Winter discussietopic 2015-2016

Topic gezien door 529499 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 06 sep 2015 - 10:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

Deadmau5

Beter zou GFS gewoon al zijn kaartjes na 240 uur eens verwijderen, want blijkbaar houden er zich dus effectief mensen bezig om die kaartjes te lezen, te delen, en dan te zeggen: "het wordt kouder, aldus GFS".

Het verandert iedere run. Niets maar dan ook niets van waarde kan je hechten op die termijn. Zelfs die storm nu op 240 uur (is jammer genoeg net te ver weg), en je kan er met veel moeite een tendens in zien. 240 uur zou de ultieme max moeten zijn waar men op moet kijken, goed wetende dat de betrouwbaarheid is normale situaties op 144 uur, en in blokkades op 120 uur, en bij precieze omstandigheden nog lager. Een pluim kan daar bij helpen. Alsook ernst van een storm bijvoorbeeld.

Basis.

En hoewel de runs nu beter zijn, zijn de pluimen erop verslechterd, dus echt heel enthousiast wordt ik niet. Kans op kil winters weer is gedaald van +- 30 naar 15 procent. Gemiddelde van de pluim is terug 7-8 graden, terwijl dat gisteren 5-6 graden was.

Armand

Bij de EC pluim gaan meer leden voor de warme variant. GFS pluim is nauwelijks veranderd, alleen de oper is helemaal bovenaan naar helemaal onderaan gegaan. Zou toch leuk zijn, storm gevolgd door sneeuw.  ::) Haha, geweldig. Helaas toch wel onrealistisch  :'(

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Deadmau5

Maar ik heb wel gelijk. Als men blijft daarmee voortdoen wordt je niet serieus genomen, en quasi de helft van alle kaartjes die hier gepost zijn, zijn gewoon virtueel vermaak. Je kan daar gewoon niets van aantrekken. Ik zou het gewoon willen houden op de basis en me daarop focussen. Ik en jullie hebben niets aan kaarten die nooit maar dan ook nooit uitkomen, en waar we niets mee kunnen.

Jan van Ooijen

Citaat van: Deadmau5 op di 08 dec 2015 - 12:54
Als men blijft daarmee voortdoen wordt je niet serieus genomen, en quasi de helft van alle kaartjes die hier gepost zijn, zijn gewoon virtueel vermaak.

Volgens mij snap je niet helemaal waarvoor dit topic juist dient, dit is immers al een paar keer medegedeeld
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Deadmau5

Citaat van: Armand op di 08 dec 2015 - 12:52
Bij de EC pluim gaan meer leden voor de warme variant. GFS pluim is nauwelijks veranderd, alleen de oper is helemaal bovenaan naar helemaal onderaan gegaan. Zou toch leuk zijn, storm gevolgd door sneeuw.  ::) Haha, geweldig. Helaas toch wel onrealistisch  :'(

Storm op die termijn wordt geprojecteerd door een ejectie van een deel van een laag nabij de Azoren en het verderduwen van een niet ontwikkeld laag boven IJsland dat door de opstuw van hogedruklucht oostelijk wordt verplaatst, samengevoegd wordt en uitdiept boven onze kust. De kans dat dat de volgende run aanwezig nog zal zijn is 0 procent. Waar we ons wel op moeten focussen is dat het model hier aspiraties toont tot de neiging van een vorming van een Groenlands hogedrukgebied.

dondertje127

En weer zachte pluimen. Wordt er moedeloos van, die winter komt niet deze maand sowieso niet. in Velp staat zelfs een bloessem volop in bloei en ook madeliefjes staan hier in bloei in Arnhem. Te bizar.

Nou, laat dan de lente maar komen met veel zon en 15 graden, want nat en grijs of bewolkt en grijs weer met overdag tussen 5 en 13 graden zonder zon is maar net niks. Overdag een graad of 9 en 's nachts 6 daar heb je niks aan. Alleen vervelende kou.
Dan liever een dag als vandaag: veel zon en 12 graden, dat is tenminste iets als het dan toch niet gaat vriezen en sneeuwen.

JerryL

Citaat van: Deadmau5 op di 08 dec 2015 - 12:54
Maar ik heb wel gelijk. Als men blijft daarmee voortdoen wordt je niet serieus genomen, en quasi de helft van alle kaartjes die hier gepost zijn, zijn gewoon virtueel vermaak. Je kan daar gewoon niets van aantrekken. Ik zou het gewoon willen houden op de basis en me daarop focussen. Ik en jullie hebben niets aan kaarten die nooit maar dan ook nooit uitkomen, en waar we niets mee kunnen.

Dit is een wintertopic. De mening van de WINTERLIEFHEBBER wordt hier breder gedragen en geëtaleerd. Dan zijn die paar hoopvolle kaartjes dus wel degelijk van belang. Als jij je meer thuis voelt in het zomer topic moet je nog even wachten.

Wij kennen nu allemaal jou visie. Dank daarvoor.

En nu, over op de orde van de dag. Zijn er nog bibberkaarten???

dondertje127

Citaat van: JerryL op di 08 dec 2015 - 14:14
Dit is een wintertopic. De mening van de WINTERLIEFHEBBER wordt hier breder gedragen en geëtaleerd. Dan zijn die paar hoopvolle kaartjes dus wel degelijk van belang. Als jij je meer thuis voelt in het zomer topic moet je nog even wachten.

Wij kennen nu allemaal jou visie. Dank daarvoor.

En nu, over op de orde van de dag. Zijn er nog bibberkaarten???

Wel kaarten met valse hoop. Helaas. Ik wacht ook weer op het zomertopic :)

Danny

Citaat van: Jan van Ooijen op di 08 dec 2015 - 12:53

Je valt tot verveling toe in herhaling!

Volledig mee eens Jan. Tot irritatie aan toe onderhand. Een weermodel laat deze kaarten zien, ze worden hier gepost incl. begeleiding. Dan mag ik aannemen dat de mensen, die hier vaak al jaren komen inmiddels wel weten hoe je deze kaarten moet bekijken. En als ze hier pas net rondkijken dan hebben ze in ieder geval al minimaal 10x z'n verhaal tussendoor gelezen over termijn, betrouwbaarheid etc. etc. Tevens ben ik het volledig oneens met de stelling van betrouwbaarheid want detail kijken heeft misschien dan weinig zin op lange termijn. Trend kijken is absoluut nuttig en interessant.

We spreken elkaar later deze week of volgende week hier nog wel. Eens kijken wat GFS met de trend, die het al een ruime week laat zien (maar je moet het wel willen zien) gedaan heeft.
Misschien een idee om hier iets minder te kijken als je niet met de termijn discussies om kan gaan. Lees gewoon het weerbericht op iedere weersite van vandaag, morgen en overmorgen. Voor mij ook prima. Ik zoek meer als dat en kom daarom op fora om te praten over de weerkaarten en de trends daarin.

Armand

Citaat van: JerryL op di 08 dec 2015 - 14:14
En nu, over op de orde van de dag. Zijn er nog bibberkaarten???

Tussen de ensembles van GEM zitten ook erg leuke scenarios. Hieronder een voorbeeld.

Voorlopig zijn deze scenarios nog in de minderheid, maar beter een paar dan helemaal geen.

NAO gaat richting 0 en AO gaat waarschijnlijk zelfs onder 0, wat ook goed op de kaarten te zien is (vorming hoge druk boven Groenland)

hesselsjoerd

240 u + van ecmwf ziet er wel goed uit

xzaz

De trend is elk jaar weer het zelfde, de mensen die hier wat meer van de berekeningen weten;

Waarom komt de kou elk jaar weer terug in de kaarten maar zet dit niet door naar zeg < 144?
De winter is nog niet eens begonnen!

GeneralDuke

Citaat van: xzaz op di 08 dec 2015 - 15:42
De trend is elk jaar weer het zelfde, de mensen die hier wat meer van de berekeningen weten;

Waarom komt de kou elk jaar weer terug in de kaarten maar zet dit niet door naar zeg < 144?

Met weinig tot geen verstand van zaken kom ik tot de volgende verklaring:
In principe volgt het weer het klimaat. Op lange termijn zijn turbulentie-effecten wel weer uitgewerkt, dus valt een weersverwachting terug op het klimaat. En over 240h is dat wat temperatuur betreft 0-6 graden (min-max) en dat wordt elke dag weer wat minder. Naarmate dat moment dichterbij komt, kan het model wat nauwkeuriger dat weer voorspellen dan de jaarlijkse gang, en dan verdwijnen dat soort temperaturen wanneer de situatie daartoe is.

Ik heb geen bronnen of wat dan ook, just some common sense :) Hoop dat ik iets zinnigs heb gezegd.

Over de zin van het posten/bediscussiëren van LT-weerkaarten: ik kom hier ook om kennis op te doen. Of een weerkaart nou van +6 of +600 is maakt dan heel weinig uit. Ik leer ook wat van kaarten die ver de toekomst in kijken, of die nu uitkomen of niet.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Energizer85

Hmm de gemoederen lopen weer hoog op zo te lezen... Grappig want niemand heeft er invloed op. Dit topic is juist zo leuk om te kijken of er aanwijzingen zijn dat er wat staat te gebeuren. En tuurlijk zijn dit allemaal LT prognoses... En diep winters weer zie je nooit van de een op de andere dag verschijnen.

Ik ben blij dat er mensen zijn die de verboden LT verwachtingen kunnen koppelen aan signalen van sturende druk gebieden. Hier leer ik wat van... En daarom kom ik hier juist vaak. Dus zeggen dat alles onzin is, vind ik een beetje gemakkelijk.

Ontopic: feit is dat t langzaam maar zeker iets kouder wordt. Winterweer zit er (nog) niet in. Maar ik zie wel steeds meer signalen die hoopvol zijn. Of dit uitkomt is natuurlijk de vraag. Al hoop ik natuurlijk op een winterse kerst.

Ps laten we t gezellig houden, en elkaar helpen met de prognoses ???? Dan help je mij ook ????

joboy52

Ik vind het begin van GFS12 er een stukkie beter uit zien dan zijn voorganger, kijken of de gehele run beter eindigt.
Lijkt een blokkade te ontstaan. Het mooiste zou zijn als dat lagedrukgebied boven scandinavie gaat zakken.

gilleeesss

Citaat van: joboy52 op di 08 dec 2015 - 17:27
Ik vind het begin van GFS12 er een stukkie beter uit zien dan zijn voorganger, kijken of de gehele run beter eindigt.
Lijkt een blokkade te ontstaan. Het mooiste zou zijn als dat lagedrukgebied boven scandinavie gaat zakken.

Idd, lijkt wel neit te zakken. Maar is een stuk beter dan vorige run.. Maar blijft LT & de pluim maar afwachten ;)

Joep

De ' storm' in nieuwe GFS lijkt iets noordelijk van NL te blijven maar sneeuwkansen zijn er zeker.
En een meer noordelijke stroming.

Joep

Zoals bekend is het ver weg maar goed wel leuk om te bekijken :)


martijn

Wat leuk om de sneeuw weer op de kaarten te zien. Nu maar optimistisch blijven

Powered by EzPortal