ik vind het wel gedurfd van ze om nu al voor een groter deel van Nederland code rood te geven. Code geel oke, maar nu al direct code rood vind ik een beetje paniek zaaien!


Citaat van: Jan van Ooijen op ma 04 jan 2016 - 15:58
Noodweercentrale hanteert andere waardes dan KNMI ;)

Klopt, NC gaat meer uit van wat tot de mogelijkheden behoort in de verwachting. De waardes voor de waarschuwingen staan eronder.

Armand

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 04 jan 2016 - 15:58
Noodweercentrale hanteert andere waardes dan KNMI ;)

Ik zag het, bij 'code rood' hoort 1 tot 5 mm aan onderkoelde regen. Dat is zeer zeker mogelijk, alleen Noordweercentrale legt de lijn naar mijn zeggen wat te zuidelijk voor die code rood. Want de kans dat Zuid-Gelderland en zelfs het noordelijkste puntje van Limburg deze ijzelhoeveelheden krijgen is niet al te groot. Daarvoor lijkt mij een waarschuwing voor dit gebied eerder op z'n plaats. ;) We zullen het zien, Noodweercentrale durft tenminste te waarschuwen, KNMI is daar af en toe wat minder in. Moet hierbij wel zeggen dat ze nu wel optijd zijn met de code oranje. Kan me namelijk ook deze anekdote herinneren van afgelopen zomer:

In de nacht naderde er een lijn met toch wel stevige onweersactiviteit richting Limburg. MeteoGroup (weer.nl), KMI en Noodweercentrale gingen hier ook in mee en kwamen al eerder op de dag met waarschuwingen/code oranje. Tot mijn grote verbazing zag ik niet eens een waarschuwing staan bij het KNMI. Uiteindelijk begon het dan toch te onweren en later ook te regen. Inmiddels nog steeds geen waarschuwing op de site. De eerste cel trok meer over de grens met Duitsland, maar toen toch gauw de tweede cel volgde ging het flink tekeer. Op een gegeven moment sloeg zelfs de bliksem in op de schoorsteen van de achterburen. Iets na dit moment waren ze dan toch wakker geworden en kwamen met een waarschuwing  :P

Jan van Ooijen

Citaat van: Armand op ma 04 jan 2016 - 16:16
Ik zag het, bij 'code rood' hoort 1 tot 5 mm aan onderkoelde regen. Dat is zeer zeker mogelijk, alleen Noordweercentrale legt de lijn naar mijn zeggen wat te zuidelijk voor die code rood. Want de kans dat Zuid-Gelderland en zelfs het noordelijkste puntje van Limburg deze ijzelhoeveelheden krijgen is niet al te groot.


Zover ik weet maken die gebruik van UKMO en op basis van die kaarten worden de waarschuwingen ook ingevoers. Als de kaarten van UKMO dat aangeven dan hebben ze het goed gedaan. Persoonlijk zie ik ijzel liever altijd code rood (ook bij KNMI), is en blijft erg gevaarlijk. Black Ice
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Eric



pietjelol

temperatuur daalt nog altijd ondertussen al rond de 2 graden gezakt.
Ook krijg ik het gevoel dat die storing ook wat lager wegtrekt.

Powered by EzPortal