Winterdiscussietopic Deel 2 - Komt Koning Winter dan eindelijk op bezoek?

Topic gezien door 353042 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 27 dec 2015 - 20:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Joep


Bacci


Joep


cekstuffertz

Sneeuwkaarten van EC en GFS zien er voor NO goed uit, voor AMS hier lijkt het kilometers werk te gaan worden. Afwachten dus.. Hoeveel uur vooruit voorspellen HIRLAM en/of HARMONIE?

vossejongk

Voor wie een sneeuwdek verwacht: wat denk je dat de bodemtemperatuur is na de afgelopen weken.. Ga eerst de grondtemperatuur de komende nachten maar eens in de gaten houden, zolang die nog warm is kan er wel sneeuw vallen maar blijft het natuurlijk nooit liggen.

Niet om pessimistisch te zijn, maar om teleurstellingen te voorkomen ;)

GeneralDuke

Citaat van: vossejongk op di 29 dec 2015 - 00:25
Voor wie een sneeuwdek verwacht: wat denk je dat de bodemtemperatuur is na de afgelopen weken.. Ga eerst de grondtemperatuur de komende nachten maar eens in de gaten houden, zolang die nog warm is kan er wel sneeuw vallen maar blijft het natuurlijk nooit liggen.

Niet om pessimistisch te zijn, maar om teleurstellingen te voorkomen ;)

Exact wat ik net wilde vragen. Als je nu 8cm sneeuw op de bodem kwakt dan is dat na een dag toch weer weg?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Jan van Ooijen

Wat een monsterdepressie, laat die alstublieft onder ons doorgaan want dan echt snowmageddon



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Uit de Guidance

In vrijwel alle EPS-leden zien de de ontwikkeling van een hoog boven het noorden van Scandinavie en een zuidelijker positie van de straalstroom. Veel hangt uiteindelijk af van de precieze koers van de diverse randstoringen. Een kleine meerderheid van ongeveer 60% van de EPS-leden duidt op een relatief zacht weertype, weliswaar met lagere temperaturen. Ongeveer 40% van de leden laat een korte periode van duidelijke kouder weer zien, met vorst in de nacht. Daarbij zien we bovendien vanaf zondag de kans op sneeuw toenemen naar 30-40% in het noorden en oosten, maar slechts 10-20% in het zuiden. Vanaf het einde van de volgend week zien we in een toenemende aantal EPS-leden een duidelijke west-component met overwegend cyclonale invloed.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Bacci

GFS 00 UTC van 5 tot 7 jan wel goed (met sneeuw en al), GFS gaat dus voor een korte winterprik. In de pluim van EC was dit ook duidelijk te zien, rond die data een duidelijke daling, maar daarvoor en daarna?

Jelle

We willen allemaal winter, kou en sneeuw maar alle runs zijn slecht op termijn en komen misschien met 1-3 dagen vorst. (GEM zelfs maar 1 nacht voor NO'en). Dat is normaal voor de tijd van het jaar. Hopelijk komt er nog wat sneeuw mee. Anders waren alle mooie kaarten voor niets.  :(

Jelle

In elk weermodel winnen de depressies het. Het zal mij verbazen als dat straks op termijn niet gebeurt.

Joep

GFS sneeuwverwachting
Lage drukgebied ligt nu iets zuidelijker.


Jelle

Sneeuw is ook wel weer eens tof :-) Daar heb ik ook wel hoop op! Gewoon een lekkere sneeuwdag!

Armand

Denk dat het gewoon een kortdurende winterprik gaat worden. Misschien in zuiden zelfs helemaal geen winterprik. Na donderdag 7 januari zie ik zowel bij GFS als bij GEM geen groot signaal op winterweer. EC 12 van gisteren houdt de onzekerheid nog enigzins erin op LT.

CFS komt ook met een afwijking tov normaal van +2.9 graden voor januari... Maar je weet het natuurlijk nooit zeker ;)

Energizer85

Mooie sneeuwkaartjes van GFS voor dinsdag en woensdag. Mocht dat er al komen, dan is t meer dan we tot nu toe gehad hebben...

DSDLimburg

pluim midden, zuidoost,noordoost, neerslag midden en sneeuw midden.
seizoen 2018/2019

winter67

Pluim vind ik niet slecht verder dan 7 jan niet kijken gaat nog een aantal keer veranderen

Armand

Hmm, begin toch langzaam een beetje bang te worden dat we hier dadelijk van die ijskoude regen krijgen bij 3 tot 5 graden :P Leuk als je op de fiets zit, krijg je van die natte, stijve vingers. Achja, hoe moeilijk het ook is, ik probeer nog positief te blijven zolang er nog enkele leden ook voor ZO sneeuw en vorst berekenen ;)

Unknown-user1778

Wordt idd billenknijpen voor het zuid oosten.. Te dicht bij de lagedruk gebieden en we vallen in de warme sector :'(

DSDLimburg

Citaat van: Armand op di 29 dec 2015 - 10:17
Hmm, begin toch langzaam een beetje bang te worden dat we hier dadelijk van die ijskoude regen krijgen bij 3 tot 5 graden :P Leuk als je op de fiets zit, krijg je van die natte, stijve vingers. Achja, hoe moeilijk het ook is, ik probeer nog positief te blijven zolang er nog enkele leden ook voor ZO sneeuw en vorst berekenen ;)
Ik blijf met je mee hopen, maar het begint nu toch wel langzaam duidelijk te worden dat er een twee deling gaat komen. Noorden gaat voor een paar dagen licht winteren met een overgang naar het midden van het land. wij snoepen de restjes mee. Met wat lichte vorst in de nacht en overdag een graad of 3. Wil niet zeggen als het goed opklaart in de nacht de de temps ook wat meer naar onder duiken. Of als dat laag zich toch nog iets bedenkt en wat meer naar het zuiden wil trekken zitten wij ook voor een paar dagen aan de goede kant, met wat meer kansen op sneeuw en vorst!
seizoen 2018/2019

Powered by EzPortal