Winterdiscussietopic Deel 2 - Komt Koning Winter dan eindelijk op bezoek?

Topic gezien door 353184 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 27 dec 2015 - 20:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

snowsquall

Don't get excited!!.....Al zou er morgen een sneeuwstorm op de kaarten staan :), dan NOG is er geen zekerheid dat ie komt. :'(
Dat hebben we in het verleden al genoeg meegemaakt.... Denk maar aan die winter(weet niet meer welk jaar) dat het bij de oosterburen mega winter was met flink veel sneeuw en in NL drie keer niks.

Hopen en afwachten of er een winterinval zoals op 31-12-78 kwam ;D (volgens mij zagen ze die ook niet aankomen) meer kun je niet doen.

winter67


Armand

Even een kort stukje over eventuele sneeuwkansen voor 4 en 5 januari. 

Als we kijken naar zowel de pluimen van EC als van GFS zien we op maandag 4 januari en dinsdag 5 januari de neerslagkansen wat stijgen. Koude lucht bevind zich op dat moment bij onze oosterburen en mogelijk al in (het uiterste noordoosten van) Groningen. Hiermee zullen dus ook de sneeuwkansen stijgen.

In de buurt van Ierland domineert op dat moment de lage druk, met een uitloper van lage druk richting de Benelux. Hieruit kan mogelijk ook een klein apart laagje worden gevormd.



Aan de voorzijde hiervan zien we sterke zuidoostelijke tot oostelijke stroming opsteken, waardoor er koude lucht richting Noord- en Midden Nederland wordt gestuurd. Aan de achterzijde hiervan zien we een westelijke stroming opsteken met relatieve warme lucht voor Zuid-Nederland en Belgiƫ. Ergens rond de Grote Rivieren ligt op dat moment een sterke scheidingslijn. Maar de termijn is nog ongeveer een week dus deze lijn kan altijd nog opschuiven naar het noorden of zuiden.

In dit scenario zal er in het noordoosten en uiterste oosten (natte) sneeuw vallen, die overigens niet direct zal blijven liggen op de warme ondergrond. 

De zuiderlingen van Nederland en de Belgen zullen zich natuurlijk afvragen of er dan alsnog een kans is dat ook zij in de sneeuw komen te zitten als het lagedrukgebied ten noorden overtrekt. Jazeker, die kans is aanwezig, maar wel klein. Stel er vormt zich een laagje, als dat laagje overtrekt richting Duitsland kom je even in een noord(oostelijke) wind terecht, waardoor er alsnog regen kan overgaan in (natte) sneeuw met de juiste omstandigheden en timing.

Om de voorlopige kansen voor elke regio een beetje duidelijker te maken heb ik een kaartje gevormd voor de kans op (natte) sneeuw op 4 en 5 januari. Momenteel heeft het uiterste noordoosten van Groningen de meeste kans. De regel is, hoe meer naar het zuidwesten, hoe kleiner de kans op sneeuw. Natuurlijk moet je je nog niet hechten en de grenzen en bijbehorende percentages, want de tijd leert ons dat er nog veel kan schuiven. Dit is alleen een weergave hoe het er nu naaruit ziet volgens de recente runs van ECMWF en GFS/GFS P. Doordat GEM een beetje afwijkt heb ik deze (nog) niet toegevoegd aan de samenstelling van de verwachting. Over een aantal runs een update!




Bacci

Jeetje vind die 9 graden nu al frisjes, gaat best koud aanvoelen dan komende week aangezien we zo gewend zijn geraakt aan het zachte weer.

@Armand, mooi uitgelegd. Vind het wel erg spannend, pluim geeft rond het weekend en op maandag nog een duidelijke spreiding, daarna is vanaf dinsdag de kans op kou en sneeuw duidelijk groter (al dan niet tijdelijk). Maar is het zo als de eerste storing op maandag zuidelijker gaat, de kans op kouder weer daarna ook toeneemt? aangezien de kou dan al terrein gewonnen heeft.

TaL

Citaat van: Bacci op di 29 dec 2015 - 15:41
Jeetje vind die 9 graden nu al frisjes, gaat best koud aanvoelen dan komende week aangezien we zo gewend zijn geraakt aan het zachte weer.

