Winter discussietopic 2015-2016

Topic gezien door 529348 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 06 sep 2015 - 10:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Armand

Jammer, stralingskoude wat ik al dacht, (nog) geen transportkoude. Achja toch al een hele vooruitgang, wat licht winters. Als het uitkomt tenminste.. :p

winter67

Citaat van: Bacci op wo 09 dec 2015 - 21:49
Hehe eindelijk wat vooruitgang
Eigenlijk heb je er niks aan totaal geen sneeuw of ijzers uit vet  :(

Energizer85

Klopt... Nog niet om te springen... Van de andere kant, de laatste paar dagen zet steeds verder een daling in... Dat is wel een positief gegeven

Bacci

Citaat van: winter67 op wo 09 dec 2015 - 22:13
Eigenlijk heb je er niks aan totaal geen sneeuw  :(

Nee, maar vorst kunnen we goed gebruiken! even weer een frisse lucht! (en droog, weinig wind...) Van dit weer wordt je alleen maar ziek.

Edwin

Citaat van: Bacci op wo 09 dec 2015 - 22:20
Nee, maar vorst kunnen we goed gebruiken! even weer een frisse lucht! (en droog, weinig wind...) Van dit weer wordt je alleen maar ziek.

Sinds wanneer word je van het weer ziek? Haha...

Ik vond het anders een prima weertje vandaag :)
Never Stop Exploring

hesselsjoerd

Zo'n dipje heeft als grote voordeel dat het water sterk afkoelt. Als het dan eindelijk tot een vorstperiode komt kan het ijs snel aangroeien  ;D

ron12

Wordt niets de komende weken de westelijke stroming is en blijft te sterk.http://earth.nullschool.net/#current/wind/isobaric/1000hPa/overlay=temp/orthographic=-348.32,49.27,834 Schuld hieraan is de zeer sterke Ell Nino  :(   Helaas
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

GeneralDuke

Laatste EC-pluim inderdaad groot aantal dat op MT voor wat nachtvorst gaat. Daarna helaas weer merendeel naar de warmere kant.

Interessant dat GFS zo warm blijft. Welk model presteert statistisch gezien beter in deze weersituaties?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Deadmau5



Na de pluim ontvangen te kregen na slechte runs waar ik het had opgegeven verandert het weer helemaal. De runs bleken uitschieters te zijn of members die het gemiddelde niet ondersteunen. Een heel cluster gaat voor een aardige verkilling op middellange termijn. Wel maar een tijdelijke verkilling maar toch amper een paar graden boven 0 overdag en s'nachts lichte tot matige nachtvorst. Het zou wel maar tijdelijk zijn, en het is zeker geen garantie, aangezien de kans op vorst momenteel op 50 procent ligt. Ook neerslag is vrij onwaarschijnlijk, dus echte sneeuwkansen zijn er niet. We zien de pluim vertaald ook in het gemiddelde qua drukgebieden.



Met een hogedrukgebied ten noorden van ons lijkt het de kille kant op te gaan, en mogelijk lijken de koudste temperaturen zelfs weggelegd te zijn voor Belgie, aangezien daar de kans dat ze ten zuiden van de hogedrukgordel komen iets groter is dan voor het noorden van Nederland. Maar voor details blijft het wachten, zeker omdat de hoofdrunnen voorspellen dat het grote hoog boven Europa (echt gigantisch groot, ongezien!) wel voor wat roet in het eten kan gooien. De oceaan daarentegen is momenteel voor een weekje vrij gunstig en rustig. Totaalwinter wordt het dus niet, maar een kleine verkilling voor een paar dagen dus wel mogelijk.

Benieuwd hoe dit gaat evolueren!



Hier kans op ijsdagen (in donkerblauw - verwaarloosbaar), kans op vorstdagen (lichtblauw, ongeveer 50 procent) voor De Bilt bij Utrecht. Maar dat is quasi hetzelfde voor Antwerpen en Brussel, mogelijk zelfs dus groter.

een ijsdag is een dag waarbij de temperatuur niet boven 0 komt over de hele dag. Een vorstdag is een dag waarbij de temperatuur op een bepaald moment tijdens de dag onder 0 gaat, meestal s'nachts dus tegen de ochtend aan.

