Winter discussietopic 2015-2016

Topic gezien door 529748 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 06 sep 2015 - 10:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Extreem lange termijn wat sneeuw in de berekeningen van het Amerikaans weermodel

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Hector Pascal

Citaat van: winter67 op wo 04 nov 2015 - 18:38
Lastige winter, wel op schaatsen
Het wordt een lastige winter. Een winter die lastig is als het gaat om overlast door gladheid en soms sneeuw of stormachtig weer. Het wordt ook een winter die lastig is door het wisselende en kwakkelende karakter tussen koude en zachte perioden. Toch verwacht ik een of twee echte koude perioden die ervoor zorgen dat wij op natuurijs kunnen schaatsen.
Met name de maanden januari en februari komen in aanmerking voor elk een lange(re) koude periode. De maand december kan wel eens wat winterse schermutselingen afleveren, maar is gemiddeld groen en ook af toe ruig met stormkansen.

Voorspelling Piet
Als je de voorspelling van Piet leest, dan is het eigenlijk elk jaar precies hetzelfde. Het is trouwens ook onzin, zeker deze manier van presenteren van een winterverwachting.
Nul bestaat niet.

JerryL

Citaat van: Hector Pascal op do 05 nov 2015 - 09:28
Als je de voorspelling van Piet leest, dan is het eigenlijk elk jaar precies hetzelfde. Het is trouwens ook onzin, zeker deze manier van presenteren van een winterverwachting.

Ach ik voorspel een winter met flink wat sneeuw. Begin december begint Koning Winter te ontwaken. Een witte Kerst behoort zeker tot de mogelijkheden. De jaarwisseling verloopt winters met sneeuwjacht. Een elfstedentocht wordt gereden in januari 2016. Februari kenmerkt zich eveneens door strenge vorst welke tot medio maart aan zal houden. Pas vanaf april verlopen temperaturen weer enigszins normaal.

Wat is mijn voorspelling waard? Even veel of weinig als die van Piet. Al denk ik dat de meerderheid mijn voorspelling liever ziet uitkomen.

Marsel

Citaat van: JerryL op do 05 nov 2015 - 10:20
*knip*. Al denk ik dat de meerderheid mijn voorspelling liever ziet uitkomen. *knip*

Mee eens, behalve die sneeuwjacht tijdens de jaarwisseling. Die zit me dwars. Laat het dan maar even wat rustiger weer zijn. Dat is beter voor de vuurwerkliefhebbers onder ons ;). Voor de rest zou een beetje winter geen kwaad kunnen. Al moet ik zeggen dat winter in de proporties zoals in jouw verwachting wellicht iets teveel van het goede zou zijn.

JerryL

Citaat van: Marsel op do 05 nov 2015 - 10:29
Mee eens, behalve die sneeuwjacht tijdens de jaarwisseling. Die zit me dwars. Laat het dan maar even wat rustiger weer zijn. Dat is beter voor de vuurwerkliefhebbers onder ons ;). Voor de rest zou een beetje winter geen kwaad kunnen. Al moet ik zeggen dat winter in de proporties zoals in jouw verwachting wellicht iets teveel van het goede zou zijn.

Whahaha ja. Die sneeuwjacht was voor mij ook een bedenkelijk puntje. Zelf ook een vuurwerkliefhebber. Nou dan bel ik even naar Onze lieve Heer met de vraag de sneeuwjacht tussen Kerstmis en Oudjaarsdag te plaatsen.

We zijn het over 1 ding eens: Piet's weersvoorspelling is wel heel gemakkelijk.

Armand

Piet kiest inderdaad de makkelijke weg en gaat voor een 'gemiddelde winter', want het komt wel erg vaak voor dat december beetje kwakkelend is en dat er in januari en februari 1 à 2 echte koudeperiodes zitten. Ik vind dit voorspellingen zonder onderbouw, zo kan iedereen een voorspelling maken.

Het is juist het knappe om met wetenschappelijke en meteorologische factoren een voorspelling te onderbouwen. Het maakt een verwachting in elk geval ook een stuk geloofwaardiger. Echter is de kennis hierop nog flink in ontwikkeling en daarom is voorspellen nou eenmaal erg moeilijk.

Ik hou het kort en kijk even alleen naar november: De eerste decade zal uiterst zacht gaan verlopen (is reeds ook al bezig), daar is weinig twijfel over mogelijk. Zo vanaf 10 november gaan de temperaturen weer iets terug, maar blijft het wisselvallig met westelijke winden door hoge druk ten ZO van ons en lage druk ten NW van ons. Dit patroon is helaas niet snel te doorbreken dus verwacht ik dat de rest van november eigenlijk niet veel anders gaat verlopen, mogelijk een kleine winterse prik als er eens een korte noordelijkere stroming op gang komt (zoals GFS dat al vaker aangeeft op ultra LT)

lander20

de kans is toch vrij groot dat ergens tussen 15-20 november de temperatuur flink gaat dalen richting 5-8° en lat misschien zelfs nog lager :)
gfs komt met gemiddeld 7° ec ietsje meer nog denk ik pluim van gisteravond.

