Winter discussietopic 2015-2016

Topic gezien door 529852 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 06 sep 2015 - 10:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Hector Pascal

Citaat van: pascal op ma 23 nov 2015 - 14:30
Nieuwe stelling tot zowiezo 15 december totaal geen winterweer.

Stiekem hoop ik van niet, maar de kaarten zien zeer slecht uit.
Grappig dat je geen antwoord geeft op mijn vraag (zie pagina 33)
Nul bestaat niet.

lander20

de kaarten zien er slecht uit inderdaad maar kijk eens naar de pluimen! het kan veel slechter...

hoe is het gesteld met de NAO index?

Armand

Actueel opklaringen en weinig wind. Temperatuur zakt naar beneden. Vannacht lichte vorst gehad met Tmin -0.4. Eerste vorstdag!

pascal

Citaat van: Hector Pascal op ma 23 nov 2015 - 14:44
Grappig dat je geen antwoord geeft op mijn vraag (zie pagina 33)

Deze sterke patronen zoals EC laat zien, houden het in de regel 3 tot 6 weken uit.

ron12

Citaat van: lander20 op ma 23 nov 2015 - 16:24
de kaarten zien er slecht uit inderdaad maar kijk eens naar de pluimen! het kan veel slechter...

hoe is het gesteld met de NAO index?
Verloop NAO afgelopen jaren http://www.nordicweather.net/nao.php?en
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Armand

Zoals je op verschillende kaarten kunt zien is er niet echt een regelmaat in de NAO te vinden. Wel is bij de actuele kaarten duidelijk dat we minstens de komende twee weken geen winterweer hoeven te verwachten. Het is een sterk patroon wat zich gaat opbouwen en het lijkt bijna onmogelijk om de komende weken toegang te krijgen tot het Groenlandhoog, doordat de 'depressietrein' er maar tussendoor blijft denderen. Hoogst haalbare is een korte winterprik (denk aan afgelopen weekend), of een dooi-aanval (denk aan morgen).

Als we dan toch stiekem dat bruggetje maken naar de seizoensverwachting voor december van CFS, dan zien we een gemiddelde afwijking van +1.7 graden Celsius qua 2m temperatuur. Redelijk betrouwbaar voor een algemeen overzicht vind ik.

Het wordt dus (voorlopig) genieten van de kleine momentjes dat het een keer vriest, hagelt, sneeuwt, enz.

Edwin

Zelfs al gaat het sneeuwen, dan heb je er weer eens geen donder aan. Als er nou eens tientallen centimeters zou vallen en daarna gewoon dagenlang koud, maar nee...dus zinloos/kansloos.
Never Stop Exploring

Joep

ECMWF geeft nauwelijks nog sneeuw aan in laatste run


Marc.S

Citaat van: Edwin op ma 23 nov 2015 - 19:56
Zelfs al gaat het sneeuwen, dan heb je er weer eens geen donder aan. Als er nou eens tientallen centimeters zou vallen en daarna gewoon dagenlang koud, maar nee...dus zinloos/kansloos.

Elke vlok sneeuw die er valt is mooi meegenomen!  ;D Daar moeten we het maar van hebben in ons huidige klimaat..

Joep

Hirlam is wat positiever.

Hier heeft Zuid Limburg denk ik grootste kans op sneeuwdekje


Nieuwste Hirlam net binnen en die is weer wat minder helaas.(heb kaarten vervangen voor nieuwste run)


Jan van Ooijen

Als we het Europees weermodel moeten geloven krijgen we vandaag nog winterse neerslag

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

TMCThomas

Hier in midden gelderland momenteel regen.
Eerste natte sneeuw valt hier nu, al is het meer gesmolten hagel dan sneeuw

vleesjus

Ik ben benieuwd, ik woon in het oosten van het land. Lijkt er dus op dat ik dit keer helemaal goed zit qua sneeuw :)
(volgens buienradar zou er al een uur natte sneeuw moeten vallen, maar er is nog niks uit de lucht gekomen)

JerryL

Duimen voor het oosten. En hopen dat het westen er ook wat flarden van krijgt.

Extremissimorum


Joep

Citaat van: Jan van Ooijen op di 24 nov 2015 - 07:27
Als we het Europees weermodel moeten geloven krijgen we vandaag nog winterse neerslag


Klopt alleen staat ECMWF hierin helaas alleen. GFS geeft voor het uiterste zuiden van Limburg wel sneeuw aan.

Hector Pascal

Ik geef voor vanmiddag regengarantie voor het oosten.
Nul bestaat niet.

grizzrh

Hier in Doenrade hebben we wat natte motsneeuw, uurtje geleden gewoon natte sneeuw.
Doenrade, Limburg

Zynex

Goeie genade, wat een slechte pluim. 5 ~ 10 graden.....

grizzrh

Citaat van: Zynex op di 24 nov 2015 - 11:39
Goeie genade, wat een slechte pluim. 5 ~ 10 graden.....

Het is Herfst, wat verwacht jij dan ? -10 ?
Doenrade, Limburg

Powered by EzPortal