Winter discussietopic 2015-2016

Topic gezien door 529717 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 06 sep 2015 - 10:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Joep

Citaat van: Armand op ma 21 dec 2015 - 10:23
Pluim laat verder helaas geen veranderingen zien. Slechts enkele leden gaan voor een licht winters weertype eind dit jaar, maar het gemiddelde ligt hierbij ver boven 0. Vanaf het nieuwe jaar komen er nog een paar leden bij die voor kouder weer gaan, die het gemiddelde iets omlaag trekken. Helaas zijn deze nog ver in de minderheid. Het is dus niet onrealistisch dat ook deze leden zullen verdwijnen in de loop van de termijn als er niks gebeurt. Dan gaat het gemiddelde weer terug naar de oorsprong: 7 tot 10 graden.

Ofwel, ik denk dat we de komende twee weken gewoon opgescheept blijven met zachte temperaturen hoger dan 7 graden. Kans op nachtvorst is tot 2016 <10%, vanaf 2016 <20%  :(
Dat is nu nog niet te zeggen. De kou komt zo dicht bij. Zelfs sneeuwkansjes zijn aanwezig

JerryL

Citaat van: Joep op ma 21 dec 2015 - 10:37
Dat is nu nog niet te zeggen. De kou komt zo dicht bij. Zelfs sneeuwkansjes zijn aanwezig

Ja maar het schuift wel steeds verder op..... eerst kansen voor koude op 20 december..... toen 31 december..... nu op jouw kaartjes respectievelijk 2 en 4 januari 2016...... dejavu van winter 2012/2013 (jaar zonder winter).

Lothiriel

Toch vreemd om te zien dat het warmer wordt in een deel van Frankrijk dan in sommige stukken van de Sahara volgens dat kaartje.

En ja, het welbekende uitstelgedrag. Ach ja, weekje terug was er zelfs nog niks te zien van virtuele winter dus da's al een verbetering :p.
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Jelle

Dat klopt, al zijn de interessante kaarten er nog steeds voor 30/31 december. Het hogedrukgebied lijkt in de eerste instantie wat weggedrukt te worden maar hij ligt in ieder geval beter iets te ver naar het noordoosten dan helemaal ten zuid(westen) van ons.

Jelle

Kaart is overigens voor 30 december 00Z van het GFS run 06Z.

PatrickM

Als we de pluim zien dan weten we denk ik wel genoeg. De komende weken lijkt een echte daling in de temperatuur niet eens van sprake. Dubbele cijfers met oud en nieuw helaas...

V393879

Maar te hopen dat we naar temp gaan onder 10 graden .Dat de natuur tot rust kan komen. Persoonlijk zou ik al heel blij zijn. Op een volwaardige winter heb ik reeds de moed opgegeven. Er zou volgens mij al moeten een mirakel gebeuren . Maar te hopen dat we in de toekomst deze jaargetijde niet verliezen. Dat ziet er nu helaas naar uit. Elk jaar wordt het warmer straks worden de gemiddelde waarden zo aangepast dat we de winter kwijt zijn

joboy52

GFS06 maar niet naar kijken, is een baggerrun tot nu toe.

ron12

Citaat van: Lothiriel op ma 21 dec 2015 - 11:03
Toch vreemd om te zien dat het warmer wordt in een deel van Frankrijk dan in sommige stukken van de Sahara volgens dat kaartje.

En ja, het welbekende uitstelgedrag. Ach ja, weekje terug was er zelfs nog niks te zien van virtuele winter dus da's al een verbetering :p.
Is al weken kouder op die hoogte 850 hpa boven Afrika
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

winter67

Citaat van: Joep op ma 21 dec 2015 - 10:37
Dat is nu nog niet te zeggen. De kou komt zo dicht bij. Zelfs sneeuwkansjes zijn aanwezig
Ik zie geen kou wat dichtbij is  :P

Jelle

Laatste GFS run slaat alle hoop weg... Het is wat...

ron12

Temperatuur gaat wereldwijd hard omhoog dit jaar,tot September 0.8 graden boven normaal. vraag me af of ooit nog een winter zullen krijgen :-\ 
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Hector Pascal

Citaat van: Lothiriel op ma 21 dec 2015 - 11:03
Toch vreemd om te zien dat het warmer wordt in een deel van Frankrijk dan in sommige stukken van de Sahara volgens dat kaartje.

En ja, het welbekende uitstelgedrag. Ach ja, weekje terug was er zelfs nog niks te zien van virtuele winter dus da's al een verbetering :p.
Het kaartje geeft niet aan dat het warmer wordt in Frankrijk dan de Sahara. Het geeft de afwijking aan t.o.v. normaal.
Nul bestaat niet.

winter67

Wat een verassing oper van gfs weer de warme uitbijter nog zat leden gaan voor licht winter rond de 30e
Pluim Berlijn wel degelijk is de winter dichtbij of het ons kan bereiken is de vraag
En nl pluim niet slecht kan beter

Unknown-user1778

Het is warm. Zeer warm.. In het halve Alpenland is gewoon geen sneeuw te bekennen. En dat voor eind december al! Dit is niet niks.

Jasneker

Dat we een paar warmere jaren hebben of dat de temperatuur omhoog gaat in het algemeen wil niet zeggen dat er nooit meer strenge winters komen, het is een gemiddelde temperatuur op aarde die omhoog gaat, plaatselijk kan dat best nog tot gevolg hebben dat er stevige winters komen.

Dat die kans wat kleiner word is duidelijk maar het maakt het niet onmogelijk.
Elfsteden tochten komen ook niet elk jaar voor meer dat er decennia tussen zitten, dat was vroeger zo en ook nu nog, of 2 achter elkaar, wat al aangeeft dat elke winter uniek is.

Ik begrijp het geklaag wel, het is dan ook onnatuurlijk warm voor deze tijd van het jaar, en met de laatste pruts winters is het verlangen naar wat sneeuw en ijs erg groot....
Voorlopig is het nog geen eind maart dus blijf ik rustig hopen op een omslag en omdat Januari en Februari de normal koudste maanden zijn is daarop dan ook de hoop gevestigd.

Blijf kalm, effe doorademen, tel tot 10 geen paniek, het is nog geen lente ;)

Reutel


Ijsbloem

 >:( Ja Reutel , en lekker naief ook.
Is een van die velen die zich mengen in het Klimaat verhaal zonder te realiseren
dat het klimaat probleem veel breder ligt dan die paar voorbeelden die hij aanhaald.
Maar de schreeuw naar aandacht is hem gelukt.

V.w.b. januari 2016. Lichte aanwijzing toenemende winterkansjes tweede helft v.d. maand.
Verder gemiddelde afwijking tot 4.C boven normaal.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Kwadrant

Kerst 1977 was ook 15,4 C gemeten, wat dat betreft niks bijzonders dus.  ;D
Don`t feed Angry Wolves

Danny

Gaan we een ruige kerstavond tegemoet? Het lijkt volgens GFS wel eens flink onstuimig te kunnen gaan worden aan de kust.

Powered by EzPortal