Winter discussietopic 2015-2016

Topic gezien door 529502 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 06 sep 2015 - 10:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

winter67

Citaat van: Joep op zo 13 dec 2015 - 22:07
pluim
Bekijk het positief na zaterdag licht dalende trend

Kerst ook gelukkig geen dubbele cijfers meer

Nieuwe gfs pluim stukken beter kleine 2 deling heel misschien toch winterse kerst

Joep

Citaat van: winter67 op zo 13 dec 2015 - 22:19
Bekijk het positief na zaterdag licht dalende trend
en zo is het  :D

Ijsbloem

 8) Tsja,._._hoger kan bijna niet (hoewel, je weet het in het nieuwe klimaat niet meer)
Ben benieuwd of de strato opwarming en daardoor de kans op een polar split er de derde
week van december nog komt anders ben ik bang dat januari dezelfde tour als december
gaat volgen.
Inderdaad:; hulde voor het hier niet zo geliefde CFS maar ze zitten nu voor het zesde jaar
op rij behoorlijk goed.(helaas vwb de vorige twee en de huidige)
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

JerryL

Citaat van: Armand op zo 13 dec 2015 - 18:09
Ik zie het alweer gebeuren, eerst een flut winter waardoor het zeewater flink warmer is dan normaal.
Krijg je dan zo'n voorjaar dat hierdoor kletsnat en koud gaat verlopen...

Die uitdaging durf ik wederom aan. Voorgaande twee jaren riep ik hetzelfde, nu opnieuw (en het klopte goeddeels):: Een warme winter, relatief warm zee-water, meer verdamping en dus bij ons meer neerslag. Blijft de winter te warm, dan ook in 2016 een zomer vol regens. Ik ga alvast een roeibootje kopen.

JerryL

Misschien kan de Polar Vortex uitkomst bieden. Gaat ie scheuren dit jaar????

Jan van Ooijen

Gaan we het nieuwe jaar in met een eerste vliesje zwart natuurijs?



De laatste kaart is het meest hoopvol. Want gek genoeg heb je voor stabiele kou een warm hogedrukgebied nodig. Een koud hogedrukgebied is namelijk dun in km's hoogte en wordt zo weggeblazen door nieuwe oceaandepressies. Een warm hoog daarentegen is lekker dik. Vele kilometers. Aan de grond met een inversie zeer koud. En zorgt qua ligging voor transportkou onderlangs uit Siberië. Dat zien we nu allemaal schitterend klaar liggen op deze fantasiekaarten. In de Amerikaanse verkiezingsstrijd noemen ze zo iets een path to victory. Zo van: niets is zeker... maar langs deze route is een overwinning van Koning Thialf mogelijk.

Lees het gehele artikel op Wintersportweerman
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

winter67

[quote
Gaan we het nieuwe jaar in met een eerste vliesje zwart natuurijs?[/b]

http://www.wintersportweerman.nl/wp-content/uploads/2015/12/scandihoog2812.gif[/img]

De laatste kaart is het meest hoopvol. Want gek genoeg heb je voor stabiele kou een warm hogedrukgebied nodig. Een koud hogedrukgebied is namelijk dun in km's hoogte en wordt zo weggeblazen door nieuwe oceaandepressies. Een warm hoog daarentegen is lekker dik. Vele kilometers. Aan de grond met een inversie zeer koud. En zorgt qua ligging voor transportkou onderlangs uit Siberië. Dat zien we nu allemaal schitterend klaar liggen op deze fantasiekaarten. In de Amerikaanse verkiezingsstrijd noemen ze zo iets een path to victory. Zo van: niets is zeker... maar langs deze route is een overwinning van Koning Thialf mogelijk.

Lees het gehele artikel op Wintersportweerman
[/quote]
Hoe groot is deze kans 5%?

GeneralDuke

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 14 dec 2015 - 11:47
Gaan we het nieuwe jaar in met een eerste vliesje zwart natuurijs?

*plaatje*

De laatste kaart is het meest hoopvol. Want gek genoeg heb je voor stabiele kou een warm hogedrukgebied nodig. Een koud hogedrukgebied is namelijk dun in km's hoogte en wordt zo weggeblazen door nieuwe oceaandepressies. Een warm hoog daarentegen is lekker dik. Vele kilometers. Aan de grond met een inversie zeer koud. En zorgt qua ligging voor transportkou onderlangs uit Siberië. Dat zien we nu allemaal schitterend klaar liggen op deze fantasiekaarten. In de Amerikaanse verkiezingsstrijd noemen ze zo iets een path to victory. Zo van: niets is zeker... maar langs deze route is een overwinning van Koning Thialf mogelijk.

