Winterdiscussietopic Deel 2 - Komt Koning Winter dan eindelijk op bezoek?

Topic gezien door 353171 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 27 dec 2015 - 20:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

marco-groningen

Citaat van: Joep op ma 04 jan 2016 - 13:16
Na volgend weekend dan eindelijk oosten wind?

Volgens dat kaartje heb je een volle westenwind.

Jan van Ooijen

KNMI Guidance


Noord van de vore winterse neerslag, vooral in het noordoosten is de gehele luchtkolom daar nog tot vanavond onder nul. Geleidelijk gaat de activiteit er tijdelijk uit. Later vanmiddag zien we door het instromen van zachtere lucht boven de 1500 vt toch weer een flinke smeltlaag ontstaan, die pas vanavond het uiterste noordoosten zal bereiken. Alle modellen laten vanaf vanmiddag een intensievere neerslagzone van zuid naar noord over het land trekken, noord van de vore gaat dit steeds meer over in ijzel. Ten zuiden van de eerste neerslagzone zien we komende nacht en morgenochtend steeds weer nieuwe neerslag ontstaan, zeer waarschijnlijk a.g.v. opglijding. Naast grootschalige vorming van gladheid op de wegen zal de ijsafzetting op objecten ook een probleem kunnen opleveren. Later morgenmiddag en -avond in het zuiden mogelijk weer wat regen. Verder trekken van vanuit Het Kanaal enkele buien richting het aandachtsgebied, vooral de Noordzee. Hierbij is onweer mogelijk.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Cdtj3

Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

Jenkie

Waar denken jullie dat de grens wat betreft de iizel komt te liggen? Ik zie code oranje voor noordelijke provincies maar wij pakken in het uiterste puntje van Twente in het oosten vaak hetzelfde mee. Er ligt nu ook sneeuw. Knmi geeft alleen bijna nooit codes af voor het weer hier.

Lothiriel

Geniet er van daar in het noorden :). Hier schijnt de zon gelukkig een beetje. Gisteren was een enorm mistroostige dag. 6-7 graden en hele dag ijskoude regen. Het slechtste weer wat je kunt hebben :p.
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Joshoon

Blijft hier licht door sneeuwen, ondanks de radar niets aangeeft.

Is overigens erg mooi wit hier in Assen!

Arend

Citaat van: Jenkie op ma 04 jan 2016 - 13:31
Waar denken jullie dat de grens wat betreft de iizel komt te liggen? Ik zie code oranje voor noordelijke provincies maar wij pakken in het uiterste puntje van Twente in het oosten vaak hetzelfde mee. Er ligt nu ook sneeuw. Knmi geeft alleen bijna nooit codes af voor het weer hier.

KNMI heeft wel een code geel afgegeven voor ijzel in Overijssel. Die code oranje is voor extremere ijzel. Het beetje sneeuw dat hier en daar op bleef liggen is hier al weer weg. Temperatuur klom in eerste instantie weer een beetje maar gaat nu richting 0. Misschien gaat het wat betreft de ijzel net zoals met de sneeuw en komt het uiteindelijk allemaal wat zuidelijker.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Jenkie

Citaat van: Arend op ma 04 jan 2016 - 13:52
KNMI heeft wel een code geel afgegeven voor ijzel in Overijssel. Die code oranje is voor extremere ijzel. Het beetje sneeuw dat hier en daar op bleef liggen is hier al weer weg. Temperatuur klom in eerste instantie weer een beetje maar gaat nu richting 0. Misschien gaat het wat betreft de ijzel net zoals met de sneeuw en komt het uiteindelijk allemaal wat zuidelijker.

Ok, bedankt. Het is hier overigens nog net onder nul: -0,2 De sneeuw ligt er nog. Het is altijd net wat kouder achter de Oldenzaalse bult  :)

pietjelol

hier de temperatuur de hele dag al rond de 3 graden. Samen met die zo/o wind voelt het behoorlijk fris aan. Wel een stuk kouder dan men had verwacht met 6/7 graden.

