Winterdiscussietopic Deel 2 - Komt Koning Winter dan eindelijk op bezoek?

Topic gezien door 353244 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 27 dec 2015 - 20:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

lambik

Citaat van: matroesjka-world op za 02 jan 2016 - 19:21
Winter is net 2 weken bezig, nog even geduld hebben tot eind januari en dan barst het los..
Je zou willen dat het dan weer lente was, zo koud wordt het dan  ::)

het kan mij niet koud genoeg worden, ik bedoel winter is winter en ik mis de winters van de jaren 70,,, ::)

Extremissimorum

Toch maar even kijken hoe die stormdepressies volgende week zich ontwikkelen.
EC blijft namelijk in de pluim al dagen lang komen met eventueel windstoten tot 40 m/s = ruim 140 km/u. Lijkt me niet waarschijnlijk, maar ik sluit het niet uit. In Engeland zijn namelijk ook extreme taferelen de laatste dagen.

Armand

EC komt ook met een duikend laagje, de laatste kaarten. Mogelijk ook met sneeuwval, maar daarvoor heb ik geen kaarten om het te bevestigen.

Sneeuwvlokje

Citaat van: Armand op za 02 jan 2016 - 20:31
EC komt ook met een duikend laagje, de laatste kaarten. Mogelijk ook met sneeuwval, maar daarvoor heb ik geen kaarten om het te bevestigen.

Hallo dorpsbuurman :D
Is dat ook voor het zuiden bij ons?
Winter kom je nog? :D

Zomerliefde

EC komt ook met een duikend laagje, de laatste kaarten. Mogelijk ook met sneeuwval, maar daarvoor heb ik geen kaarten om het te bevestigen.
[/quote]
Bedoel je die op 240 uur... Daar zie ik wel een laagje dat bij Frankrijk ligt en dus inderdaad onder ons door kan gaan

Joep

Citaat van: Armand op za 02 jan 2016 - 20:31
EC komt ook met een duikend laagje, de laatste kaarten. Mogelijk ook met sneeuwval, maar daarvoor heb ik geen kaarten om het te bevestigen.
Wel een laagje maar geen sneeuwval er zit dan te weinig kou ten oosten van ons


Armand

Citaat van: Zomerliefde op za 02 jan 2016 - 20:55
EC komt ook met een duikend laagje, de laatste kaarten. Mogelijk ook met sneeuwval, maar daarvoor heb ik geen kaarten om het te bevestigen.

Bedoel je die op 240 uur... Daar zie ik wel een laagje dat bij Frankrijk ligt en dus inderdaad onder ons door kan gaan


Ja, de neerslagkaart geeft een flink signaal. Bovendien ligt de 2m temperatuur ergens tussen 1 en 3 graden overdag. Heb geen sneeuwkaart maar kan best dat ze sneeuw aangeven. Is wel lange termijn, maarja waar moet je anders naar kijken ;)

Citaat van: Sneeuwvlokje op za 02 jan 2016 - 20:42
Hallo dorpsbuurman :D
Is dat ook voor het zuiden bij ons?

Hallo, gezellig  ::)
In dit geval inderdaad voor het zuiden, maar de termijn is nog te ver om conclusies te trekken ;)

Armand

Citaat van: Joep op za 02 jan 2016 - 21:06
Wel een laagje maar geen sneeuwval er zit dan te weinig kou ten oosten van ons



Ik zie het ja, bedankt voor het kaartje! In deze situatie moet je het vaak ook hebben afkoeling door een hogere intensiteit.

TMCThomas

Op de lange termijn onzekerheid weer groter. (Vanaf de 12e)


Zynex

Toch een flink aantal leden die het zelfde berekenen.



"compact"

ron12

Citaat van: Remy op za 02 jan 2016 - 17:20
Ik kijk hier uit op windmolens met een mast hoogte van 135m Die dingen hebben allemaal een weerstation aan boord om stroomopwekking te regelen,de wiek verwarming bij vorst aan te zetten en bij storm het ding uit te zetten. Worden die gegevens eigenlijk landelijk ergens verzameld? Dat moet inmiddels toch een zeer interessante informatie bron zijn.
Windstats http://www.windstats.nl/index.php Moet ergens nog een site zijn maar die kan ik nu niet zo snel vinden
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

matroesjka-world

Citaat van: lambik op za 02 jan 2016 - 19:31
het kan mij niet koud genoeg worden, ik bedoel winter is winter en ik mis de winters van de jaren 70,,, ::)

Ja die mis ik ook, ooit komen ze weer terug :)
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Unknown-user1778

op die lange termijnen zijn er altijd wel leden die onzeker zijn en voor koud gaan.. eerst stond de overgang naar koud gepland voor 4/ 5 januari. nu is het weer 12! Sterkte sneeuwliefhebbers... ik ben er ook een van maar geloof het niet meer!  :(

Stephanie


Danny

Citaat van: Zomerliefde op za 02 jan 2016 - 20:55
EC komt ook met een duikend laagje, de laatste kaarten. Mogelijk ook met sneeuwval, maar daarvoor heb ik geen kaarten om het te bevestigen.

Bedoel je die op 240 uur... Daar zie ik wel een laagje dat bij Frankrijk ligt en dus inderdaad onder ons door kan gaan

Dat laagje 'duikt' niet maar komt juist van voor de kust van Spanje (waar het ontstaat) naar het noorden toe volgens EC. Daarbij zit er totaal geen kou in het laag op middelbare hoogte (850 hPa ten laagste rond 0). Kans op sneeuw vanuit dit lage druk gebiedje lijkt mij uiterst klein gezien de vulling, de koers en het tijdsbestek van de kaart (+240).

Danny

Citaat van: Zynex op za 02 jan 2016 - 23:01
Toch een flink aantal leden die het zelfde berekenen.


Zowel EC als GFS laten de optie halverwege de maand open. Helaas zit er voorlopig niks in voor die tijd dus laten we ons dan maar op de 12e en verder focussen wat winter betreft. Meer hoop, dan de lange termijn voor serieus winterweer valt er voorlopig nog niet te halen.

Bacci

GFS weer heerlijk op lange termijn. GFS geeft dit al een paar keer aan, vanaf de 14/15 omslag naar (echt) kouder weer.

vossejongk

Citaat van: Bacci op zo 03 jan 2016 - 01:31
GFS weer heerlijk op lange termijn. GFS geeft dit al een paar keer aan, vanaf de 14/15 omslag naar (echt) kouder weer.

Zet er dan ook ff iets van een pluim en/of hpa kaart bij ;)

Edit: Ik heb zelf werkelijk zowat alle modellen nagekeken
(
GFS
ECMWF
JMA
ICON/DWD
GEM/CMC
NAVGEM
COAMPS
NASA GEOS5
CMA
FIM
NCMRWF
CPTEC
WMC Moscou 
)

En geen enkel model ziet t/m 10 januari ook maar iets van winter. Sterker nog, zelfs in Moscou gaat het gemiddeld +5 worden, alleen hoog in scaninavie nog wat vorst.

Moet wel heel raar gaan wil het nog wat worden :S

Remy

Ghmm ijsregen met een vlok sneeuw hier nu,blijft niet liggen op de warme straat maar wel echte bevroren neerslag die uit de lucht valt.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

WinschoterWeer

Regen en spiegelglad in het Oldambt (Oost Groningen)
Verradelijk onzichtbaar. Al veel ongelukken gebeurd...o.a. op de A7 !
Nog geen witte wereld....

Powered by EzPortal