Winter discussietopic 2015-2016

Topic gezien door 529377 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 06 sep 2015 - 10:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

hesselsjoerd

Ik vind de pluim wel beter dan die van vanochtend, meer members zoeken de oosthoek op.
 

Bacci

Over een paar dagen in ieder geval een stuk kouder, daarna komt vanzelf wel.

dondertje127

Citaat van: Ries op zo 06 dec 2015 - 12:03
Ik stel m'n verwachtingen al bij: ben al dolblij met dagtemps onder 5 graden! Jammer dat zo'n bijstelling nodig is maar goed; moet realistisch blijven... min T/max T van -20/-10 blijven m'n droom en wens  ;D om over de meter sneeuw nog niet te spreken  :P

Om te beginnen is 5 graden en lager ook goed voor deze tijd van het jaar. Na de 20e mag het van mij worden zoals je hier omschrijft. Wat gaat de tijd toch verdorie snel. Die winters van 2009/2010 tot en met de winter 2012/2013 dat lijkt al weer lang geleden. De laatste echte winter is eigenlijk nog máár 3 jaar geleden.
In al deze winters kwamen temperaturen van tussen -10 en -24 graden wel voor. En ook de sneeuw. Vooral de winter van 2009/2010 bleef de hele winter wit, elfs met kerst al. Ik weet het nog goed dat er een flink pak sneeuw viel in de aanloopweek naar kerst toe. Dikke ladingen sneeuw. Hetzelfde gebeurde in december 2010. Dik pak sneeuw met kerst, ondanks dat het wel dooide maar niet zo hard. In 2009 was de dooi zo weinig en er viel volgens mij al snel weer nieuwe sneeuw.

DSDLimburg

Citaat van: ron12 op zo 06 dec 2015 - 17:58
Denk de hele winter, Komende 5 maanden warm, vanaf Mei kouderhttp://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/CFSv2/htmls/euT2me3Mon.html Dit allemaal hebben we te danken aan super ELL NINO.

Verschilt ook nog wel eens per run,
seizoen 2018/2019

Bacci

Nieuwe pluim op lange termijn is weer depressief makend.

DSDLimburg

seizoen 2018/2019

Jan van Ooijen

Vanaf de 15de zie ik toch wel kleine kansjes, mocht het hogedrukgebied niet platgewalst worden door die depressies






Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 07 dec 2015 - 10:39
Vanaf de 15de zie ik toch wel kleine kansjes, mocht het hogedrukgebied niet platgewalst worden door die depressies

Daar valt of staat een hoop mee ja. De ontwikkeling van, en dan met name de locatie en sterkte van de rug, is bepalend. Krijg zelf het idee dat het allemaal niet zo'n vaart zal lopen en dat we er in het beste geval met een paar stralingsvorstjes onder de vleugels van het hoog of wat winterse buien aan de oostflank ervan vanaf zullen komen. Waarna eea weer afvlakt. Maar goed, het zijn weer aannames in het verboden gebied. Gezien de 00z output lijkt de winter voorlopig nog ver weg....EC oper ligt ook onderin het ensemble op die termijn.

JerryL

Citaat van: Invicta op za 05 dec 2015 - 20:36
Volgens mij consumeer jij elke dag een pot zure bommen of niet......

Whahaha. Leuk gevonden maar ====>>>> Heren en dames, trek het toch niet zo persoonlijk als mensen wat negatiever zijn. De tijd zal het leren.

GeneralDuke

Citaat van: DSDLimburg op ma 07 dec 2015 - 09:45
Verschilt ook nog wel eens per run,

Euh... Zijn dit serieus runs die een dag na elkaar zijn uitgevoerd? En dan 3 graden verschil... Lijkt me duidelijk: dit soort seizoensverwachtingen slaan nergens op :P

Die kaartjes van Jan zien er inderdaad hoopvol uit, hopen dat we dat volgende week ook nog zien voor dezelfde datum.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Hector Pascal

Voor velen is het nog pessimisme wat de klok slaat. Voor mij persoonlijk is het codewoord: POTENTIE. Het zal me niets verbazen dat de weerkaarten de komende dagen meer en meer een winter(se) setting laten zien.
Nul bestaat niet.

