Winter discussietopic 2015-2016

Topic gezien door 529463 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 06 sep 2015 - 10:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

winter67

Citaat van: lander20 op vr 27 nov 2015 - 13:44
waarom kijkt iedereen toch altijd naar die hoofdrun...

dat het ineens van de kaarten is is normaal kijk eens naar de pluimen!
Ik kijk naar pluim en ik zie een mooie tweedeling

Siebenvm

Wat is dat toch voor een negatief gebrabbel? Verwachten we nu ineens dat bij elke run van GFS die bijna 2 weken vooruit kijkt ineens zomaar even een Scandihoog wordt ingetekend? Tuurlijk zit daar weer eens een slechtere run tussen. Belangrijk is dat dat hoog de afgelopen dagen steeds maar weer terug blijft komen bij veruit de meeste runs en niet van de kaarten verdwijnt. Daarnaast zijn de andere leden in deze run juist een stuk kouder geworden. Beter is trouwens ook om naar de ochtendrun en avondrun te kijken, net als bij het EC

EC geeft namelijk totaal geen zekerheid. Warme oper, maar er zijn ook behoorlijk veel koude oplossingen in de pluim en dat is een flinke verbetering ten opzichte van de afgelopen dagen, waarin EC van kou niks wilde weten. EC neigt momenteel juist naar het koude GFS scenario te switchen dan andersom.

Beetje optimisme en positiviteit is wel op zijn plaats. Daar zijn genoeg aanwijzingen voor te vinden.

Armand

GEM komt ook met een Scandi-hoog. Weliswaar een warmere variant, dus zonder directe instroom van koude lucht. Voorlopig vind ik dat nog helemaal niet erg, want verschillende modellen (en verschillende runs van deze modellen) komen in elk geval met hoge druk boven Scandinavië. Dit betekent dat er in elk geval al meer potentie is voor hoge druk boven Scandinavië in plaats van de huidige situatie.

De precieze windrichting en of er een sturend lagedrukgebied boven komt de liggen is meer iets voor op kortere termijn te gaan bekijken.

winter67

Gfs ook 2 deling, ook grotere kans op einde wc
lt warme uitbijter voor de rest meer leden onder de 5

Gfs 12 utc ook niet mooi

Lothiriel

Vandaag heel kille dag moet ik zeggen :p. IJskoude wind en denk niet dat het 5 graden geworden is.

Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

DSDLimburg

Gaat toch een goed hoog druk gebied worden zo te zien, eens kijken de komende dagen wat het ons dan gaat brengen?
seizoen 2018/2019

ron12

Tot 7 December in geen velden of wegen sneeuw te zien, in de verre omgeving van Nederland :(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

4seasons

Via de webcams van TVN stormchasers zie je momenteel verschil in het weer (uiteraard is de VS erg groot)


Stormchaser Nick Busby rijdt boven Dallas en volgt momenteel de wateroverlast
https://tvnweather.com/live/chasers/847783584



maar stormchaser Trevor Leeper rijdt bij Amarillo door de sneeuw waar ook een waarschuwing is afgegeven voor ijsregen.
https://tvnweather.com/live/chasers/847783589



Thanksgiving morning Freezing rain and ice covering a powerline, trees, cars, and mailboxes.




In de VS zijn momenteel waarschuwingen voor ijsstormen van kracht:
http://alerts.weather.gov/cap/wwacapget.php?x=TX1253CCC704D4.IceStormWarning.1253CCD64520TX.OUNWSWOUN.c6770cfaed16bf42ed1a2765dcbe8b65


Bizarre Thanksgiving Weekend: Ice Storm and a Hurricane
http://www.weather.com/storms/winter/news/ice-storm-tropical-storm-hurricane-sandra-thanksgiving-black-friday-2015


winter67

Gfs pluim weer wat beter gemiddeld 6 graden daarnaast veel leden daaronder

Vindead

http://edition.cnn.com/2015/11/24/weather/beijing-early-cold-and-snow/index.html
In Beijing is de koudste temperatuur in 3 jaar tijd gemeten. Dat klinkt misschien niet zo bijzonder, maar het is ook daar nog steeds herfst.
Het is daar de koudste november in ruim 60 jaar tijd.

