Winter discussietopic 2015-2016

Topic gezien door 529867 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 06 sep 2015 - 10:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Joep


Jan van Ooijen

Citaat van: Joep op za 26 dec 2015 - 08:35
Ook EC is weer slechter

Oper is slechter geworden ja, maar wat als de oper nu een van hetwarmste lid is? Dadelijk even de pluim kijken
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Armand

Citaat van: Joep op za 26 dec 2015 - 08:35
Ook EC is weer slechter

Als dat lagedrukgebied rechts naast Groenland wegtrekt is er geen probleem, net zoals gisteren

Joep

Citaat van: Jan van Ooijen op za 26 dec 2015 - 08:03
GEM komt met schitterende winterkaarten. Bovenluchttemperatuur van -20 en neerslag


En strenge vorst overdag

kaartje weathernews


pascal

Helaas dit zal wel de realiteit worden,
alweer een mooie virtueele winter worst.

http://www.yr.no/sted/Nederland/Limburg/Brunssum/langtidsvarsel.html

flyerke

gem is nu niet het meest betrouwbare model maar welk is dat wel :p De modellen keren gelijk de wind zoals ze hier zeggen ...
Winter is coming

Jan van Ooijen

Citaat van: flyerke op za 26 dec 2015 - 09:27
gem is nu niet het meest betrouwbare model maar welk is dat wel :p De modellen keren gelijk de wind zoals ze hier zeggen ...

Nou niet direct, maar kan me winters voor me halen dat we alleen maar GEm pakte omdat die juist correct waren  ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

SniperEye

Één pluim maakt nog geen winter net zoals een zwaluw nog geen lente maakt :)

Volgens mij is het een titanenstrijd tussen twee luchtsoorten boven en nabij ons land.

flyerke

met 2 luchtsoorten boven ons land zou dit in het beste geval een pak sneeuw kunnen opleveren en evt thundersnow. De ene dag een pak sneeuw, de andere dag regen, zou wel eens een spannende en leuke tijd kunnen gaan worden, ik teken voor een strijd boven ons hoofd met een pak sneeuw en dan de diepvries in met oostelijke winden :-). Who's with me?
Winter is coming

Joep

De winter komt o zo dicht bij maar gaat NL daar iets van mee krijgen?

kaartje weathernews

Jan van Ooijen

Zoals ik al dacht, Oper warmste lid ;) Betreft pluim minimumtemperatuur pluim

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op za 26 dec 2015 - 09:33
Nou niet direct, maar kan me winters voor me halen dat we alleen maar GEm pakte omdat die juist correct waren  ;)

Je doelt waarschijnlijk op een paar stralingsnachten waarbij de nachtelijke temperaturen redelijk goed verwacht werden. Als een model over de juiste fysica en voldoende detaillering in de grenslaag (verticale en horizontale resolutie) beschikt kan dat in sommige gevallen, afhankelijk van de gebruikte formules, inderdaad tot goede resultaten boven een sneeuwdek leiden. Dat impliceert echter niet dat een model dan ook goed presteert op de middellange-/lange termijn! Daarin is EC nog steeds een van de sterkere spelers en moet het GEM het toch echt afleggen.

Joep

Citaat van: Jan van Ooijen op za 26 dec 2015 - 09:42
Zoals ik al dacht, Oper warmste

Dat is positief Jan, heb je hem ook van overdag?

Jan van Ooijen

Citaat van: Marsel op za 26 dec 2015 - 09:43
Daarin is EC nog steeds een van de sterkere spelers en moet het GEM het toch echt afleggen.

Nou betreft winterweer aan zien komen vind ik EC ieder jaar weer slecht presteren, GFS daarin wel  weer beter. Maar dat is mijn persoonlijke mening
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Citaat van: Joep op za 26 dec 2015 - 09:44
Dat is positief Jan, heb je hem ook van overdag?

Nee wel van de maxtemps

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Joep

Dat bedoelde ik Jan :)

Wel steeds meer leden gaan voor koud winterweer


Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op za 26 dec 2015 - 09:47
Nou betreft winterweer aan zien komen vind ik EC ieder jaar weer slecht presteren, GFS daarin wel  weer beter. Maar dat is mijn persoonlijke mening

De verhoudingen EC-GFS heb ik zo 1,2,3 niet op  m'n netvlies staan, zeker niet nu sinds vrij recentelijk beide modellen elkaar que resolutie en rekenkracht steeds meer benaderen. Ben overigens wel benieuwd of al dat virtuele winterweer bewaarheid wordt. Zo sterk vind ik de signalen voorlopig in de ensembles nog niet, immers nog steeds een grote meerderheid die voor óf te zacht óf voor normaal januariweer gaat. Die bundel koude leden....tja, ik weet niet wat ze waard zijn op deze termijn.

winter67

Winter word het niet gfs pluim ook bijgedraaid naar normaal zal wel kwakkelweer worden of tweedeling

Jan van Ooijen

Citaat van: Marsel op za 26 dec 2015 - 09:53
De verhoudingen EC-GFS heb ik zo 1,2,3 niet op  m'n netvlies staan, zeker niet nu sinds vrij recentelijk beide modellen elkaar que resolutie en rekenkracht steeds meer benaderen. Ben overigens wel benieuwd of al dat virtuele winterweer bewaarheid wordt. Zo sterk vind ik de signalen voorlopig in de ensembles nog niet

Daar ben ik het volkomen met je eens, is allemaal te broos op dit moment. Ongeveer 30% gaat voor wat kouder weer, had liever 80% gezien
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

SniperEye

Op Twitter vliegt het ene na het andere weerkaartje met kou de ether in waarbij al snel deze kaarten als waarheid worden beschouwd. Gelukkig is er hier dan toch enige nuance. :)

Powered by EzPortal