Winterdiscussietopic Deel 2 - Komt Koning Winter dan eindelijk op bezoek?

Topic gezien door 353276 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 27 dec 2015 - 20:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Energizer85

Er zijn nog wel wat koude leden over... Hopen gewoon op een nieuwe goeie run, het zal toch ook wel eens andersom verkeren?

Rayonhoofd

Even een praktische vraag: is het niet meer mogelijk om een afbeelding bij het profiel weer te geven ?
"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

winter67

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 30 dec 2015 - 10:02
Tip, kijk naar het gemiddelde
Dat vind ik persoonlijk de grootste onzin om naar gemiddelde te kijken iedereen ziet dat er maar 6 leden enigszins winter zijn dus 16 leden rond of boven normaal daarnaast stel dat er 3 leden voor -10 gaan dan klopt de gemiddelde helemaal niet

Jan van Ooijen

Citaat van: winter67 op wo 30 dec 2015 - 10:17
Dat vind persoonlijk de grootste onzin om naar gemiddelde te kijken iedereen ziet dat er maar 6 leden enigszins winter zijn dus 16 leden rond of boven normaal daarnaast stel dat er 3 leden voor -10 gaan dan klopt de gemiddelde helemaal niet

Gemiddelde is er niet voor niets, is het gemiddelde van alle leden. Naar de oper kijken en er 2 graden bij optellen vind ik persoonlijk de grootste onzin. Maar goed, wordt niet voor niets hier altijd gezegd.... wachten op de pluim
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

zorba

Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Rayonhoofd

Citaat van: winter67 op wo 30 dec 2015 - 10:17
Dat vind ik persoonlijk de grootste onzin om naar gemiddelde te kijken iedereen ziet dat er maar 6 leden enigszins winter zijn dus 16 leden rond of boven normaal daarnaast stel dat er 3 leden voor -10 gaan dan klopt de gemiddelde helemaal niet

Het "gemiddelde" is in dit geval de mediaan van de 50 verschillende berekeningen en niet het gemiddelde van de temperaturen, zoals jij dit interpreteert.
"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

Rayonhoofd

"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

GeneralDuke

Citaat van: Bacci op di 29 dec 2015 - 19:55
Ik erger me zo aan dat ik geen detail kaarten kan bekijken van het ECMWF en maar steeds 24 uur vooruit. Maar van wat ik gezien heb, is het niet slecht?

Op weathercast.co.uk kun je een gratis account aanmaken. Vervolgens heb je daar gedetailleerde EC-kaarten :)
Interface is alleen wel bagger maargoed.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

DSDLimburg

Citaat van: winter67 op wo 30 dec 2015 - 10:17
Dat vind ik persoonlijk de grootste onzin om naar gemiddelde te kijken iedereen ziet dat er maar 6 leden enigszins winter zijn dus 16 leden rond of boven normaal daarnaast stel dat er 3 leden voor -10 gaan dan klopt de gemiddelde helemaal niet
Nou ja zo als jij een pluim leest, gemiddelde is er niet voor niets. Leden die boven normaal of onder normaal zijn kunnen een trend aangeven welke richting we misschien opgaan. Dat wil dan nog niet zeggen dat het ook uit komt. het weer blijft het weer en kan dan ook met de dag zo omslaan.
seizoen 2018/2019

Donnydekoning


Armand

Noordoosten is vrijwel zeker om in ieder geval wat (natte) sneeuw te gaan zien op 4/5 jan, alleen GFS doet daar af en toe nog wat moeilijk over. Midden Nederland kan misschien een dagje van wat (natte) sneeuw en vorst genieten, meer zit er (nog) niet in. Zuid Nederland lijkt gewoon terug te gaan naar 1 of 2 dagen temperaturen rond normaal (een graad of 4/5) en heel misschien ook wat (natte) sneeuw. Na volgende week vrijdag is de kans zeer aanemelijk dat we in het hele land terug gaan naar temperaturen iets boven normaal, al is de termijn natuurlijk nog te groot om dit te bevestigen.

Na de GFS 06 pluim volgt er weer een kansenkaart voor (natte) sneeuwval op 4 en 5 januari.

Floris!

Citaat van: Rayonhoofd op wo 30 dec 2015 - 10:26
Het "gemiddelde" is in dit geval de mediaan van de 50 verschillende berekeningen en niet het gemiddelde van de temperaturen, zoals jij dit interpreteert.
Dit doet pijn aan mijn ogen. Het gemiddelde is niet hetzelfde als de mediaan! En als het KNMI dit het gemiddelde noemt van 51 lijntjes, zal dat wel het gemiddelde zijn en niet de mediaan...

Global warming

Hallo,

Ik lees al een tijdje mee en kon het niet laten om te reageren. Ben werkzaam in de luchtvaart en kom dagelijks in aanraking met meteo producten.

