Winterdiscussietopic Deel 2 - Komt Koning Winter dan eindelijk op bezoek?

Topic gezien door 353285 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 27 dec 2015 - 20:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

winter67


Siebenvm

Citaat van: Jelle op ma 28 dec 2015 - 17:56
persoonlijk zie ik dit niet goed gaan. Ik denk dat het EC, of in ieder geval de pluim vanavond weer warmer zal zijn. Ik zal er ook op terugkomen als ik fout zit hoor :P

Maar hoe kom ik hier bij? GFS is vrij matig en alle depressies zijn gewoon te sterk. Dit laat het GFS nu al zeker 4 runs achter elkaar zien. Pas vanaf 8 januari wordt het beter maar dit is ook meteen weer over 11 dagen. Het GEM heeft het ook opgeschoven, naar 5 januari maar ook dit is niet de beste blokkade. UKMO lijkt daarentegen wel weer vrij goed te zijn maar ook het JMA en NAVGEM zijn matig tot slecht. Ik denk dat we ons te veel vasthouden aan wat we willen. Maar misschien (en hopelijk) ben ik te negatief.

Haha, negatief vind ik je wel een beetje, maar ook wel realistisch. Het is inderdaad waar dat GFS nu al een tijdje winter niet echt ziet zitten. Maar we moeten niet vergeten dat het naar mijn opinie beste model EC, ook al vele runs achter elkaar vrij zeker van z'n zaak is. Daarnaast blijven er bij GFS, hoewel de hoeveelheid wisselt, genoeg koude leden over.

Ook is GFS in de winter vaak het model wat de winter eerder ziet komen (na ervaring). En het eerste model wat winterse perikelen zag een tijd terug, was inderdaad GFS waarna EC dit nu steeds meer begint over te nemen. Het model UKMO is regelmatig goed, en het GEM wisselt het een beetje af.

Nee, alles is echt nog niet beslist en er zijn ook zeker kansen dat we met kwakkelweer rond 5 graden blijven zitten, omdat de modellen het zoals je al zei gewoon niet helemaal eens zijn. Maar toch is mijn gevoel goed omdat EC zo consistent is en het GFS het eerst met winter kwam. Een lange winterse periode moet ik nog zien, kan goed, maar denk dat wat winterse dagen met sneeuw absoluut een goede kans maakt.

Jelle

Citaat van: Siebenvm op ma 28 dec 2015 - 18:56
Haha, negatief vind ik je wel een beetje, maar ook wel realistisch. Het is inderdaad waar dat GFS nu al een tijdje winter niet echt ziet zitten. Maar we moeten niet vergeten dat het naar mijn opinie beste model EC, ook al vele runs achter elkaar vrij zeker van z'n zaak is. Daarnaast blijven er bij GFS, hoewel de hoeveelheid wisselt, genoeg koude leden over.

Ook is GFS in de winter vaak het model wat de winter eerder ziet komen (na ervaring). En het eerste model wat winterse perikelen zag een tijd terug, was inderdaad GFS waarna EC dit nu steeds meer begint over te nemen. Het model UKMO is regelmatig goed, en het GEM wisselt het een beetje af.

Nee, alles is echt nog niet beslist en er zijn ook zeker kansen dat we met kwakkelweer rond 5 graden blijven zitten, omdat de modellen het zoals je al zei gewoon niet helemaal eens zijn. Maar toch is mijn gevoel goed omdat EC zo consistent is en het GFS het eerst met winter kwam. Een lange winterse periode moet ik nog zien, kan goed, maar denk dat wat winterse dagen met sneeuw absoluut een goede kans maakt.

Ik zou hier onmiddelijk voor tekenen ;)! We gaan het zien zometeen!

Armand

GFS en GEM beginnen weer met uitstellen. Ben benieuwd waarmee EC (en de pluimen) mee aankomen, EC loopt nu langzaam binnen.

Jelle

Run is nu bij maandag de 4e. Zal spannend worden of het laag eronder door trekt!

menzo

Citaat van: Jelle op ma 28 dec 2015 - 19:32
Run is nu bij maandag de 4e. Zal spannend worden of het laag eronder door trekt!
waar kan ik het volgen?

Jelle



Joep


Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Armand

Ai, ai, ai... Het wordt weer eens kilometerwerk bij de nieuwe EC.



Deze zullen we de komende dagen wel nodig hebben verwacht ik zo...


JerryL

I'm dreaming of a White Driekoningen, just like the one I now for het eerst zie. Hahahaha Wat een weersomslag als dit doorzet. ''Wie had dat gedacht van water in je schoenen naar water onder je schaatsen'' ''Wie had dat gedacht van min 20 in je vriezer, naar min 20 buiten je vriezer'' Gelukkig SinterKerstenNieuw enKoningen.  ::) ;D 8) :) ;)

Eveline

Citaat van: Armand op ma 28 dec 2015 - 19:45
Ai, ai, ai... Het wordt weer eens kilometerwerk bij de nieuwe EC.
*knip*

maar daarna lijkt wel weer een nieuw laagje te ontstaan, die is bij de volgende te zien... toch?

Armand

Citaat van: Eveline op ma 28 dec 2015 - 19:55
maar daarna lijkt wel weer een nieuw laagje te ontstaan, die is bij de volgende te zien... toch?

Beetje dezelfde situatie



Het wordt in elk geval wat wisselvalliger. Of het regen/sneeuw wordt is nog niet te zeggen. Noordoosten maakt de meeste kans.

Joep


Joep

Als dit uitkomt is het mogelijk datt NL een pakje sneeuw krijgt volgens ECMWF run

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Armand

NO Nederland krijgt volgens EC geregeld sneeuw met temperaturen diep onder 0, terwijl onder de lijn Venlo - Rotterdam de neerslag veel onder de vorm van regen valt, behalve op 6 januari.

Het blijft wederom spannend, maar noordoost zit voor 60-70% kans onder 0 schat ik

Donnydekoning


Jan van Ooijen

Citaat van: Donnydekoning op ma 28 dec 2015 - 20:09
Heeft iemand sneeuwkaartjes van de nieuwe EC uitdraai?

Die ga ik zo maken als alles binnen is. Hoop dat forum niet volgekwakt wordt daarmee
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal