Winter discussietopic 2015-2016

Topic gezien door 529869 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 06 sep 2015 - 10:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Koen-IJM

Citaat van: kerstvrouw op zo 13 dec 2015 - 16:51
Het wordt nog wel erger.... er wordt in Limburg binnenkort 16 graden verwacht overdag en 's nachts. En dat midden december. Laten we deze winter dan maar ook meteen overslaan, wordt toch niks meer. Ik ga hier echt van janken.

Woensdag 14, Donderdag mogelijk 16 graden. En dit valt toch wel redelijk binnen de korte termijn... Extreem zacht voor medio december.


Jasneker

We zijn niet de enigsten zonder winterse aspiraties...
Van Buienradar:
:Het lijkt wel of de winter is afgeschaft in de Verenigde Staten en grote delen van Canada. De middagtemperaturen komen vandaag in de VS, uitgaande van de 48 aaneengesloten staten, nagenoeg overal boven normaal uit. "You don't often see the entire U.S. above average" bericht de Amerikaanse meteoroloog Tim Ballisty. De excessieve warmte concentreert zich vandaag, wat de VS betreft, vooral op de Northern- en Central Plains en delen van de Midwest. In Omaha, Nebraska kan het vandaag 17º worden. Dat is 14º boven normaal. De komende dagen worden uitzonderlijke hoge temperaturen verwacht in het oosten en noordoosten. In de stad Boston zijn dit weekeinde eveneens maxima boven 15 graden mogelijk. De datumrecords voor 12, 13 en 14 december zijn 20,0º (1979), 17,2 (1984) en 18,9º (1881). Het maandrecord voor Boston staat op 24,4º, daterend uit 1998 op 7 december.

Ter herinnering: de winter van 2014-2015 groeide in Boston uit tot de 'snowiest ever' met totaal 281 cm sneeuw waarvan 165 cm voor rekening kwam van de sprokkelmaand.

Het kan verkeren.... een goede winter vorig jaar is geen garantie voor een goede winter tot nu toe.
Ik ben benieuwd of de toch wel erg stevige El Ninõ nu toch stiekum hier de boel beinvloed...
Voor Canada en de USA is die invloed wel duidelijk door het veranderde patroon van de straalstroom.

Ik wacht gewoon maar af wat het weer in petto heeft en volg fijn de posts hier ;) veel meer beter ingelichte mensen als ik wat het weer betreft.

Lothiriel

Al die theorieën kunnen dus de vuilbak in. Zacht weer want El nino? 1997 was één van de sterkste El Nino's ooit maar toen was er wel Elfstedentocht. Koud in de VS betekent zacht bij ons? Blijkbaar ook slechts toeval :p.
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

GeneralDuke

Citaat van: Lothiriel op zo 13 dec 2015 - 17:45
Koud in de VS betekent zacht bij ons? Blijkbaar ook slechts toeval :p.

Kan nog steeds het geval zijn maar het omgekeerde hoeft niet waar te zijn ;)
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

winter67

Citaat van: Koen-IJM op zo 13 dec 2015 - 17:14
Woensdag 14, Donderdag mogelijk 16 graden. En dit valt toch wel redelijk binnen de korte termijn... Extreem zacht voor medio december.
Mooi nu hopelijk veel zon en met korte mouwen naar buiten en dan mag het van mij tot de kerst volhouden, want winter wordt het toch niet meer

Nieuwe gfs ook om te lachen laat de vrieskou op termijn naar het uiterste no gaan zelfs grote delen van Rusland in +

Armand

Ik zie het alweer gebeuren, eerst een flut winter waardoor het zeewater flink warmer is dan normaal.
Krijg je dan zo'n voorjaar dat hierdoor kletsnat en koud gaat verlopen...

vossejongk

Hahahaha echt, de kortste dag van het jaar is nog dik een week verderop, daarna nog 2 maand voor het noordelijk halfgrond om verder af te koelen. Nu al de winter afschrijven ben je niet helemaal goed in je bovenkamer.

