Winter discussietopic 2015-2016

Topic gezien door 529747 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 06 sep 2015 - 10:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

lander20

de pluimpjes zwabberen rustig verder :) ec is op zeer lange termijn wel kouder nu

juno

Citaat van: TaL op wo 11 nov 2015 - 13:10
Hoe komt het als er (begin!) november nog praktisch niets op de kaarten staat er al zoveel negativiteit is.

Als er in mei nog geen zomerweer zit aan te komen is niemand negatief. Zelf niet door die hard zomerliefhebbers.

Dat heeft te maken dat we bijna elke zomer wel een zomerse periode hebben, in de winter zijn echte winterse periodes vrij zeldzaam.

Bacci

Citaat van: juno op wo 11 nov 2015 - 16:30
Dat heeft te maken dat we bijna elke zomer wel een zomerse periode hebben, in de winter zijn echte winterse periodes vrij zeldzaam.

Inderdaad en de kans op warm(er) weer is nou eenmaal groter. Ook moet voor winters weer zoveel goed vallen (dat het koud kan worden is 1 ding, daarna moet het ook nog kunnen sneeuwen, ijsgroei om te kunnen schaatsen etc.)

Marsel

Citaat van: Bacci op wo 11 nov 2015 - 18:48
Inderdaad en de kans op warm(er) weer is nou eenmaal groter. Ook moet voor winters weer zoveel goed vallen (dat het koud kan worden is 1 ding, daarna moet het ook nog kunnen sneeuwen, ijsgroei om te kunnen schaatsen etc.)

Voor hen die eens zonder vroegtijdige angst en depressie willen genieten van 'hun' seizoen.....er is, na inspectie, nog voldoende ruimte voor een paar leden om over te stappen naar het 'zomerkamp'. Come to the warm side....we have cookies...;D ;)

winter67

Gfs pluim kouder, zoals ik al eerder meldde, vanaf de 21 toenemende kans op oosten winden

Armand

Citaat van: Marsel op wo 11 nov 2015 - 19:19
Voor hen die eens zonder vroegtijdige angst en depressie willen genieten van 'hun' seizoen.....er is, na inspectie, nog voldoende ruimte voor een paar leden om over te stappen naar het 'zomerkamp'. Come to the warm side....we have cookies...;D ;)


Ik ben weerliefhebber, ofwel ik  hou van de charmes van alle seizoenen. Kleine voorkeur voor onweer en sneeuw, samen zou natuurlijk geweldig zijn ;). Precies vier jaar terug een keer meegemaakt in Duitsland ook op mijn verjaardag. Prachtig cadeau natuurlijk :D

Voorlopig zie ik de komende weken nog even geen winterprik, kleine stormpjes zie ik wel zo af en toe voorbij komen. We zijn inmiddels wel het uiterst zachte, droge herfstweer kwijt en ik denk ook niet dat deze nog terugkeert dit jaar.

Marsel

Citaat van: Armand op wo 11 nov 2015 - 21:23
Ik ben weerliefhebber, ofwel ik  hou van de charmes van alle seizoenen.

Was ook maar een geintje. Hoop niet dat men 'm te zwaar opgepakt heeft.
But I agree, weerliefhebber ben ik ergens diep van binnen ook. Extremen, in welk seizoen dan ook, zijn natuurlijk de krenten in de pap. De winter kan, hoewel ik dat zelden beaam, absoluut mooi zijn áls, met de nadruk op áls, het ook dáádwerkelijk tot winterweer komt. Dat geklets over kaarten en virtuele wintertjes op absurde termijnen doet me niets, tenzij de signalen valide en solide zijn. Een pak sneeuw, winterse buien of zwart schaatsijs kan mij ook bekoren....maar die grijze meuk (90% van de tijd) doet meer pijn dan goed eigenlijk. Vandaar: zomerliefhebber in hart en nieren. Licht en warmte dat is uiteindelijk toch waar we het als mens het beste op doen.

Armand

Citaat van: Marsel op wo 11 nov 2015 - 21:31
Was ook maar een geintje. Hoop niet dat men 'm te zwaar opgepakt heeft.
But I agree, weerliefhebber ben ik ergens diep van binnen ook. Extremen, in welk seizoen dan ook, zijn natuurlijk de krenten in de pap. De winter kan, hoewel ik dat zelden beaam, absoluut mooi zijn áls, met de nadruk op áls, het ook dáádwerkelijk tot winterweer komt. Dat geklets over kaarten en virtuele wintertjes op absurde termijnen doet me niets, tenzij de signalen valide en solide zijn. Een pak sneeuw, winterse buien of zwart schaatsijs kan mij ook bekoren....maar die grijze meuk (90% van de tijd) doet meer pijn dan goed eigenlijk. Vandaar: zomerliefhebber in hart en nieren. Licht en warmte dat is uiteindelijk toch waar we het als mens het beste op doen.