JerryL

Citaat van: Hector Pascal op ma 07 dec 2015 - 15:19
Voor velen is het nog pessimisme wat de klok slaat. Voor mij persoonlijk is het codewoord: POTENTIE. Het zal me niets verbazen dat de weerkaarten de komende dagen meer en meer een winter(se) setting laten zien.

Een witte Kerst. Die komt pas vanaf 21/22 december betrouwbaar op de kaarten. We hebben nog even

Deadmau5

Citaat van: JerryL op ma 07 dec 2015 - 16:08
Een witte Kerst. Die komt pas vanaf 21/22 december betrouwbaar op de kaarten. We hebben nog even
Maar we kunnen al vanaf 15 december mogelijk met 100 procent zekerheid zeggen dat die er niet komt, dus er moet wel iets op de kaarten komen tegen dan.

JerryL

Citaat van: Deadmau5 op ma 07 dec 2015 - 16:28
Maar we kunnen al vanaf 15 december mogelijk met 100 procent zekerheid zeggen dat die er niet komt, dus er moet wel iets op de kaarten komen tegen dan.

15 december...... dan kan er nog 10 dagen iets gebeuren. Ik geloof niet dat we op 15 december al kunnen uitsluiten dat het wit wordt.

matroesjka-world

Citaat van: Deadmau5 op ma 07 dec 2015 - 16:28
Maar we kunnen al vanaf 15 december mogelijk met 100 procent zekerheid zeggen dat die er niet komt, dus er moet wel iets op de kaarten komen tegen dan.

Ik hoef niet tot 15 december te wachten om te kunnen zien of we een witte kerst krijgen of niet.
Ik kan nu al zeggen dat we een natte en groene kerst krijgen, niks meer en niks minder.
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Hector Pascal

Citaat van: matroesjka-world op ma 07 dec 2015 - 16:32
Ik hoef niet tot 15 december te wachten om te kunnen zien of we een witte kerst krijgen of niet.
Ik kan nu al zeggen dat we een natte en groene kerst krijgen, niks meer en niks minder.
Tja, statistisch heb je al gelijk. Maar...
Nul bestaat niet.

Armand

GFS 12z helaas ook niet om aan te zien. We hadden met de familie afgesproken om in december een keer naar de Ardennen te gaan om daar in de sneeuw te wandelen, omdat dat hier zeer onwaarschijnlijk zou zijn. Nou ik denk dat we onze wandeling beter kunnen verplaatsen naar de Alpen als dit zo doorgaat :P

Eric

Citaat van: Armand op ma 07 dec 2015 - 18:07
GFS 12z helaas ook niet om aan te zien. We hadden met de familie afgesproken om in december een keer naar de Ardennen te gaan om daar in de sneeuw te wandelen, omdat dat hier zeer onwaarschijnlijk zou zijn. Nou ik denk dat we onze wandeling beter kunnen verplaatsen naar de Alpen als dit zo doorgaat :P
Is stukkie verder en een heeeeeel stukkie mooier...... Nergens op gebaseerd maar ben bang dat dit onze "standaard" winter gaat worden.....

pascal

Zullen we de topmaand december van 1974 halen, was toen met een gemiddelde temperatuur van 7,3 graden heel hoog.
Wat denken jullie.?

Armand

Citaat van: pascal op ma 07 dec 2015 - 18:42
Zullen we de topmaand december van 1974 halen, was toen met een gemiddelde temperatuur van 7,3 graden heel hoog.
Wat denken jullie.?

Ik denk niet eens dat het veel warmer dan normaal gaat worden. Als je de pluimen bekijkt kun je zien dat de temperatuur gemiddeld tussen 6 en 9 graden ligt overdag, en s'nachts enkele graden kouder. Opzicht redelijke 'normale' temperaturen voor de tijd van het jaar, alleen de spreiding blijft groot. Kan zomaar weer 12 graden worden, maar het kan ook amper 5 graden worden. Alleen de kans op echt winterweer is vrijwel niet aanwezig.

Powered by EzPortal