Winterdiscussietopic Deel 2 - Komt Koning Winter dan eindelijk op bezoek?

Topic gezien door 352948 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 27 dec 2015 - 20:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

winter67

Gfs pluim nog triester geworden zelfs no is de kans op winter kleiner geworden, oper 1 van de koudste leden daar

Donnydekoning

Op dit moment vorst is het uiterste oosten van Duitsland... volgens GFS zou de vorst nu pas halverwege Polen moeten zitten, dus de kou zit dichterbij dat voorspelt door GFS ;)

winter67

Citaat van: Donnydekoning op wo 30 dec 2015 - 12:50
Op dit moment vorst is het uiterste oosten van Duitsland... volgens GFS zou de vorst nu pas halverwege Polen moeten zitten, dus de kou zit dichterbij dat voorspelt door GFS ;)
Dat viel me ook al op, gisteren zou het in West Polen 6-4 graden worden volgens gfs uiteindelijk 2, -3 maar of het een pluspunt voor ons is betwijfel ik

AO blijft negatief NAO ook iets negatief

Oxize

Vind het vandaag het al flink koeler. Laten we hopen dat de winter zijn intrede doet en even blijft.
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Borislav

GEM opnieuw koud!


Wat laat gfs voor temperatuur in europa zien voor nu en wat is het verschil met de actuele temperatuur  in europa ?
Borislav Lekic

NitroGenetics

het gemiddelde tempratuur momenteel is normaal voor het jaar, maar dan vergeten we de paar koude uitschieters die ervoor zorgen dat het gemiddelde omlaag gaat, in feite kom ik gewoon op normaal of boven gemiddelde van het jaar wat betreft de pluim. de enige optie hier is dat de laag zich zuidelijk van Nederland trekt en zich naar zuidoosten beweegt, waardoor we een tijdelijk oostelijke wind krijgen voor een dagje maar gevolgd door de warme zeelucht vanuit het westen zitten we gewoon weer in onze waardeloze klimaat tempraturen, kortom ik geef het hooguit 10% kans dat we daadwerkelijk überhaupt sneeuw krijgen in Nederland, laat staan diepvries tempraturen. de media hype en de hype hier op het forum is daarmee teniet gedaan. winter?? onzin.

Jan van Ooijen

Tot 5cm sneeuw mogelijk de 3de januari in het noordoosten

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

GeneralDuke

Ik lees wel vaker dat modellen er 'actueel' niet helemaal goed opzitten, zoals ik hier net las een paar graden te warm in Polen? Hoe kan dat? Een weermodel wordt iedere 6 uur opnieuw geïnitialiseerd, waarom gebeurt dat dan niet met de daadwerkelijke waardes? Of mis ik iets...?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Armand

Citaat van: GeneralDuke op wo 30 dec 2015 - 15:18
Ik lees wel vaker dat modellen er 'actueel' niet helemaal goed opzitten, zoals ik hier net las een paar graden te warm in Polen? Hoe kan dat? Een weermodel wordt iedere 6 uur opnieuw geïnitialiseerd, waarom gebeurt dat dan niet met de daadwerkelijke waardes? Of mis ik iets...?

Het was/ is juist een paar graden kouden dan aanvankelijk voorspeld. Zo zie je maar dat nog niks bepaald is. Heel veel kouder is het niet, dus er zal voorlopig nog even geen voordeel voor ons aan vastzitten.

GeneralDuke

Citaat van: Armand op wo 30 dec 2015 - 15:21
Het was/ is juist een paar graden kouden dan aanvankelijk voorspeld. Zo zie je maar dat nog niks bepaald is. Heel veel kouder is het niet, dus er zal voorlopig nog even geen voordeel voor ons aan vastzitten.

Oh ja het is idd kouder dan het model. Maar dan staat mijn vraag nog steeds: hoe kan dat?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

pietjelol

Citaat van: GeneralDuke op wo 30 dec 2015 - 16:02
Oh ja het is idd kouder dan het model. Maar dan staat mijn vraag nog steeds: hoe kan dat?
Om het maar heel cliché te zeggen het is en blijft het weer. En dat doet het uiteindelijk toch wel waar het zelf zin in heeft.

Jasneker

 En ook op de Noordpool worden de komende dagen extreme temperaturen verwacht, die plaatselijk tot 50 graden Celcius hoger liggen dan normaal is voor de tijd van het jaar. 'Het ijs gaat de komende dagen snel smelten.
Met die prak warmte daar ben ik bang dat de winter aspiraties verder naar beneden kunnen worden gesteld...

Normaal gezien is het in de winter -30 tot -40 graden Celsius op de Noordpool, maar momenteel is het er door een zware storm die op weg is naar IJsland 2 tot 4 graden. Als de storm evolueert zoals verwacht, kan het tot 50 graden warmer worden dan normaal, aldus wetenschappers van de Amerikaanse weerdienst NOAA.