December was zo extreem warm ook in oost europa tot ver voorbij Moskou dat zelfs bij een omslag het anders zou gaan als in andere jaren.

Hele delen van europa horen nu bevroren te zijn en bedekt met sneeuw. Omdat dat niet zo is en de watertemperaturen overal ver boven het gemiddelde zijn zie ik geen enkele mogelijkheid voor een strenge januari.

Verder is er een gouden regel: In een zachte winter winnen de zachte verwachtingen  altijd......en het is een zachte/warme winter.


Armand

Even het probleem over gemiddelde en mediaan oplossen: Stel je hebt 8 temperaturen: 1 - 12 - 8 - 9 - 14 - 15 - 16 - 5
Gemiddelde is alles bij elkaar opgeteld, gedeeld door 8; ofwel  80 : 8 = 10.0 graden.
Mediaan is de middelste waarde, hiervoor stel je eerst de temperaturen van laag naar hoog op: 1 - 5 - 8 - 9 - 12 -14 - 15 - 16
Dan pak je het middelste getal, maar we hebben nu een even aantal dus dat kan niet. Dit kan alleen bij een oneven aantal.
In dit geval neem je dan de twee middelste getallen en deel je deze door twee: ( 9 + 12 ) : 2 = 10.5 graden.

Je ziet dus dat het gemiddelde en de mediaan vaak bij elkaar liggen, soms kunnen ze ook de gelijke waarde hebben. Mediaan is echter een betere manier om de verhoudingen te zien. Stel je hebt 16 leden die voor warm weer gaan met 10+ graden en je hebt 4 leden die extreem koud weer aangeven met -15 graden. Het gemiddelde ligt dan onder de 10 graden, terwijl de mediaan tussen die 16 warme leden zit.

Terug naar het weer:
Bij GEM zitten er ook enkele koude leden tussen, een cluster van 20% gaat voor een lading sneeuw en kou voor de gehele Benelux.


Bijbehorende temperaturen zijn voor overdag

winter67

Van winterweer is ook in het nieuwe jaar absoluut geen sprake. Wel is de extreme warmte voorbij! #Rotterdam #ECMWF https://t.co/XQPZJCFh9J
Volgens Ed Aldus

Winterse start van 2016 lijkt meer op valse start... Pruttel-de-pruttel. https://t.co/rfUSONCD7Y
Volgens Helga

Gfs niet slecht laagje duikt dit keer onder geen westen winden

Jelle

Op korte termijn is GFS 06 niet onaardig. Vorst valt vanaf de 3e in en het noordoosten heeft daarna meteen een ijsdag. Op lange termijn zal het uiteraard geen winter opleveren. Dat komt overal in terug dus daar gaat het GFS echt niet in veranderen.

Donnydekoning


Mrkos


Jelle

Ergens lijkt de nieuwe run v/h GFS een beetje op de tweedeling van twee jaar terug. Toen het -8 was in Groningen met een dikke laag sneeuw en bij mij in Zwolle ruim 5 graden. Als er daar meer dan 5 centimeter valt op maandag zit ik in de trein naar Groningen met mijn vrij reizen :P, moet het niet later vallen want dan zit ik weer met school.

Rayonhoofd

Citaat van: Armand op wo 30 dec 2015 - 10:55
Even het probleem over gemiddelde en mediaan oplossen: Stel je hebt 8 temperaturen: 1 - 12 - 8 - 9 - 14 - 15 - 16 - 5
Gemiddelde is alles bij elkaar opgeteld, gedeeld door 8; ofwel  80 : 8 = 10.0 graden.
Mediaan is de middelste waarde, hiervoor stel je eerst de temperaturen van laag naar hoog op: 1 - 5 - 8 - 9 - 12 -14 - 15 - 16
Dan pak je het middelste getal, maar we hebben nu een even aantal dus dat kan niet. Dit kan alleen bij een oneven aantal.
In dit geval neem je dan de twee middelste getallen en deel je deze door twee: ( 9 + 12 ) : 2 = 10.5 graden.

Je ziet dus dat het gemiddelde en de mediaan vaak bij elkaar liggen, soms kunnen ze ook de gelijke waarde hebben. Mediaan is echter een betere manier om de verhoudingen te zien. Stel je hebt 16 leden die voor warm weer gaan met 10+ graden en je hebt 4 leden die extreem koud weer aangeven met -15 graden. Het gemiddelde ligt dan onder de 10 graden, terwijl de mediaan tussen die 16 warme leden zit.

Bedankt voor de heldere uiteenzetting (was zelf te lui om het op deze manier te verwoorden ;-), dit is wat ik aan wil geven. Gemiddelde en mediaan zijn natuurlijk verschillende statistische parameters.


"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

Powered by EzPortal