Lees het gehele artikel op Wintersportweerman

Hoe zie je precies dat dit hogedrukgebied een warme is? Omdat het vrij ver Zuid-West europa in reikt?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Hector Pascal

Toch denk ik dat het hoog zich uiteindelijk (mocht dit al gebeuren) iets verder oostwaarts/zuidwaarts zal komen te liggen. M.a.w. we blijven met de warme zuidenwind zitten. Maar ach, er kan nog steeds van alles gebeuren. We blijven maar hoop houden dat het nog wat wordt. Ik kan me nog goed de winters van 1987/1988, 1988/1989 en 1989/1990 herinneren. Compleet drama en het zal me nu niets verbazen dat het ook deze keer zulke winters worden.
Nul bestaat niet.

winter67

Wat ik al dacht  :(
Gelukkig ultra termijn

Danny

Citaat van: JerryL op ma 14 dec 2015 - 11:40
Die uitdaging durf ik wederom aan. Voorgaande twee jaren riep ik hetzelfde, nu opnieuw (en het klopte goeddeels):: Een warme winter, relatief warm zee-water, meer verdamping en dus bij ons meer neerslag. Blijft de winter te warm, dan ook in 2016 een zomer vol regens. Ik ga alvast een roeibootje kopen.

Volgens het KNMI geeft El Nino sowieso grote kans op een nat en koud voorjaar in Nederland. Dit is het enige verband tussen dit weerschijnsel en het weer in Nederland waar o.a. het KNMI vrij zeker van is.

owios

Citaat van: GeneralDuke op ma 14 dec 2015 - 12:00
Hoe zie je precies dat dit hogedrukgebied een warme is? Omdat het vrij ver Zuid-West europa in reikt?
ja die verwachtingen van de wintersportweean kunnen gelijk de vuilnisvak in.  15 dagen voor uit ;D

Jan van Ooijen

Citaat van: owios op ma 14 dec 2015 - 13:13
ja die verwachtingen van de wintersportweean kunnen gelijk de vuilnisvak in.  15 dagen voor uit ;D

Nee hoor, die durft tenminste zijn nek uit te steken over een lange termijn, dat kunnen vele niet zeggen. Daarnaast als je het verhaal leest zit er ook mitsen en maren aan!
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

JPP78

100 % zeker geen witte kerst 2015, aldus Reinier van der Berg net op de radio (Grootnieuwsradio). dat is na 10 december 100% zeker te zeggen door de betrouwbare berekenen van een vaste zuidwestelijke stroming.

ook zei die dat we de winter niet moeten afschrijven, maar de kans op een koude winter klein is volgens de berekeningen. grootste kans op enige kou in februari.

nou dat,
doe er je voordeel mee zou ik zeggen  ;D
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

NewWeatherfan

Citaat van: Hector Pascal op ma 14 dec 2015 - 12:27
Toch denk ik dat het hoog zich uiteindelijk (mocht dit al gebeuren) iets verder oostwaarts/zuidwaarts zal komen te liggen. M.a.w. we blijven met de warme zuidenwind zitten. Maar ach, er kan nog steeds van alles gebeuren. We blijven maar hoop houden dat het nog wat wordt. Ik kan me nog goed de winters van 1987/1988, 1988/1989 en 1989/1990 herinneren. Compleet drama en het zal me nu niets verbazen dat het ook deze keer zulke winters worden.

1989 terwijl de wereld om ons heen in stel tempo veranderde zit ik ingesneeuwd op school na afloop van het kerstdiner

ja mijn forum naam zou kunnen betekenen dat ik jong ben maar volgend jaar word ik 40 ben alleen nog niet zo lang met het weer bezig


Hector Pascal

Citaat van: NewWeatherfan op ma 14 dec 2015 - 13:42
1989 terwijl de wereld om ons heen in stel tempo veranderde zit ik ingesneeuwd op school na afloop van het kerstdiner

ja mijn forum naam zou kunnen betekenen dat ik jong ben maar volgend jaar word ik 40 ben alleen nog niet zo lang met het weer bezig
Het kerstdiner van 1989? En je zit ingesneeuwd? Dan zat je niet in Nederland...
Nul bestaat niet.

JerryL

Citaat van: Danny op ma 14 dec 2015 - 12:58
Volgens het KNMI geeft El Nino sowieso grote kans op een nat en koud voorjaar in Nederland. Dit is het enige verband tussen dit weerschijnsel en het weer in Nederland waar o.a. het KNMI vrij zeker van is.

Nou, dan hebben we die Elfstedentocht misschien wel met Koningsdag...... sneeuw met Pasen.....lente valt dan in juni/juli. Zomer begin augustus. Herfst begint dan medio Augustus. Duurt de zomer net zo lang als de afgelopen twee ''winters'' bij elkaar. Wellicht volgende winter eindelijk eens een normaal seizoen?

Edwin

Achja, beter 12-16 graden met zon, dan 2-6 graden met regen, motregen, mist of de hele dag bewolking
Never Stop Exploring

winter67

Lente pluim

Winter ver te zoeken

Hector Pascal

Citaat van: winter67 op ma 14 dec 2015 - 12:45
Wat ik al dacht  :(
Gelukkig ultra termijn
Volgens mij is dit juist gunstig voor eventueel winterweer in Europa...
Nul bestaat niet.

Powered by EzPortal