Winter discussietopic 2015-2016

Topic gezien door 529550 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 06 sep 2015 - 10:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Armand

vandaag is de meteorologische winter begonnen, alleen het lijkt erop dat de herfst nog 2 weken doorgaat, of 3, of 4, of 5.....

Voorlopig nog totaal geen zicht op winterweer, hoogst haalbare is momenteel nachtvorst :P

Het is niet anders, we zijn pas begonnen ;)

Tower

ach, we hebben straks de korte broek aan met kerst en de bbq in de tuin :-X ;).

Ik verwacht nog een koude periode, 2010 hadden we ook eerst warm toen dacht ik ook van we krijgen geen kou, en dan wordt je wakker in een dikke witte tapijt van sneeuw.

Joep

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 30 nov 2015 - 12:21
GFS ultra lange termijn is voor de winter/sneeuwliefhebber een droomkaart. Hierbij gaat de regen over in sneeuw. Duimen maar


laatste run GFS gewoon weer regen en nog meer regen...

jtebbens

Bron: www.pietsweer.nl

Wintervoorspelling 2015-2016

Lastige winter, wel op schaatsen

Het wordt een lastige winter. Een winter die lastig is als het gaat om overlast door gladheid en soms sneeuw of stormachtig weer. Het wordt ook een winter die lastig is door het wisselende en kwakkelende karakter tussen koude en zachte perioden. Het is ook een winter die wel eens van het een op het ander moment kan omslaan en verrassend winters kan uithalen.
Ik heb nog enige twijfels over december. De maand december kan wel eens wat winterse schermutselingen afleveren, maar is gemiddeld groen en ook af toe ruig met stormkansen. Ik verwacht nog een of twee echte koude perioden die ervoor zorgen dat wij op natuurijs kunnen schaatsen. Vooral de maanden januari en februari komen in aanmerking voor elk een lange(re) koude periode.

Ik heb bij het opmaken van deze definitieve wintervoorspelling ook de afgelopen november meegenomen. Verder heb ik onder andere rekening gehouden met het stromingspatroon van de afgelopen anderhalf jaar (dus tot en met nu), maar ook met zonneactiviteit en de mogelijke invloed van een sterke El Nino. En mijn ervaring. Ik kom vandaag met mijn definitieve voorspelling, omdat morgen de meteorologische winter begint.

kerstvrouw

Hihi ik wacht al 4 jaar op een fatsoenlijke winter  ;D

JerryL

Citaat van: jtebbens op di 01 dec 2015 - 13:36
Bron: www.pietsweer.nl

Wintervoorspelling 2015-2016

>> KNIP<<


Piet Paulusma zijn voorspelling is wederom weinig concreet. Op deze wijze heb je natuurlijk wel een heel grote kans dat het klopt. Ik verwacht deze winter minima van - 20 en maxima van + 20

Of zoals een reaguurster samenvat: disse waer foar spelling kin wer alle kanten ut, sil altiid wat goeds bij sitte, mar erg duidelijk ist wer net

matroesjka-world

Citaat van: kerstvrouw op di 01 dec 2015 - 11:45
Ik baal er ontzettend van. Wordt het uberhaupt nog wel een keer winter in ons land? Of wordt het lente-zomer-herfst-lente?

Februari 2016 dan krijg je winter, en zou je willen dat het weer zomer was  :P
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Bacci

Super mooie luchten hier dat wel :) Ook een geweldige zonsondergang!

winter67

Citaat van: Tower op di 01 dec 2015 - 12:17
ach, we hebben straks de korte broek aan met kerst en de bbq in de tuin :-X ;).

Ik verwacht nog een koude periode, 2010 hadden we ook eerst warm toen dacht ik ook van we krijgen geen kou, en dan wordt je wakker in een dikke witte tapijt van sneeuw.
Ik denk het niet, gfs,ec nao zien alles behalve winter gfs kwam trouwens met 13 graden 12 december, je vraagt je toch dan af dat de opwarming een rol speelt

Armand

De laatste kaarten van de recente GFS run geven weer wat gespreksstof tussen de vele westcirculaties door.

Hierop is te zien dat het boven de Atlantische Oceaan eens wat rustig is door een voorzichtige blokkade. Boven het noorden van Groot-Brittannië zit een flink lagedrukgebied met koude lucht, waarvan de trekrichting onzeker is. Hieruit zijn vele scenario's te maken. Hoogstwaarschijnlijk levert het niet zoveel 'spektakel' op. Dat komt eigenlijk door twee factoren: het hogedrukgebied boven Groenland zwakt af, waardoor de blokkade die al niet sterk was, nog minder sterk wordt. Hierdoor kunnen depressies vanuit Amerika weer vrolijk overtrekken naar de andere kant van de plas. Bovendien is er bij deze situatie geen steun is de Russische hoek, zie rode cirkel, waardoor het lagedrukgebied boven GB al haar vrijheid heeft en niet naar het zuiden gedrongen wordt.


Hector Pascal

Speculeren over een kaart over ruim twee weken, heeft totaal geen zin. Die kaart gaat sowieso niet uitkomen, dus dan hoef je je ook niet af te vragen welke trekrichting het laag gaat doen en dat soort dingen.
Nul bestaat niet.

Zomerliefde

Kortom de kaarten zien er weer ongelooflijk slecht uit qua winterweer.

winter67

Geduld hebben ook al is het al 2 jaar geleden dat er eens sneeuw viel

NitroGenetics

Citaat van: winter67 op di 01 dec 2015 - 19:37
Geduld hebben ook al is het al 2 jaar geleden dat er eens sneeuw viel

je weet dat deze kaart juist slecht is toch?, west zuidwestelijke stroming? hmm dit is het typische weer wat we de afgelopen dagen ook hebben gehad, staat garant voor een bende storingen, +zeetemp = regen :p

winter67

Citaat van: NitroGenetics op di 01 dec 2015 - 19:47
je weet dat deze kaart juist slecht is toch?, west zuidwestelijke stroming? hmm dit is het typische weer wat we de afgelopen dagen ook hebben gehad, staat garant voor een bende storingen, +zeetemp = regen :p
Weet ik is ook de enigste mooie kaart die ik zie van de gfs run de andere geven meer euro en azore hoog, is overigens w en deze kaart heeft wel wat potentie

Armand

Je ziet zo'n patroon al lang van tevoren aankomen, en je komt er ook moeilijk vanaf. De afgelopen twee 'winters' heeft dit patroon zelfs bijna de gehele winter geheerst.

Maakt niet uit welke kaart je ook pakt voor de komende twee weken, je vindt er altijd wel een hogedrukgebied bij de Azorgen en lage druk boven de Atlantische Oceaan en nabij IJsland/Scandinavië

Unknown-user1778

zag de 16/17 december kaarten ook van gfs. Zijn interessante tijden als ze uitkomen. ben eens benieuwd waar we over twee weken staan

winter67

Erg opvallend dit zuid Oost veel leden net boven nul midden totaal geen koude leden?

Joep

Citaat van: dennis089 op di 01 dec 2015 - 20:56
zag de 16/17 december kaarten ook van gfs. Zijn interessante tijden als ze uitkomen. ben eens benieuwd waar we over twee weken staan
Is toch gewoon zuidweste wind?

Ries

15 graden zondag, zomerjas weer uit de kast!  :o

Powered by EzPortal