Ijsbloem

 8) Hey Vossejonk,( en sommige anderen op dit forum kunnen er ook wat van)._._
Stop eens met die frusto- persoonlijke reacties op anderen als een bericht je niet
aanstaat.
Dat wordt misschien nog wat met de maanden januari en februari in het verschiet :o
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Armand

Citaat van: vossejongk op zo 13 dec 2015 - 18:13
Hahahaha echt, de kortste dag van het jaar is nog dik een week verderop, daarna nog 2 maand voor het noordelijk halfgrond om verder af te koelen. Nu al de winter afschrijven ben je niet helemaal goed in je bovenkamer.

Dat is een vermoeden van mij, ik schrijf de winter echt niet af hoor, want daar heb ik geen bewijzen voor.
Wel heeft CFS het redelijk bij het goede eind voor december, want de temperatuuranomalie tot nu toe in december is +3 tot +4 graden. Voorlopig komt daar nog geen verandering in, richting eind december misschien wat minder in de plus. Gemiddelde temperatuuranomalie in december zal dus ergens rond de +3 graden uitkomen. CFS voorspelde eind november een temperatuuranomalie van +2.5.

Als we naar de verwachting van CFS voor januari kijken zien we momenteel +2.2 graden. Ook in februari en maart zijn de temperatuuranomalies (ver) boven 0.

Aangezien CFS er de afgelopen jaren er ook redelijk goed bij zat, haal ik hier mijn vermoeden vanaan ;)

Ik hoop natuurlijk dat CFS het flink mis heeft, maar we kunnen natuurlijk niet alleen positief nieuws verheerlijken ;)

winter67

Citaat van: vossejongk op zo 13 dec 2015 - 18:13
Hahahaha echt, de kortste dag van het jaar is nog dik een week verderop, daarna nog 2 maand voor het noordelijk halfgrond om verder af te koelen. Nu al de winter afschrijven ben je niet helemaal goed in je bovenkamer.
Voor mijn gevoel koelt het amper af in de noordpool alleen Amerika lijkt weer in hartje winter te raken en als je dat al ziet dan weet je al dat de kans op echt winterweer vervlogen is tot half januari, daarnaast nogmaals zeewater zal niet gaan afkoelen de komende 1.5 week waardoor het zeewater op 10+ blijft steken terwijl het 2010 5 graden was, gewoon 5 graden warmer daarnaast lijkt er de komende 2 weken geen einde te komen aan zw stroming een no stroming lijkt uiterst klein ook al is dat niet uit te sluiten en is er überhaupt eens een keer een winterperiode gekomen na een warme decembermaand? Zo ver ik kan zien is alleen winter 11/12 zo geweest heel januari tewarm vervolgens 1 week winter in februari. Nou als we daar blij mee moeten zijn, voorlopig schat ik de kans op echt winterweer 30% afschrijven te vroeg de kans is wel zeer groot dat het niets word

Nieuwe gfs pluim Duisburg (hetzelfde ong als mid nl)

Wat een temperatuursverschil

ron12

De winter heeft zich verstopt in AZIE  http://cci-reanalyzer.org/Forecasts/World_GFS.php Wel effe op temperatuur klikken :(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Svanos

De winter (astronomisch) begint pas vanaf 21/22 december, als de dagen gaan lengen, gaan de nachten strengen.. Helder weer snachts en mist overdag.. Laat maar komen :)
Laagste gemeten temperatuur winter 2017 : -7.1°C
Davis Vantage Pro 2 plus

Weerfreak 1337

Tijd dat ze de WC er eens uit gaan werken.  ;D


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Joep

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 13 dec 2015 - 09:14
Eindelijk eens een keer een vorstkaartje bij Europees weermodel, maar is nog een lange weg te gaan...


Inderdaad nog een lange weg... nieuwe run ECMWF met zelfde tijdstip en lentetemperaturen...

Joep

Het wordt een warme pluim.....

winter67

Citaat van: Joep op zo 13 dec 2015 - 21:20
Het wordt een warme pluim.....
Of een warme oper en koude leden

Joep


Joep


Jan van Ooijen

Oper weer warmste lid, lijkt er echt een gewoonte van te maken
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Lothiriel

Wat een armoe :(.

En typisch voor dit soort winter is dat de lente 'compenseert', door hetzelfde rotweer nog voort te zetten tot in de zomer. Met het klimaat hier hebben we het niet bepaald getroffen, denk ik soms :p.
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Powered by EzPortal