Koen-IJM

GFS ziet (tijdelijk) winterweer niet zitten.  :o

Joep

Let op heel ver weg! Maar misschien een witte verrassing tegen kerst?







Energizer85

Haha das wel heel ver weg... Wel grappig een viruele witte kerst????????????

Reutel

Citaat van: Deadmau5 op do 10 dec 2015 - 00:09

De spreiding van de pluim is nog steeds behoorlijk groot, maar ben het er mee eens dat de kansen voor een korte koude periode aanwezig is zodra een en ander zichtbaar is op de middenlange termijn. Dat lijkt nu het geval en de komende runs zullen uitwijzen of deze trent aanwezig blijft.

Naar de LT kijken nu is hetzelfde als koffiedik kijken bij Klazien uut Zalk. Sowieso is er in deze warme periodes op LT altijd een afwijking naar beneden doordat het langjarig gemiddelde meegerekend wordt. De grote spreiding geeft aan dat het nog alle kanten op kan.

winter67

Citaat van: GeneralDuke op wo 09 dec 2015 - 23:45
Laatste EC-pluim inderdaad groot aantal dat op MT voor wat nachtvorst gaat. Daarna helaas weer merendeel naar de warmere kant.

Interessant dat GFS zo warm blijft. Welk model presteert statistisch gezien beter in deze weersituaties?
Ec is veel betrouwbaarder qua pluim zie 2012 vorstperiode februari gfs kwam toen ook met 5+ terwijl ec rond het vriespunt toen kwam

Jan van Ooijen

Citaat van: winter67 op do 10 dec 2015 - 09:45
Ec is veel betrouwbaarder qua pluim zie 2012 vorstperiode februari gfs kwam toen ook met 5+ terwijl ec rond het vriespunt toen kwam

Nee toch, GFS kwam eerste met vorst en EC wilde er niets van weten en bleef maar te hoog in de pluim zitten
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

JerryL

Citaat van: Bacci op wo 09 dec 2015 - 16:00
Wow dat is de meest eentonige pluim die ooit gezien heb, haha wat een pluim!

Sorry wat!? Dus alleen omdat het kerst is mag het sneeuwen en anders is het zinloos? Sorry hoor maar het hele ''witte kerst'' geleuter slaat soms nergens op. Tuurlijk zou het mooi meegenomen zijn.

daarom schreef ik ook: hoeft het van mij niet meer. Of mag ik daar niets van vinden dan? Van mij hoeft het ook geen warme zomer te worden als de winter niets voorstelde. Mag ik dat ook niet zeggen?

Ik wil een natte koude zomer als de winter tegenvalt! Spoel de zomer door de plee als koning Winter het weer laat afweten.

Tower

in dec 2009 was het ook in eens raar met de temperaturen.



Op 17 en 18 december viel vooral in een strook van de kop van Noord-Holland naar Groningen in totaal 10 tot ruim 30 cm sneeuw.
Op 20 december viel er 10 tot 20 cm in grote delen van het midden en zuiden van het land. In het noorden liep de dikte van het sneeuwdek op de 20e verder op naar lokaal ruim 40 cm. Juist voor en tijdens de Kerstdagen regende het en smolt de sneeuw overal snel weg. Toch lag er op beide Kerstdagen in De Bilt nog een gesloten sneeuwdek en was er dus sprake van een Witte Kerst, voor het eerst sinds 1981.
Op 29 en 30 december viel er in de noordelijke helft van het land opnieuw sneeuw met de vorming van een sneeuwdek van 1 tot 5 cm.


Er kan dus nog van alles gebeuren

winter67

Citaat van: Jan van Ooijen op do 10 dec 2015 - 09:58
Nee toch, GFS kwam eerste met vorst en EC wilde er niets van weten en bleef maar te hoog in de pluim zitten
Op andere site zag ik juist dat ec kouder was, maar over het algemeen is gfs altijd warm in winter

En kou is weg bij ec pluim

TMCThomas


strandwacht

Tower je bedoelde dit pak sneeuw van 17dec 2009,met drachten als topper met 40cm.

Powered by EzPortal