Haha nee hoor ik snap jouw standpunt helemaal.  Helaas verloopt een gemiddelde winter toch grotendeels grijs met veel 'drab'.

Weerfreak 1337

Citaat van: juno op wo 11 nov 2015 - 16:30
Dat heeft te maken dat we bijna elke zomer wel een zomerse periode hebben, in de winter zijn echte winterse periodes vrij zeldzaam.

Zeldzaam is wellicht teveel van het goede. Een normale Nederlandse winter (klimatologisch) kent enkele perioden van koud weer (Gemiddeld zijn er dan ook plusminus 74 hellmannpunten), maar vooral kwakkelweer(winterse neerslag, net-niet-winter), veel wind(evt. stormen) en veel neerslag die in een relatief lange tijdsduur valt zijn de meest voorkomende kenmerken van onze winter. :)

Vaak wordt dus gedacht dat een normale winter in Nederland alleen maar regen en zacht weer betekend, maar dat klopt dus zeker niet. Natuurlijk hebben we wel relatief milde winters met vaker temperaturen boven het vriespunt dan daaronder. Kijk eens voor de grap naar de breedtegraad waarop wij liggen (die best noordelijk is). Trek een lijn naar het westen en je komt in Zuid-Canada uit, waar het praktisch de hele winter vriest. Bijna verbazingwekkend dat het bij ons dan meestal weinig wintert, zou je denken..
Dat het bij ons niet op die manier gaat is natuurlijk te danken aan de Atlantische Oceaan met de Warme Golfstroom en de welbekende "westerlies" (westenwinden).

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Armand

Zo'n situatie als hieronder zou je eigenlijk ergens in januari moeten tegenkomen met een flinke koude voorraad in Duitsland, Denemarken en Polen. Als dat laagje boven Duitsland dan nog even een dag blijft hangen en dan naar het zuiden wordt geduwd door een flink opbouwend Scandi-hoog dan zitten we goed ;)

winter67

Citaat van: Armand op do 12 nov 2015 - 18:29
Zo'n situatie als hieronder zou je eigenlijk ergens in januari moeten tegenkomen met een flinke koude voorraad in Duitsland, Denemarken en Polen. Als dat laagje boven Duitsland dan nog even een dag blijft hangen en dan naar het zuiden wordt geduwd door een flink opbouwend Scandi-hoog dan zitten we goed ;)

Zoals dit

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Vicaussie

Citaat van: ron12 op do 12 nov 2015 - 19:13
Als dit nu eens uit kwam http://meteolive.leonardo.it/news/In-primo-piano/2/esplode-l-inverno-nell-emisfero-nord-alcune-carte-sono-pazzesche-/51807/ Je maar nooit, vanaf morgen gaat wel de bezem door de atmosfeer  ;)

Zou iemand hier zo graag voor mij willen vertellen wat er in het artikel wordt gezegd?  :)

turfstekertjuh

Ontploft de winter op het noordelijk halfrond ?

dat is wat er wordt gezegd

Vicaussie

Citaat van: turfstekertjuh op do 12 nov 2015 - 22:22
Ontploft de winter op het noordelijk halfrond ?

dat is wat er wordt gezegd

Zou kunnen, maar ik begrijp geen ene barst van Italiaans. Dus ben benieuwd wat er meer werd gezegd en wat de argumenten zijn. :)

pascal

Kijkend naar de NAO en AO index, denk ik niet dat er echt koud weer opkomst is, Blijft nl. positief :-[

hesselsjoerd

In het artikel staat dat er een polar-split komt.

gaz753

Ze zeggen dat door de opbouw van een Hoog boven Siberië de westelijke stromingen zouden vertragen, waardoor polaire kou zou kunnen afzakken naar lagere breedtes in zowel Europa als Noord-Amerika.

lander20

de 18.00u run is gruwelijk mooi op zeer lange termijn!  :o  :P

Vicaussie

Citaat van: gaz753 op do 12 nov 2015 - 23:41
Ze zeggen dat door de opbouw van een Hoog boven Siberië de westelijke stromingen zouden vertragen, waardoor polaire kou zou kunnen afzakken naar lagere breedtes in zowel Europa als Noord-Amerika.

Bedankt. Hetzelfde scenario speelde zich volgens mij in november/december 2013 toen ook al af. Alleen was Noord-Amerika de gelukkige die de Polar Vortex kreeg. En wij kregen toen mede dankzij daardoor een flutwinter.
Hopelijk krijgen wij hem deze winter uiteindelijk.  ;D

Powered by EzPortal