'De komende dagen worden temperaturen tot 5 graden Celcius verwacht. Er wordt momenteel warme atlantische lucht met de snelheid van een sneltrein naar de Noordpool', zegt Dehenauw.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151230_02042870

V393879

Alles zit zowel tegen deze winter. Zelfs de noordpool is veel te warm. Deze arme winter die zelfs tot nu toe geen enkele nachtvorst van betekenis had . Maar ons wel met paasbloemen tulpen en veel voorjaarsbloeiers bracht. zelfs appel en peer staan in bloei . Wat zal ons de lente brengen ik denk een lente zonder bloemen . De natuur is van de slag We leven in een heel ander klimaat dan 40 jaar geleden. Persoonlijk denk ik dat de mens er toch voor een deel tussen zit . De mens eist te veel van de natuur. Nu mogen we spreken over koning zomer

GeneralDuke

Citaat van: pietjelol op wo 30 dec 2015 - 16:16
Om het maar heel cliché te zeggen het is en blijft het weer. En dat doet het uiteindelijk toch wel waar het zelf zin in heeft.

Nee dat snap ik.
Ik begreep uit berichten hier dat een model er naast kan zitten bij tijdstap +0, ofwel de eerste tijdstap, de initialisatie. Mijn vraag is dus: waarom wordt een weermodel niet correct geïnitialiseerd? Of is mijn begrip in eerste instantie al verkeerd? :P
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Jelle

Tot en met 4 januari is de nieuwe run v/h GFS iets minder koud. Nauwelijks vorst voor het noordoosten. In dat geval ook minder kans op sneeuw daar.

menzo

Rond 6 januari, Rusland veel kouder maar het komt veel minder ver Europa in.

sven1467

Citaat van: Jasneker op wo 30 dec 2015 - 16:16
En ook op de Noordpool worden de komende dagen extreme temperaturen verwacht, die plaatselijk tot 50 graden Celcius hoger liggen dan normaal is voor de tijd van het jaar. 'Het ijs gaat de komende dagen snel smelten.
Met die prak warmte daar ben ik bang dat de winter aspiraties verder naar beneden kunnen worden gesteld...

Normaal gezien is het in de winter -30 tot -40 graden Celsius op de Noordpool, maar momenteel is het er door een zware storm die op weg is naar IJsland 2 tot 4 graden. Als de storm evolueert zoals verwacht, kan het tot 50 graden warmer worden dan normaal, aldus wetenschappers van de Amerikaanse weerdienst NOAA.

'De komende dagen worden temperaturen tot 5 graden Celcius verwacht. Er wordt momenteel warme atlantische lucht met de snelheid van een sneltrein naar de Noordpool', zegt Dehenauw.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151230_02042870

Misschien juist een positieve ontwikkeling, normaal heerst er een thermisch hoog aan de grond op de noordpool met een laag op grote hoogte daarboven, dat voor de poolwervel verantwoordelijk is...nu dat systeem afwezig is, wordt de kans op blokkades rond de 60ste breedtegraad (bijvoorbeeld een Scandihoog) groter. De puzzelstukken moeten dan wel goed vallen en zo een hoog moet geen rug vormen met een ander hoog, zodanig dat we aan de warme westflank van de rug vallen zoals we helaas de afgelopen weken hebben gezien....kan iemand voorspellen of het nog de goede kant op kan rollen?

Bacci

Wat willen we toch altijd meteen zoveel. Ik ga niet klagen, typisch hollands winterweer, kom maar op. Het zit de laatste jaren gewoon even niet mee met de winters, soms heb je gewoon zo'n periode (om nou gelijk te zeggen, opwarming van de aarde, vind ik ook een beetje makkelijk, zoiets kun je alleen over een grote tijdsperiode zeggen. En laat het nou zo zijn dat een paar jaar terug we wel koude winters hebben gehad. Schaatsen, sneeuw en alles).

Verder is er nu in ieder geval weer kou aanwezig in Europa, de Alpen krijgen weer sneeuw etc.
Heb het gevoel dat Maart ook best eens koud kan worden.

En nog over de pluim, nog steeds hetzelfde, grote onzekerheid. Nu wel iets zachter inderdaad, wordt het weer niets? we zullen zien. Kansen zijn in ieder geval nog niet verkeken.

ron12

Zowel (ver) ten westen en oosten van Nederland, zit koudere lucht tegen over normaal op 850 hpa hoogte :-\
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Armand

Citaat van: sven1467 op wo 30 dec 2015 - 17:24
Misschien juist een positieve ontwikkeling, normaal heerst er een thermisch hoog aan de grond op de noordpool met een laag op grote hoogte daarboven, dat voor de poolwervel verantwoordelijk is...nu dat systeem afwezig is, wordt de kans op blokkades rond de 60ste breedtegraad (bijvoorbeeld een Scandihoog) groter. De puzzelstukken moeten dan wel goed vallen en zo een hoog moet geen rug vormen met een ander hoog, zodanig dat we aan de warme westflank van de rug vallen zoals we helaas de afgelopen weken hebben gezien....kan iemand voorspellen of het nog de goede kant op kan rollen?

Ik weet daar eigenlijk nog niet veel vanaf. Heb dit verhaal ook al eens gehoord, maar weet ook niet hoe het precies zit.

GEM is ook wel mooi voor 5 januari.
Noorden zit al vanaf 3 januari non stop in de sneeuw volgens deze run. Vervolg is helaas niet al te best.

Powered by EzPortal