Nu maar hopen dat dat hierheen komt.

ron12

Voorlopig niet  :( winter is nergens te bekennen in Europa op dit moment tot as donderdag worden temperaturen van 15 graden verwacht. Wordt een zeer warme winter aanvang verwacht, en veel regen
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Snowfreak

ik kan me nog december 2009 heel goed herinneren. eerste 2- 3 weken was het ook zacht , nat en winderig. Dan in een keer, de laatste dag voor de kerst vakantie een sneeuw dump! heerlijk was dat.


Extremissimorum

Citaat van: ron12 op za 28 nov 2015 - 10:49
Voorlopig niet  :( winter is nergens te bekennen in Europa op dit moment tot as donderdag worden temperaturen van 15 graden verwacht. Wordt een zeer warme winter aanvang verwacht, en veel regen

Winteraanvang? Je weet dat de winter officieel pas over een maand begint? En je weet ook dat een verwachting pas redelijk echt betrouwbaar is als die niet verder kijkt dan 5 dagen? Ik zou eerst morgen afwachten. Kan nog veel overhoop halen.  8)

Harry de Hond

Citaat van: Extremissimorum op za 28 nov 2015 - 11:10
Winteraanvang? Je weet dat de winter officieel pas over een maand begint? En je weet ook dat een verwachting pas redelijk echt betrouwbaar is als die niet verder kijkt dan 5 dagen? Ik zou eerst morgen afwachten. Kan nog veel overhoop halen.  8)
De winter begint a.s. dinsdag toch? Op 1 december, of ben ik nou in de war?
Juist.

winter67

Citaat van: Harry de Hond op za 28 nov 2015 - 11:57
De winter begint a.s. dinsdag toch? Op 1 december, of ben ik nou in de war?
Meteorologisch 1 december officieel.21 december

xzaz

Ah daar hebben we ze "de winter is nog niet begonnen"-reacties. De winter is in de kaarten al lang begonnen en de trends zien er oud en vertrouwd uit. We kunnen wel stellen dat over 2 weken de kaarten er heel anders uit moeten gaan zien wil het een beetje gaan winteren in en eind dec.
De winter is nog niet eens begonnen!

Extremissimorum

Citaat van: xzaz op za 28 nov 2015 - 13:56
Ah daar hebben we ze "de winter is nog niet begonnen"-reacties. De winter is in de kaarten al lang begonnen en de trends zien er oud en vertrouwd uit. We kunnen wel stellen dat over 2 weken de kaarten er heel anders uit moeten gaan zien wil het een beetje gaan winteren in en eind dec.

Dan zijn we het eens dat we eerst twee weken moeten wachten voordat we zinnige uitspraken erover kunnen doen!  ;)

DSDLimburg

seizoen 2018/2019

Lucifer

Citaat van: winter67 op za 28 nov 2015 - 12:16
Meteorologisch 1 december officieel.21 december

Fout.

22 december om 5:48 begint de astronomische winter.

Op dat moment is het op de noordpool dan doorlopend nacht en op de zuidpool is het doorlopend licht.
Op het noordelijke halfrond (wij) zijn de dagen kort en de nachten lang. Op het zuidelijk halfrond is het net andersom

Geen idee waar het fabeltje vandaan komt dat astronomische seizoenen altijd op de 21ste zouden vallen. Vaak is het anders. Als ik het goed voor heb is bijvoorbeeld het begin van de herfst nog nóóit op de 21ste gevallen.


winter67

Als we vorige winter zacht vonden is dit mega zacht ,voorlopig nog tot half december geen winter te bekennen, ook in Oost Europa zeer warm, wc voorlopig nog niet te stoppen

Powered by EzPortal