Winterdiscussietopic Deel 2 - Komt Koning Winter dan eindelijk op bezoek?

Topic gezien door 353275 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 27 dec 2015 - 20:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

flyerke

ik blijf optimistisch, ik heb het gevoel dat gfs parallel een beetje voorloopt op de gewone gfs waar we allemaal naar kijken. Ik wil zeggen dat wat gfs parallel nu aangeeft, de gewone gfs dit ook zal aangeven binnen een paar runs. Ik kan verkeerd zijn maar dat is mijn gevoel. EC blijft goed.
Winter is coming

JerryL

Citaat van: Jan van Ooijen op di 29 dec 2015 - 10:54
Ruikt naar pro globalwarming....

Helga zit enorm in die bubble van GlobalWarming. Zij schreeuwt ook altijd het hardst als het te warm voor de tijd van het jaar is, zodra het te koud is hoor je mevrouw dat niet zo enorm breed uitmeten. Typisch voor de GlobalWarmingCliek.

Armand

De run van GEM is zeer, maar dan ook echt zéér slecht. Slecht 1 lid gaat voor vorst!   :-\


winter67

Citaat van: Armand op di 29 dec 2015 - 12:05
De run van GEM is zeer, maar dan ook echt zéér slecht. Slecht 1 lid gaat voor vorst!   
Dat is ook gelijk de reden dat niemand gem kijkt echt ongeloofwaardig een beetje navgem achtig die kwam in de zomer met meer dan 40 graden

JerryL

Onwaarschijnlijk zo rap als het weer op de kaarten omsloeg tussen 22 en 25 december en nu kennelijk opnieuw. Dan rijst bij mij de vraag hoe lang het nog gaat duren voordat we meer concrete/betrouwbare weersverwachtingen kunnen berekenen. Hier valt nog veel winst te behalen.

DSDLimburg

seizoen 2018/2019

Mrkos

Bij die nieuwe GEFS gaat het laagje toch onder ons door of niet?

Erik V

Dit is zoooo verschrikkelijk saai weer. Een Lkkre kou-inval zou mijn humeur goed doen.

Armand

Nog even wat extra uitleg. Je kunt wel een duikend laagje hebben zoals bij de control. Maar als de wind niet uit het oosten komt dan zit je alsnog in warme lucht. Normaal gesproken is de lucht wel koud genoeg als deze uit het zuidoosten waait, maar omdat het in Zuid-Duitsland en de Alpen ook geen winter is heb je hier weinig aan.

Als de wind bij zo'n laagje meer oostelijk gaat waaien dan zit je wel in de kou. Hieronder twee kaartjes, bovenste is van member 1. We zien oostelijke wind en de zwarte lijn is de grens tussen regen en sneeuw. Onderste kaart is de control, hier meer zuidoostelijkere wind terwijl het laag toch zuidelijker koerst dan bij member 1. Toch ligt door die zuidoostelijke wind de grens tussen sneeuw en regen wat noordelijker!

Mrkos

Tnx Armand, het is nogal een kunst op kaarten te lezen, but i am trying ;)

Edwin

Oudejaarsavond is het gewoon droog. Ik zie alleen regen in de ochtend en vroege middag hier in het Oosten. Als het in de avond en om 00 uur maar droog is. Daarna wat kouder, maar ik noem het niet echt winter...
Never Stop Exploring

GeneralDuke

Citaat van: Armand op di 29 dec 2015 - 11:59
Hier kun je hem vinden: http://meteociel.fr/modeles/gfse_cartes.php?runpara=1
De runs lopen iets achter op de reguliere GFS run, dus GFS P 06 is nog niet binnen.

GFS Parrallel is een (experimentele), verbeterde versie van de reguliere GFS. Ergens in April/Mei zou GFS Parrallel de normale GFS run overnemen.

Ok dank!

Citaat van: Armand op di 29 dec 2015 - 12:24
Nog even wat extra uitleg. Je kunt wel een duikend laagje hebben zoals bij de control. Maar als de wind niet uit het oosten komt dan zit je alsnog in warme lucht. Normaal gesproken is de lucht wel koud genoeg als deze uit het zuidoosten waait, maar omdat het in Zuid-Duitsland en de Alpen ook geen winter is heb je hier weinig aan.

Als de wind bij zo'n laagje meer oostelijk gaat waaien dan zit je wel in de kou. Hieronder twee kaartjes, bovenste is van member 1. We zien oostelijke wind en de zwarte lijn is de grens tussen regen en sneeuw. Onderste kaart is de control, hier meer zuidoostelijkere wind terwijl het laag toch zuidelijker koerst dan bij member 1. Toch ligt door die zuidoostelijke wind de grens tussen sneeuw en regen wat noordelijker!

Hoe weet je zo ongeveer waar die sneeuwgrens ligt? Kijken waar het nulgradenniveau ligt, of is het belangrijker hoe koud de bovenlucht is?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Bacci

Citaat van: Armand op di 29 dec 2015 - 11:59
Hier kun je hem vinden: http://meteociel.fr/modeles/gfse_cartes.php?runpara=1
De runs lopen iets achter op de reguliere GFS run, dus GFS P 06 is nog niet binnen.

GFS Parrallel is een (experimentele), verbeterde versie van de reguliere GFS. Ergens in April/Mei zou GFS Parrallel de normale GFS run overnemen.

Moeten we dan niet gewoon de Parrallel volgen?  ;)

winter67

Gfs pluim langzamerhand meer koude leden dan vorige run no heel erg mooi

Donnydekoning


DSDLimburg

Citaat van: GeneralDuke op di 29 dec 2015 - 12:30
Ok dank!

Hoe weet je zo ongeveer waar die sneeuwgrens ligt? Kijken waar het nulgradenniveau ligt, of is het belangrijker hoe koud de bovenlucht is?

Kijken naar nulgraden niveau, dauwpunt in de gaten houden, ook kijken naar de bovenlucht en vorstgrens.
seizoen 2018/2019

gilleeesss

Beetje jammer dat het niet verder dan NO geraakt momenteel. Maar is alvast wel interesant om te volgen

flyerke

Winter is coming

Eveline

ik zou zeggen ja, wind uit het oosten, laagje onder nederland door, dus allemaal in de sneeuw?

Armand

Citaat van: Mrkos op di 29 dec 2015 - 12:27
Tnx Armand, het is nogal een kunst op kaarten te lezen, but i am trying ;)

Heeft bij mij ook even geduurd, maar op een gegeven moment lukt het wel ;)

Citaat van: GeneralDuke op di 29 dec 2015 - 12:30

Hoe weet je zo ongeveer waar die sneeuwgrens ligt? Kijken waar het nulgradenniveau ligt, of is het belangrijker hoe koud de bovenlucht is?


Ik kijk eigenlijk gewoon naar de neerslagkaarten om het redelijk simpel te houden. Details volgen later ;)
Hier de bijbehorende neerslagkaart van GFS control op het tijdstip dat het kleine laagje net ten zuiden langstrekt. Je verwacht sneeuw, maar door de zuidoostelijke wind is het dus gewoon regen.


Powered by EzPortal