Winter discussietopic 2015-2016

Topic gezien door 529644 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 06 sep 2015 - 10:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Vicaussie

Wilde net naar de McDonalds gaan en zag opeens de ruiten van mijn auto onder het ijs zitten. Dat werd even scrubben.  :P

martijn

Na een sneeuwbui aan het eind van de middag zijn nu de garagedaken alweer bevroren. Heerlijk dit weer! Voorproefje op meer? ::)

Arend

Mooi sneeuwpluimpje van EC.  :)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Joep


vossejongk

Geen paniek...

Weerstatistieken maand november in Nederland
Gemiddelden

Langjarige gemiddelden in het tijdvak 1971-2000.
Gemiddelde temperatuur in graden Celsius    
De Bilt    Eelde    Rotterdam    Maastricht
6,2    5,5    6,8    5,9

Keurig op niveau dus. Verder dan halverwege sowieso niet naar kijken,

lander20

de 850 hpa temp zit gemiddeld op een 0° in de pluimen van gfs :)

Jan van Ooijen

Bijna matige vorst aangetikt bij Gilze-Rijen



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Noorden van het land enkele sneeuwbuitjes

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Langs de westkust vanochtend nog steeds een enkele winterse bui. Bij het zwakke frontje ook af en toe regen, lijkt vanavond alleen over het noorden te trekken, kans op sneeuw is dan miniem. Op nadering van het actieve front gaat het vannacht boven de Noordzee van het westen uit regenen. Zodra de frontale neerslag in de tweede helft van de nacht verder het land optrekt zien we de regen als snel overgaan in natte sneeuw, meer naar het oosten ook even droge sneeuw. Gedurende de dagperiode beweegt het neerslaggebied oostwaarts en verlaat pas aan het einde van de avond het oosten van het land. De droge sneeuw betreft alleen de lichte neerslag aan de voorzijde van het neerslaggebied, naarmate de neerslag intensiveert zal het overgaan in meest natte sneeuw. Of dit in het oosten en zuidoosten tot enige accumulatie zal leiden is twijfelachtig, de bodemtemperaturen zijn nog vrij hoog. Aan de westzijde van het front worden vanaf de Noordzee weer enkele regenbuien aangevoerd.

Guidance
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

De nieuwe uitdraai van Hirlam is er ook weer, Limburg tijdelijk wit!!!!

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

ron12

Alweer tien jaar geleden http://www.zwartewaterkrant.nl/39805.html Zal morgen wel geen herhaling worden  ;) Kaartje 25 November 2005
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

dondertje127

Dik 6 uur lang sneeuw nog vantevoren volgens dat plaatje van Hirlam. Nouja ik ben dit keer vrij sceptisch, want als hier al een bui kwam van het weekend, was het alleen maar regen, en hooguit een enkele keer ook een beetje hagel, terwijl het hier kouder was dan in Groningen. Heeft dat waarschijnlijk met de neerslagintensiteit te maken gehad?

De eerste (natte) sneeuw moet nog vallen bij mij.

Arend

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 23 nov 2015 - 11:26
De nieuwe uitdraai van Hirlam is er ook weer, Limburg tijdelijk wit!!!!

Ik vind de kansjes voor hier ook redelijk.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

winter67

Gfs ziet het niet zitten vannacht, hooguit natte sneeuw, snel gaat het over in regen, temp +2 Limburg. De vooruitzichten op een nieuwe winterprik zit er niet in, azoren en laagjes heersen

Joep

Het franse weermodel Arpege komt met een wel heel positieve sneeuwkaart voor NL
alleen vraag ik me af of dit model wel zo betrouwbaar is.





Jan van Ooijen

Citaat van: Joep op ma 23 nov 2015 - 13:02
Het franse weermodel Arpege komt met een wel heel positieve sneeuwkaart voor NL
alleen vraag ik me af of dit model wel zo betrouwbaar is.

Hij ziet ze weer vliegen met 10cm voor het oosten.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Danny

Citaat van: Joep op ma 23 nov 2015 - 13:02
Het franse weermodel Arpege komt met een wel heel positieve sneeuwkaart voor NL
alleen vraag ik me af of dit model wel zo betrouwbaar is.

De kans acht ik zeer onwaarschijnlijk dat dit gaat uitkomen. De omstandigheden voor sneeuw zijn zeker morgen niet beter dan ze bijv. gisteren waren. Ook toen lukte het in veel delen van het land niet om echte sneeuw geproduceerd te krijgen tijdens buien. Daarnaast ziet geen van de, als betrouwbaar geachte modellen een dergelijk scenario. Een verrassing is altijd leuk maar die kans is zo zeer klein dat je er beter niet op kan rekenen. Ga maar gewoon uit van een bak nattigheid morgen. Veelal regen, bij aanvang misschien natte sneeuw en in het uiterste oosten en zuidoosten mogelijk eerst wat drogere sneeuw.

Joep

ECMWF geeft met name NO nederland sneeuwkans


pascal

Nieuwe stelling tot zowiezo 15 december totaal geen winterweer.

Stiekem hoop ik van niet, maar de kaarten zien zeer slecht uit.

DSDLimburg

Citaat van: pascal op ma 23 nov 2015 - 14:30
Nieuwe stelling tot zowiezo 15 december totaal geen winterweer.

Stiekem hoop ik van niet, maar de kaarten zien zeer slecht uit.

Dat kun je wel zeggen ja voor dit moment  :-\
seizoen 2018/2019

Powered by EzPortal