Hector Pascal

Citaat van: lander20 op vr 06 nov 2015 - 09:00
de kans is toch vrij groot dat ergens tussen 15-20 november de temperatuur flink gaat dalen richting 5-8° en lat misschien zelfs nog lager :)
gfs komt met gemiddeld 7° ec ietsje meer nog denk ik pluim van gisteravond.
Dus vrij normale temperaturen voor de tijd van het jaar...
Nul bestaat niet.

Marsel

Citaat van: Hector Pascal op vr 06 nov 2015 - 09:35
Dus vrij normale temperaturen voor de tijd van het jaar...

Juist, de warmte gaat eruit....maar om nu met pretoogjes naar deze geleidelijke daling te kijken lijkt me wat overdreven. We gaan terug naar grofweg de norm inderdaad. Het moest een keer gebeuren. Ik begrijp dan ook eigenlijk niet dat men een teruggang naar 5-10C als lichtpuntje ziet. Het is eigenlijk 'de standaard' voor de komende 3-4 maanden, killere (winterse) periodes daargelaten.

Armand

Zo vanaf 17 november wordt het in elk geval een stuk kouder dan we de afgelopen dagen gewend zijn.

Als we even de EC pluim van vanochtend erbij pakken (regio zuidoost) zien we een grote spreiding vanaf 16/17 november.
- De leden boven de zwarte, horizontale streep gaan voor een vervolg van wisselvallig en warm herfstweer en zijn in een minderheid.
- De andere leden gaan voor redelijk normale temperatuur van een graad of 9 à 10, zonder al te grote nachtvorstkansen.
Opvallend is dat de laatste dagen op deze pluim een wat groter aantal leden zich groepeert, zie het zwarte vierkant. Bij deze leden ligt de maximumtemperatuur niet veel lager dan het gemiddelde, maar komt de minimumtemperatuur dichtbij 0 uit.

Kortom, langzaam dalende trend met dus ook wat koudere temperaturen die normaal zijn voor de tijd van het jaar. Echter ook nog een redelijke kans op voortzetting van een warmer weertype en een kleine kans op nachtvorst. Van winter is nog geen sprake, ook temperaturen van 18+ lijken dan niet meer voor te komen

lander20

de kans op winterse neerslag neemt ook (flink) toe zonder te overdrijven :) al bij al lijkt de Z/ZW stroming er wel uit te gaan (tijdelijk)

winter67

Citaat van: lander20 op vr 06 nov 2015 - 16:00
de kans op winterse neerslag neemt ook (flink) toe zonder te overdrijven :) al bij al lijkt de Z/ZW stroming er wel uit te gaan (tijdelijk)
Denk het niet gfs komt met oneindige zw, z stroming, elke dag rond 15, maar het blijft wel spannend, winter is heel erg dichtbij

Wat ik opvallend vind is dat ec kouder is en gfs warmer, terwijl het een paar dagen geleden andersom was.

Armand

Citaat van: winter67 op vr 06 nov 2015 - 18:06
Denk het niet gfs komt met oneindige zw, z stroming, elke dag rond 15

Wat ik opvallend vind is dat ec kouder is en gfs warmer, terwijl het een paar dagen geleden andersom was.

Kijk dat is dan ook de onzekerheid die er rust op langere termijn. Een run geleden kwam GFS nog met een ijsdag voor die tijd. De kans op winterse taferelen is voorlopig nog klein vanwege de sterke drukverdeling op het moment, welke dan ook moeilijk doorbreekbaar is. Alleen op LT is er steeds een klein aantal leden dat ook een koudere oplossing laat zien, maar die kans van slagen is helaas te klein.

Jan van Ooijen

Nog geen waarde aan hechten, maar toch leuk kaartje wat betreft sneeuw

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

winter67

Ec pluim mooi, vooral de toenemende sneeuwkansen

Extremissimorum

Citaat van: Jan van Ooijen op za 07 nov 2015 - 07:14
Nog geen waarde aan hechten, maar toch leuk kaartje wat betreft sneeuw

Leuk joh, regenbuien!  :P

22 november? Inderdaad. Waarde: 0.0 (zoals het Hellmanngetal tot nu toe).

Citaat van: winter67 op za 07 nov 2015 - 10:25
Ec pluim mooi, vooral de toenemende sneeuwkansen

Toenemende sneeuwkansen = kans van 2% op lange termijn. Ach ja.

Citaat van: Hector Pascal op do 05 nov 2015 - 09:28
Als je de voorspelling van Piet leest, dan is het eigenlijk elk jaar precies hetzelfde. Het is trouwens ook onzin, zeker deze manier van presenteren van een winterverwachting.

Ja. Vorig jaar zei hij ook al dat 'we' in januari 'op de schaats konden'. Had 'ie wel gelijk in, want kunstijsbanen waren toen wel open.

Maar hé: hij wordt gevraagd door het KNMI om advies. Ja, ja! Kwakzalver.  :-X

lander20

het begint er op te lijken maar het mag nog wat kouder eigenlijk :)

bij gfs 00.00u zit de sneeuwkans op het einde rond 22 november tussen de 5-20% kans in de pluim

Reutel


joboy52

GFS 06 ziet er op lange termijn weer een stuk kouder uit

winter67

Dan maar optimistisch blijven

Powered by EzPortal