Winter discussietopic 2015-2016

Topic gezien door 529633 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 06 sep 2015 - 10:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

JerryL

Aankomende zaterdag gaan we naar Kerststad Valkenburg, wordt er aankomend weekeind in die regio nog wat spannends verwacht kwa weer???

Armand

Citaat van: JerryL op do 26 nov 2015 - 15:12
Aankomende zaterdag gaan we naar Kerststad Valkenburg, wordt er aankomend weekeind in die regio nog wat spannends verwacht kwa weer???

Leuk! Echt een aanrader, kan wel erg druk zijn in Valkenburg. Zaterdag niet zo gek veel aan de hand, alleen in de Ardennen kan nog wat natte sneeuw vallen, maar of dat de moeite waard is denk ik niet haha.

Ben vandaag begonnen met lange termijn verwachting opstellen voor de komende twee weken. Om de twee weken maak ik dan ook weer een nieuwe verwachting. Degenen die geïnteresseerd zijn kunnen het hier lezen:  http://weerinlimburg.jouwweb.nl/lt-verwachting-26-11-2015

vossejongk

Citaat van: lander20 op do 26 nov 2015 - 02:31
opnieuw scandihoog in de 18.00u run -12° 850 hpa! jammer dat het zeer lange termijn is en de nao zo positief staat?

heeft de nao wel zin als het scandihoog sterk genoeg is?

Dan gaan alle storingen gewoon boven scandinavie langs en hebben wij een koude oostenwind.  Tevens jetstream wss erg zuidelijk

joboy52

Weer een redelijke run van GFS op middenlange/lange termijn

TaL

Citaat van: joboy52 op do 26 nov 2015 - 18:07
Weer een redelijke run van GFS op middenlange/lange termijn

Hoezo?

Dit hogedrukgebied heeft te veel uitlopers naar het zuidoosten waardoor de koude lucht een grote omweg maakt eer het ons bereikt. Ook wijzen de oranje/rode kleuren erop dat het hoog volgepompt zit met warme lucht.

Nee, winter krijg je hier niet mee ;)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

joboy52

Citaat van: TaL op do 26 nov 2015 - 18:14
Hoezo?

Dit hogedrukgebied heeft te veel uitlopers naar het zuidoosten waardoor de koude lucht een grote omweg maakt eer het ons bereikt. Ook wijzen de oranje/rode kleuren erop dat het hoog volgepompt zit met warme lucht.

Nee, winter krijg je hier niet mee ;)

Volgens mij hoeft een hoog met warm lucht niet gelijk relatieve warmte te geven, transportkou speelt ook een rol lijkt me (als ik het goed heb tenminste  ;))

Het is wel beter dan een vaste westcirculatie lijkt mij.

Invicta

Citaat van: Hector Pascal op do 26 nov 2015 - 12:26
Gelukkig hebben we iemand in ons midden die vijf weken vooruit kan kijken...

Is dat die forumgebruiker die een winterse nickname heeft maar het alleen maar over warme cq mislukte winters heeft? En die je niet hoort als er wel koude kaarten uit de hoge hoed getoverd worden?

Koen-IJM

Mooi kaartje. Helaas erg LT dus niet betrouwbaar  ;)

Leon Eikenaar

Citaat van: Koen-IJM op do 26 nov 2015 - 19:09
Mooi kaartje. Helaas erg LT dus niet betrouwbaar  ;)

Zekers een leuke, ook op dat moment een volle wind uit het oosten :) Helaas idd LT en nog onbetrouwbaar.
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

joboy52


Jan van Ooijen

Citaat van: joboy52 op do 26 nov 2015 - 23:50
Mooi scandihoog op GFs18  8)

Niet alleen op de 18, maar ook op de 00 run









Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

winter67

Wow en Jan hoe ga je deze laag noemen?
Vanaf pakjesavond vol winters volgens gfs eerst Scandi hoog vervolgd door de "monster"
3e plaatje 18 utc, naar mijn mening gfs 00utc veel beter

Jan van Ooijen

Citaat van: winter67 op vr 27 nov 2015 - 08:58
Wow en Jan hoe ga je deze laag noemen?


De eerste sneeuwdump voor de lage landen wordt Django genoemd (mijn zoontje) heb deze naam aangevraagd bij  http://www.wintersportweerman.nl/lijst-sneeuwdumps-winter-2015-2016/
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Joep

Maandag windstoten mogelijk tot ruim 100 km/uur en op de wadden tot 118 k/m/uur


lander20


Hector Pascal

Citaat van: lander20 op vr 27 nov 2015 - 10:56
wow wat een run van gfs!  :o
Nu moet ECMWF ook nog mee. Dan acht ik de kans op winterweer groot.
Nul bestaat niet.

Bacci

Voor wat het waard is, EC iets kouder op langer termijn.

Jan van Ooijen

Citaat van Jan Visser:

Begin december lijkt er weinig te zullen veranderen. De licht meanderende westcirculatie draait op volle toeren. Dat betekent aanhoudend wisselvallig en vaak ook winderig weer. Als een soort konijn uit de hoge hoed opteert het Amerikaanse GFS-weermodel voor de ontwikkeling van een, rond 5 december, reusachtig Scandinavisch luchtdrukmaximum van 1050 hPa. Dat zou op een weersomslag kunnen duiden. Even vinger aan de pols dus want met zo'n krachtige El Niño in de equatoriale Pacific wordt de grootschalige luchtdrukverdeling soms helemaal op z'n kop gezet.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

pascal

Nieuwe GFS weg winter weg kou, zacht tot het einde. EC zal het zoals altijd bij het rechte eind hebben.
Had het liever anders gezien, maar ja geduldig wachten wij verder af.

lander20

waarom kijkt iedereen toch altijd naar die hoofdrun...

dat het ineens van de kaarten is is normaal kijk eens naar de pluimen!

Powered by EzPortal