Winterdiscussietopic Deel 2 - Komt Koning Winter dan eindelijk op bezoek?

Topic gezien door 353074 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 27 dec 2015 - 20:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Remy

Dansend lijnen probleem is of ge reroute door de beheerders of gewoon klaar. Dan smelt het of het is te koud voor aanvriezende regen.Momenteel nog veel wind en spekglad hier.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Joep

Neerslag nadert traag het NO. Wegen koelen langzaam af. Straks ijzel en kans op sneeuw.

weerplaza

Bacci


Hector Pascal

Citaat van: Bacci op zo 03 jan 2016 - 21:54
Pluimpje niet slecht!
De temperatuur zit op het langjariggemiddelde. Eigenlijk niets bijzonders...
Nul bestaat niet.

Zomerliefde

Citaat van: Bacci op zo 03 jan 2016 - 21:54
Pluimpje niet slecht!
Je kunt ook te positief zijn..
Komende 10 dagen noppes nada. Ik zie na de 10 dagen ook niet echt een sterke daling waarvan je denkt, hier kan wat uitkomen. Ik zie alleen maar wat vortkansjes

winter67

Citaat van: Bacci op zo 03 jan 2016 - 21:54
Pluimpje niet slecht!
Inderdaad mooie pluim gemiddelde weer gezak dit gaat nog doorzetten vermoed ik, daarnaast lijkt 5 jan toch koud te worden

Joep

Citaat van: winter67 op zo 03 jan 2016 - 22:09
Inderdaad mooie pluim gemiddelde weer gezak dit gaat nog doorzetten vermoed ik
Dat zou kunnen maar pluim is niet echt heel best, misschien 7 leden die voor kou gaan?

winter67

Citaat van: Joep op zo 03 jan 2016 - 22:12
Dat zou kunnen maar pluim is niet echt heel best, misschien 7 leden die voor kou gaan?
Komt, omdat de meeste gelijk denken dat het gelijk vol winter wordt, op lt gaat het meestal geleidelijk en ik ben al blij met temperaturen van 3 graden beter dan de 6 op dit moment

Joep


Bacci

Ik zei niet slecht, zo positief is dat niet...Hij wordt steeds iets kouder dus vandaar.. En korte termijn ook kouder geworden...Al met al vond ik em dus niet slecht.

TMCThomas


Pluim geeft aan dat de nacht van 6 op 7 januari er een is om voor op te blijven.
Edit: Oh die stond hier boven al

Joep

Het is dan toch in een deel van van ons land tot winterweer gekomen.

Vooral de modellen in detail, zoals eerder genoemd, laten de kou in het noorden veel hardnekkiger zijn dan de meer globale modellen. Hirlam, het model van het KNMI laat bv morgen het noordoosten in de vrieslpuch, terwijl GFS tot 5 C komt in die regio.

Duiding op tóch een verrassing die gaande is? Zover wil ik nu -nog- niet gaan, maar feit is wel dat de Uitvoer een trend laat zien waarin de virtuele verzachting vanaf aanstaande donderdag toch aan het afbouwen is. Niet alleen worden de temperaturen lang niet zo hoog als eerder verwacht, geen dikke 10 C maar meer in de orde 6-8 C. Maar bovenal lijkt het er op dat de kou om ons heen veel hardnekkiger zal zijn dan eerder ingeschat. Zoals geplaatste kaart, die de temperaturen op ongeveer 1500 meter laat zien, van volgend weekend laat zien is de kou nog nadrukkelijk boven het zuiden van Scandinavie aanwezig.
Een iets veranderende koers van lagedruk kan de winter dan zomaar in de richting van de Benelux laten uitbreiden.

Mvg, Ronald de Wildt

Edit: de laatste run van EC laat nu de kou ook t/m donderdag zich handhaven in het noordoosten, bovendien wordt de trend van koudere kaarten ná volgend weekend gehandhaafd.
Glijden we nu dan toch zonder er erg in te hebben de winter in......


Joep

GFS run loopt nog maar laat het in ieder geval t/m wo nacht vriezen in NO


winter

Als het laagje woensdag een beetje gek gaat doen zou er zomaar een enorme verrassing kunnen komen voor heel Nederland of de Benelux. Kou voorraad is enorm en dicht bij.
Stel hij gaat duiken en gaat richting de Alpen, dan krijg je een trekpaard.
Moedernatuur kan doen wat ze wil!

Tam

Citeer
Pluim

Ik weet het geen plaatjes quoten maar in dit geval toch maar ff.
Heb ik nou de pluimen altijd verkeerd gelezen?
Ik zie winter schrijven dat het 5 januari koud lijkt te worden terwijl ik 6 januari zie en ik zie Thomas schrijven dat we 6 op 7 januari misschien wel op moeten blijven (ivm met witte neerslag) terwijl ik dat lees als 5 op 6 januari.

Dus bij deze voor de duidelijkheid, de dikke verticale streep die midden boven een datum staat, staat toch voor de datum om 00:00 en de drie volgende dunne verticale lijnen voor respectievelijk 06:00, 12:00 en 18:00 Nederlandse tijd inclusief de zomer en wintertijd? (dit i tegenstelling tot vele andere kaarten die UTC als uitgangspunt gebruiken?

vossejongk

Zal dan echt een pal oost of noordnoordoosten wind moeten worden, de baltische zee is nog veel te warm zoals je op het plaatje van Joep ook ziet warmt de lucht daar ook goed op.

http://en.ilmatieteenlaitos.fi/ice-conditions

Bacci

Nieuwe Hirlam niet slecht voor het Noordoosten, kaarten komen zo.. Vorstgrens komt ook wat zuidwestelijker..

Heb even dit kaartje gepakt, dit is tot hoever (zuidwestelijk) mogelijke sneeuwval kan komen...
2e kaartje, laatste kaartje van HIRLAM, kou niet meer beperkt tot het uiterste noordoosten...
Ben benieuwd wanneer code geel wordt uitgebreid...

Stephanie

Citaat van: Tam op zo 03 jan 2016 - 23:28
Ik weet het geen plaatjes quoten maar in dit geval toch maar ff.
Heb ik nou de pluimen altijd verkeerd gelezen?
Ik zie winter schrijven dat het 5 januari koud lijkt te worden terwijl ik 6 januari zie en ik zie Thomas schrijven dat we 6 op 7 januari misschien wel op moeten blijven (ivm met witte neerslag) terwijl ik dat lees als 5 op 6 januari.

Dus bij deze voor de duidelijkheid, de dikke verticale streep die midden boven een datum staat, staat toch voor de datum om 00:00 en de drie volgende dunne verticale lijnen voor respectievelijk 06:00, 12:00 en 18:00 Nederlandse tijd inclusief de zomer en wintertijd? (dit i tegenstelling tot vele andere kaarten die UTC als uitgangspunt gebruiken?
Nu  je het zegt, haha. Ik lees de pluim zoals jij beschrijft.
Joep beschrijft  woensdag eventuele sneeuw en dat is ook hoe ik het zie.
Iemand verheldering?

TMCThomas

Nu ik er zo over nadenk(en dat duurde even voordat ik het door had), Ik denk dat ik het al die tijd fout heb af gelezen. Nooit echt zo op die manier naar gekeken  ;D
Altijd gewoon Gedacht dat dat nacht was. Maar wat jullie zeggen klinkt veel logischer.

hesselsjoerd


Powered by EzPortal