Bah ja, volgende week dan hier gewoon waterkoud met regen  :-[, als die winter toch niet verder zou raken dan Groningen doe voor hier dan maar het huidige weer want ik vind dit in tegenstelling tot velen echt nog zalig weer en heel goed te pruimen ;)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Donnydekoning


winter67


GeneralDuke

Heeft een breder hogedrukgebied boven Scandinaviƫ, tweede laagje rond 7 januari ligt wat noordelijker. Alleen komt er daarna vrij snel weer een zuidweststroming opsteken...
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

J

Als we nou allemaal heel veel vuurwerk afsteken komen er zo veel dampen dat alles net zuidelijker trekt dan verwacht, waarom zou je als drukgebied immers door vieze dampen willen? Waardoor het precies zo valt dat het laagje dagen later ook tientallen kilometers lager trekt, en het is feest. Als er meteorologische sprookjes bestonden, zou deze best goed zijn, vind ik.

Even zonder dollen, ik hoop echt op het beste, maar ik vrees gewoon dat het net niet wordt (in ieder geval voor het grootste deel van het land). Oper en control in pluim EC zijn sinds veel runs nu ook weer positief, nu dus hopen dat die trend niet doorzet met de pluim van vanavond en hopen dat de leden die voor kou gaan nu op dit moment niet ook nog eens verdwijnen.

Jasneker

Depressie Frank trekt op het moment over Ierland en zal Engeland schampen en daar opnieuw en bak regen brengen met storm.
Daarna trekt de depressive naar Ijsland en brengt vrachten warme lucht naar de Noordpool.

Ik ben benieuwd over wat dat van uitwerking zal hebben op ons weer de komende tijd.
http://www.smh.com.au/environment/weather/bomb-cyclone-to-spike-arctic-temperatures-add-to-uks-flooding-woes--20151228-glw1u8.html

The storm will also drag warm air over the high Arctic. with the North Pole temperatures likely to climb to 1-2 degrees above zero on Wednesday - or 41-42 degrees above average for this time of year, Mr Scribber said

Donnydekoning


Erik V

Zoals ik het bekijk met dat "gevecht" tussen wat en koud wint de warme optie vaak. Zoals de afgelopen jaren al vaker gebeurt Is (naar mijn gevoel). Worden we eerst helemaal wild van doe mooie kaarten gaat het weer net niet lukken. Jammer, maar dat hebben we nu eenmaal hier met dit klimaat....

joboy52

Er gaat een laagje onder Nederland en een groot deel van Belgiƫ door, weet alleen niet of de temperaturen geweldig zijn voor sneeuw.
EDIT, vervolg goed laagje trekt duitsland in, temps in het oosten rond het vriespunt

GeneralDuke

Laagje is denk ik nu iets te noordelijk. Neerslagkaartje geeft ook voornamelijk regen.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Armand

Citaat van: GeneralDuke op di 29 dec 2015 - 17:23
Laagje is denk ik nu iets te noordelijk. Neerslagkaartje geeft ook voornamelijk regen.

Kijk maar eens eentje verder ;)

joboy52

Citaat van: GeneralDuke op di 29 dec 2015 - 17:23
Laagje is denk ik nu iets te noordelijk. Neerslagkaartje geeft ook voornamelijk regen.

Nou hij is prima hoor  :D Ik denk dat het vervolg van de run best wel eens positief kan uitpakken, even afwachten.

winter67

Citaat van: joboy52 op di 29 dec 2015 - 17:25
Nou hij is prima hoor  :D Ik denk dat het vervolg van de run best wel eens positief kan uitpakken, even afwachten.
Niks moois aan dat laagje van 5 jan geeft geen sneeuw temperatuur te hoog daarna lijkt het gewoon kwakkel

joboy52

Citaat van: winter67 op di 29 dec 2015 - 17:28
Niks moois aan dat laagje van 5 jan geeft geen sneeuw temperatuur te hoog daarna lijkt het gewoon kwakkel

Ja als ik naar de temperatuur kaartjes kijk op resolutie moet ik je toch gelijk geven. Alsnog vind ik het vervolg beter dan GFS06

PatrickM

GFS12z oper tot nu toe wel beter dan 06z; een stuk koeler en nog steeds wat sneeuwkansjes op de kaart.

Energizer85


Powered by EzPortal