Hector Pascal

Citaat van: Joep op ma 04 jan 2016 - 13:16
Na volgend weekend dan eindelijk oosten wind?
Joep, ik zou als ik jou was eerst een paar weerboeken lezen... ;)
Nul bestaat niet.

Bacci


Bacci

GFS niet slecht op lange termijn, veel sneeuwkansen vanaf de 13e/14e.

Hier een hele mooie, om even lekker virtueel te kunnen genieten.

Remy

Eigenlijk moet ik dit helemaal niet leuk vinden omdat we paarden hebben,maar stiekem vermaak ik mij er prima mee :D Nu alleen nog ff water richting het weilandjuh dirigeren :D
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

flyineddy

Citaat van: Bacci op ma 04 jan 2016 - 14:25
Lekkere gevoelstemperatuur daar in het Noordoosten.

Inderdaad. Vanochtend voor het eerst in 2 jaar mijn muts weer op gehad bij het naar school fietsen.
Het voelde echt koud aan, helemaal omdat het zo lang vrij warm is geweest.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

hesselsjoerd

Ik ben erg nieuwsgierig hoe het vanavond en vannacht gaat verlopen. Tot nu toe in mijn leven nog nooit forse ijzel meegemaakt. Als het gaat gebeuren zit ik hier in Leeuwarden wel goed denk ik!  ;D

Armand

Ohhh wat ben ik jaloers op jullie in het noorden  ::)
Ben een winterliefhebber, maar ijzel vind ik (raar genoeg) ook geweldig om mee te maken als je niet in het verkeer deelneemt. Vorstgrens komt toch steeds iets dichterbij dan een paar dagen geleden verwacht, maar zal voorlopig niet tot Zuid-Limburg geraken. Gelukkig zijn er vanaf 13 januari weer nieuwe kansen voor (heel) Nederland en ook Belgiƫ! Vanavond zal ik een stukje proberen te schrijven met dus een vroege inkijk op de lange termijn.

zwoof

Citaat van: Jenkie op ma 04 jan 2016 - 13:31
Waar denken jullie dat de grens wat betreft de iizel komt te liggen? Ik zie code oranje voor noordelijke provincies maar wij pakken in het uiterste puntje van Twente in het oosten vaak hetzelfde mee. Er ligt nu ook sneeuw. Knmi geeft alleen bijna nooit codes af voor het weer hier.

Denekamp zit inderdaad gewoon binnen de vorstgrens.. Noodweercentrale geeft een vooraf waarschuwing 'code rood' voor deze gemeente.

http://alarm.noodweercentrale.nl/getwarning_nl.php?plz=7591&uwz=UWZ-NL&lang=nl


Ook voor Gelderland nu waarschuwingen voor ijzel!

http://alarm.noodweercentrale.nl/gelderland-index.html


Bacci

Is/wordt het in Gelderland dan koud genoeg voor ijzel?

Sneeuwt ook weer redelijk in Groningen en begint weer wit te worden: http://www.groningencam.nl/

En zie ik nou op HIRLAM dat wanneer de vorst het land binnentrekt er ook neerslag aankomt? (zuidelijke/midden provincies toch sneeuw?)

zwoof

Citaat van: Bacci op ma 04 jan 2016 - 14:59
Is/wordt het in Gelderland dan koud genoeg voor ijzel?

Blijkbaar is er de mogelijkheid. Het is een update van een uur geleden.  Vanmorgen kwam de vorstgrens ook verder dan gedacht.

Jan van Ooijen

Citaat van: zwoof op ma 04 jan 2016 - 15:08
Blijkbaar is er de mogelijkheid. Het is een update van een uur geleden.  Vanmorgen kwam de vorstgrens ook verder dan gedacht.

Inderdaad, verwacht dat KNMI nog wel update voor Gelderland (oostelijk deel)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal