Winterdiscussietopic Deel 2 - Komt Koning Winter dan eindelijk op bezoek?

Topic gezien door 353180 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 27 dec 2015 - 20:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Remy

Citaat van: WinschoterWeer op zo 03 jan 2016 - 07:37
Regen en spiegelglad in het Oldambt (Oost Groningen)
Verradelijk onzichtbaar. Al veel ongelukken gebeurd...o.a. op de A7 !
Nog geen witte wereld....
Godverdomme mee eens! Ging net bijna op mijn bek! je ziet het niet maar er zit een mooi ijslaagje over onze straat!
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Kermisspin

Volvo for life!

Ries

Ijzel ipv sneeuw? Bah, moeten we niet hebben; zo halfslachtig iets. Dan liever gauw dooi erover zodat ik morgen normaal kan fietsen. Met sneeuw was dat juist leuker geworden  ;D

Kermisspin

Citaat van: Ries op zo 03 jan 2016 - 08:30
Ijzel ipv sneeuw? Bah, moeten we niet hebben; zo halfslachtig iets. Dan liever gauw dooi erover zodat ik morgen normaal kan fietsen. Met sneeuw was dat juist leuker geworden  ;D

Nou.....wat ik met mijn steenkolen verstand een beetje begrepen heb is er later vandaag of aankomende nacht nog kans op sneeuw :)
Volvo for life!

Remy

Krokant weertje met zo'n laagje ijs.
We zitten ook letterlijk op de rand hier.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Henk1976

Was leuk autoruiten krabben in de stromende regen in Assen. Was je klaar aan een kant kon je weer beginnen aan de andere kant.  :)

Joep


Remy

Citaat van: Joep op zo 03 jan 2016 - 09:44
1-5 cm sneeuw is mogelijk in NO vanacht/morgenochtend
Prima mogelijk met deze harde wind die onze vloer koud maakt.Maar het zit echt smal op de rand nu.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Rayonhoofd

De depressietrein dendert gewoon door gedurende de gehele verwachtingsperiode van GFS oper 00Z.

K*T !
"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

MauritsKuil


ron12

Zie hier de hoogte punt, of misschien wel de diepte punt van deze winter 2015-2016 ,en een plaatje voor ijzel risico
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Ries

Flinke ijzel hier inderdaad, je hoort de boomtakken langs elkaar gaan...ongelooflijk. Wordt incl sneeuw moeilijk naar werk fietsen morgenochtend, en moet helemaal naar andere kant Stad  :o

Jelle

Nou de ijzel blijft niet liggen in een lijn onder Pieterburen en Delfzijl. Ten noorden daarvan waarschijnlijk net onder het vriespunt verwacht ik. Vanavond breidt de vorstgrens zich wel weer uit. Ik zie wel mogelijkheden voor 1-3 cm sneeuw in oost Friesland en noord Drenthe. In Groningen lijkt mij 2 tot 8 centimeter goed mogelijk.

hesselsjoerd

Nieuwste gfs is minder. Ook op LT geen kou van betekenis   :'(

Extremissimorum

Citaat van: hesselsjoerd op zo 03 jan 2016 - 13:02
Nieuwste gfs is minder. Ook op LT geen kou van betekenis   :'(

Gelukkig LT.

Ik zou me eerder bezighouden met die mogelijke stormen volgende week. GFS is daar nu ook aardig terughoudend in met windstoten tot maximaal 100 km/u (nee dat vind ik niet veel).

EC begint ook af te zwakken met windstoten tot ca. 30 m/s = 108 km/u.

Code oranje is overigens beëindigd, wel nog code geel.


vossejongk

Citaat van: Rayonhoofd op zo 03 jan 2016 - 10:11
De depressietrein dendert gewoon door gedurende de gehele verwachtingsperiode van GFS oper 00Z.

K*T !

De gehele verwachtingsperiode blijft een groot lagedrukgebied zo ten zuiden van IJsland en iets ten westen van Engeland hangen, waardoor enige hogedruk opbouw boven Scandinavië meteen wordt weggeblazen, ook het azorenhoog weet van geen wijken. Ik wil de AO en nAO wel eens zien, kan me niet voorstellen dat die negatief zijn, ondanks dat hun pluim met alle members voor vol negatief ging een paar dagen geleeen.  Zit nu op mobiel, kan iemand die kaartjes even plaatsen ?

menzo


Armand

Citaat van: vossejongk op zo 03 jan 2016 - 13:37
De gehele verwachtingsperiode blijft een groot lagedrukgebied zo ten zuiden van IJsland en iets ten westen van Engeland hangen, waardige enige hogedruk opbouw boven Scandinavië meteen wordt weggeblazen, ook het azorenhoog weet van geen wijken. Ik wil de AO en nAO wel eens zien, kan me niet voorstellen dat die negatief zijn, ondanks dat hun pluim met alle members voor vol negatief ging een paar dagen geleeen.  Zit nu op mobiel, kan iemand die kaartjes even plaatsen ?

Op lange termijn toch een leuke situatie zichtbaar. Hogedruk probeert steeds een blokkade te vormen, waardoor wij in een polaire luchtsoort komen met noordelijke winden. Door het warme zeewater kan dat leuke sneeuwbuien opleveren als alles goed zit, maar daar praten nu nog even niet over omdat de termijn te lang is.
Hier een kaartje uit de GFS 06:

We zien hier eveneens een laagje dat onder ons door gaat. Dat kan dus voor sneeuw zorgen, bij deze kaart niet doordat alles net wat te zuidelijk trekt, maar dat zijn maar details. Het gaat immers om de grote lijnen!
Later zien we nog steeds een (zwakke) blokkade op de oceaan met een stevige noordelijke wind. Hier een kaart van een dikke dag later:


Hierbij kan een redelijke warme Noordzee in de juiste omstandigheden zorgen voor flinke sneeuwbuien wat GFS ook aangeeft. Weer een detail, maar deze keer wel in ons voordeel ;) Natuurlijk nog niet boven je bed gaan hangen...  :P



Dus op lange termijn zijn er zeker enkele leuke ontwikkelingen mogelijk. Deze zijn ook goed zichtbaar in de pluim. Je moet dan eerder denken aan een stevige noordelijke stroming met winterse buien, alleen als er echt een stevige blokkade staat kan het ook langere tijd goed koud worden (ofwel een winterse periode).

Tot slot nog even de gevraagde NAO en AO kaarten:
NAO blijft rondom 0 hangen en gaat dus niet voor de volle WC van de VS tot Europa, maar dus ook niet voor een stevige blokkade


AO blijft negatief, dus de poolwervel is niet op z'n sterkst en hoge druk boven Groenland/Scandinavië/Rusland is mogelijk.

Remy

Alles is hier krokant met een ijslaagje. Net onder nul maar voelt kouder dan de noordpool ;) Straks ff video urls bijplakken.

https://www.youtube.com/watch?v=VPugRFCWCsM&feature=youtu.be
De site laadt niet beide filmpjes.Die eerste url is ook een lame video van mij :)




Net koud genoeg hier dus.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Powered by EzPortal